Vit herdehund/vit schäfer?
Jag har på flera ställen läst att Vit herdehund och vit schäfer ska vara samma ras. Men nu kollade jag i statistiken på hur många hundar det finns i Sverige av olika raser och då står både vit herdehund med och vit schäfer. Så min fråga blir då har jag missuppfattat att de är samma ras? Eller har Jordbruksverket missat det?
Hoppas någon har något svar. Här är länken till statistiken. Det är 5 och 6 nedifrån.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Det är olika raser. Det föds visserligen vita schäfrar ibland, men dom är inte Vita Herdehundar 🙂 Dock har dom samma ursprung.
Det handlar mycket om byråkrati. Det föds vita schäferhundar ibland, schäfern är så vitt jag vet den ena rasen som SKK tillåter att man inte registrerar en felfärgad valp i en kull. Utanför SKK finns det dock register (seriösiteten känner jag inte till) för vita schäfrar. Vit herdehund är en avknoppning av schäfern med en egen standard, där man helt enkelt mönstrat in vita schäferhundar. Så för att förenkla det ytterligare kan man säga att vit schäfer är en felfärgad/icke skk-registrerad schäfer medan vit herdehund är en numera separat ras.
≧◔◡◔≦
Jaha okej då förstår jag skillnaden. De finns enligt jordbruksverkets register 722 stycken vita schäfrar medan de fanns 1063 stycken vit hedehund.
Jag har läst en del om Vit herdehund innan och visste att de va en egen ras och att många med den hundrasen kallar de för vit schäfer. Så blev förvånad när jag såg att de fanns två enligt jordbruksverket. Men då är det alltså egentligen renrasiga schäfrar med fel färg :)
Tack så mycket för svaren!
#3 Ja, sjvs register är ju dock inte tillförlitligt rent statistiskt eftersom djurägaren själv fyller i rastillhörighet och det kan ju bli si sådär många gånger.
≧◔◡◔≦
#4 Haha okej ja då e den ju inte jätte exakt. Har litat blint på jordbruksverkets hemsida. Vilket är mysko eftersom jag i skolan ska sitta och vara källkritisk till alla hemsidor. Så de kan bli.
Är det någon som vet vad som skiljer schäfern och den vita herdehunden mentalt från varandra? läste på skk att de avlats olika och herdehunden är mer vallinritkad medan schäfern är mer tjänstehundsinriktad. Men vad är det praktiskt när man tävlar och tränar med dem som skiljer sig?
En herdehund kan vara vallinriktad om uppfödarna o rasklubben går in för det. De raserna är lätt räknade, dvs BC o WK, om man anstränger sig, har massvis med utrymme o tillräckligt med pengar så kan man naturligtvis få fram en hund som lämpar sig för gryt eller vattenräddning oavsett förutsättningarna.
Frågan är varför? När vi har raser som avlats för detta i generationer.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Nu hängde jag inte riktigt med. Håller de på att avla om vit herdehund till grythund? Känns ju otroligt korkat de e lite väl stora. Eller menade du det att de avlat om schäfern till tjänstehund? Är det bara WK och BC som är riktigt vall inriktade av vallhundarna? Förlåt om jag missuppfattade allt. E lite trött i huvudet efter en lång och stressig dag. :)
Hej ! Ser att du fått bra svar redan och som ägare av en vit schäfer så blir det ofta diskussioner om man träffar en vit herdehundsägare huruvida det är samma ras eller ej. Som jag har förstått det blev två läger när vit schäfer inte godkändes som egen ras i SKK pga av att Schäferhundsklubben vägrade godkänna ordet schäfer var det dem som stod fast vid att det är en schäfer den ska inte ändra namn, de andra ändrade namnet till herdehund (som schäfer betyder på tyska) för att komma med i skk och få tillgång till tävlingar och utställningar. Du kan få tävlingslicens för en vit schäfer till en del men inte allt som spår och sök. Något att ta med i beräkningen om det när du ska välja tillhörighet….Du kan däremot ställa ut och tävla i SHK i stället. Det ser lite olika ut i olika länder i Danmark är det t.ex betydligt fler Scäfrar (tror c:a 75 % är vita schäfrar och 25 % vita herdehundar eller white swiss shepherd som herdehundarna heter på engelska som är registrerade)
Det har gått rykten om att herdehunden i början var en nervös hund, förmodligen för att avelsbasen från början var liten, sedan några år tillbaka får dem ej ha denna egenskap.
Min egen tik är lugn som en filbunke och tyst men på vshk´s utställning förra året var det ett jäkla liv, dvs dem kan vara ganska bjäbbiga….
mvh
Erika
#8 Tack för svaret! Så den vita schäfern räknas som blandras av skk då? även om den har renrasiga föräldrar med rätt färg?
#9 Ja, en oreggad hund får samma status som en blandras inom skks arrangemang.
≧◔◡◔≦
#10 just det tycker jag är helt sjukt! Jag tycker hunden ska reggas som den ras den faktiskt är, däremot kan man registrera den som felfärgad och ge den avelsförbud.
#11 Ja det är idiotiskt eftersom felfärgade hundar kommer vara ett konstant problem men de individer som väl föds, mörkerläggs. Och det är ju med största sannolikhet genomdrivet av rasklubben själv.
≧◔◡◔≦
Man undrar ju hur många felfärgade individer som egentligen föds, men blir avlivade direkt pga färgen, bara för att dom har den regeln.
#13 Vet inte vart du fick in biten om avlivning, de säljs förhoppningsvis till reducerat pris.
≧◔◡◔≦
#14 med tanke på hur många vita boxrar som avlivats pga färgen, så är det ju inte helt otroligt att detsamma skulle gälla felfärgad schäfer.
Haller med om att de e idiotiskt. Och att inte få tävla med dem i alla grenar fattar ja mig faktiskt inte på. Hoppas verkligen inte någon valp avlivas för att den har fel färg! De e ju jätte fina i vitt också.
#15 Finns det siffror på hur många vita boxrar som avlivas eller är det antagande? Min uppfattning är att de har blivit betydligt vanligare än för 10-15år sedan.
≧◔◡◔≦
Vit Herdehund kommer ursprungligen från Schäfern, men har idag egen rasstandard och är en egen ras. Vita Schäfrar har inte varit/är inte önskvärt, dock var det några som som tog reda på dessa individer (tror de annars avlivades förr) och avlade vidare på dessa. Vilket har lett till dagens vita herdehund.
Till skillnad från den vita Schäfern så är Vit herdehund också vit, Schäfer varianten har ofta gula inslag över speciellt ryggen. Herdehunden ska också vara mentalt stabilare och fysiskt friskare än Schäfern, den är även lugnare och har ltie annan kroppsform än Schäfern.
#17 Häftigt finns det vita boxrar med? :)
#18 Tack!
#17 Ja, det är ju heller inte önskvärt, vilket till viss del är lite märkligt eftersom det ursprungligen funnits många vita hundar som varit betydelsefulla i avel. http://www.ukboxerdogs.co.uk/history.html
≧◔◡◔≦
#7 Det var ironi
Svar till flera. En rastandarden bestäms av den FCI anslutna rasklubben. Det är alltså den Schweizka rasklubben i som håller i den, där heter rasen Berger blanc de Suisse.
En del rasers namn kan vara förvillande eftersom varken engelskan eller franskan gör distinktion mellan herde o vallhundar. Schäfern heter German shepherd, inom SKK heter den Tysk Schäferhund. Min nuvarande ras heter Berger des Pyrénées på franska men Pyreean schepherd på engelska.
Man kan inte jämföra Boxer med Schäfer eftersom vita Boxrar registreras, kan tävla bruks o avla på om man nu vill det. Det är oxå så att Boxerns hemmaland i FCI`s ögon är Tyskland o deras rasklubb har ansökt hos FCI att få den vita färgen godkänd, blir lättare att plocka cert då, både på utställningar o på brukstävlingar.
Att vita Boxrar skulle avlivas är till stor del en skröna, det föds t ex 20% vita Boxrar. Det har förmodligen hänt förr i tiden, före internets födelse. Jag har en vän som har fött upp Boxrar i många år o hen har inga problem med att få sina vita valpar sålda till fullt pris.
Den enda rasen i Sverige där man inte kan registrera alla valpar pga diskvalificerande utseende är Tysk Schäfer.
Så Vit herdehund är inte samma ras som Schäfer även om dom är nära släkt. Den/de personer som ligger bakom skapandet av rasen Schäfer hade en vit tik i begynnelsen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#21 jaha ja då förstår jag. Ja va så trött när ja läste så ja tog de som en sanning :)