Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1826 ggr
Winta
0

Skvallerträning

Hej!

Jag har en blandras tik på över 2 år gammal. Min hund vad man märker tydligt så har hon vallhund i rasen även jag inte vet vad hon har för raser i det. Berättar lite här.. innan jag ställer fram frågan.

När hon var yngre så gick hon bra med alla hundar och nu när hon blivit äldre så verkar det som hon fått mindre bra självtroende och det kan också bero på mig. Vi blev också attackerade av en rottis hane i somras som bor under oss när han hoppade över staketet men i turen bet han inte min hund. Men vi blev förskräckta och sen efter det tog vi lång lugn promenad att ta bort all känslor.  Sen är det glömt.

Vi brukar gå på hundkurser som e kul och nyttigt för min hund att vara bland andra hundar. Det där kommer jag att fortsätta. Hon skäller mycket vissa stunder när hon lätt blir distraherad när nån leker med hunden eller nån hund skäller. Hundinsuktören sa att det kan bero på också att min hund är vallhund som kollar runt som händer. Hmmm ok.. Annars är hon gärna samarbetsvillig att jobba med mig under tiden.

Både jag och hunden har problem. Inte bara hon. Jag blir spänd när det kommer nån med större hund så är det nog inte konstigt att hon känner av det och skäller på. Vissa dagar är jag helt lugn men hon skäller ändå när det dyker upp nån med hund. 

Jag har fått rådet att klickträna henne med godis att när jag klickar till så vänder hon ansikte mot mig och nästa steg när hon tittar på mig automatiskt när det kommer hund så klickar jag på. Men i längden sen? Så ska hon alltid titta på mig varje gång och vad händer sen när hon vänder mot hunden o springer fram?.. jag har hellre velat att hon ska strunta i hunden och ointresserad att gå förbi.

Om ni har fler andra skvallerträning tips?

Oj… nu e det långt här. Hoppas ni orkar läsa genom. hi hi…

Mischa
0

Man behöver ju inte fullända skvallerträningen, själva grundidén är ju att hunden skall skapa andra associationer. Men du kanske skall träna dig själv främst? Tänk på vad du gör när du fått ett hundmöten, analysera dina beteenden . Kortar du in kopplet?, går du fortare eller annorlunda?, pratar du?

≧◔◡◔≦

[Akilles1]
0

Skvallerträning vid hundmöten i all ära men ingenstans i den träningen får man ju fram budskapet till sin hund att man inte vill att hunden bryr sig om andra hundar på promenaden. Den gången belöningen i att bråka/skälla på den andra hunden betyder mer en godis så kan man  ju stå och klicka sig grön utan att hunden bryr sig för då belönar den ju sig själv.  Har själv haft problem vid hundmöten och gick och skvallertränade och visst blev det bättre men sen kom jag på en annan sak.

Min hund är inte dum i huvudet och jag vill att han ska veta att jag inte accepterar engagemang i andra hundar och så började jag vara sträng och sa ifrån innan han stressade upp sig och belönade han för rätt betendeé och med den med den metoden såg jag ett större mer synbart resultat efter typ tre hundmöten. Sen kan man alltid fråga någon hundägare om man får låna dom någon minut för att träna lite.

En instruktör sa till mig följande: att träna bort hundaggressivitet vid hundmötet tar nog en månad iallfall. Hon förespråkade skvallerträning.

En annan instruktör sa till mig följande: Att påstå att de ska behöva ta veckor att träna bort jobbiga hundmöten är att fördumma en hund. Hundar är inte korkade och lyckas du nå fram i ditt sätt att kommunicera och få din hund att förstå det där vill jag inte att du gör så har du ett synbart resultat efter bara några hundmöten. Men kommunikationen måste du ha öva upp i situationer när hunden inte är stressad för nyckeln är en lyckad kommunikation i alla lägen.

I mitt fall hade instruktör nummer 2 helt rätt:)

ber om ursäkt för att detta inlägg blev en halv bok:)