Lite frågor
Hej!
Jag har lite frågor om hur man lär hunden vissa saker.
1. Hur lär man bäst en hund att sluta skälla på småsaker eller när nån knackar? Min hund skäller så fort han hör nåt i trapphuset och eftersom jag bor i ett gammalt hus så knakar det mycket så han kan skälla flera gånger och speciellt på natten.
2. Hur lär man dom att inte göra saker när man inte är där? Min hund får t ex inte vara i sängen och han gör det inte så länge vi är där men om vi går till ett annat rum så kan han hoppa upp och stöka runt i den. Samma sak med ett köksbord, han hoppar bara upp på det när vi åker därifrån och då är det ju svårt att säga till honom.
3. Och hur gör man så att de slutar hoppa upp på benen på folk när de hälsar?
Tack på förhand!
1. Träning.. ha godis och låt någon knacka och ge godis/belöna när han är tyst/kollar på dig. Sen låt dom hälsa lungt. 2. Träning… med sängen; hundar vill vara där det är mjukt/skönt och luktar som dig/er. Deras sängar sitter vi sällan i så jag förstår att hundarna vill hällre vara där det luktar som osd. Vi stänger dörren till vårat rum så dom inte kommer på sängen och sätter filt på soffan. 3. Hälsa inte på hunden tills hen är lugn var tråkig väand ryggen och sen belöna när hunden är lugn… inget som är quick fixes tyvärr. Så gör vi iaf… hoppas det hjälper :)
På fråga tre har jag hört olika saker, och jag använder allihop. Dels att puffa ner hunden när den hoppar och belöna när den sen låter bli. Eller att ta tag i frambenen/tassarna och hålla kvar. Det skapar ett obehag för hunden att inte kunna komma ner och sen vil den oftast inte testa igen. Belöna när den låter bli! Det sista upplever jag ha funkat bäst, faktiskt :)
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
På den sista går det jätte bra att antingen klickerträna bort beteendet. Lägger in en länk på en som jag tycker är bra här:
https://www.youtube.com/watch?v=49A12LPsE8M&index=16&list=PLMssKIjsDxXmMGypWsr8u-yGOUSoPoozb
Han har även en hel del videor om hur man tränar bort skall men har inte haft problem med skall heller ännu så har inte behövt testa dem.
Har inte kommit så långt som hoppandet ännu med min lilla hund. Men fick tips på unghundskursen att träna med att när du och folk går in kasta ut några godisbitar på golvet så att hunden får leta efter dem istället. Då släpper den fokuset och har oftast glömt att den va mitt i hoppandet och så småningom så har man lärt om beteendet så att hunden så fort det kommer in någon letar efter godis istället för hoppandet :) Instruktören visade med min hund som är en studsboll varje gång någon kommer fram till oss och han fatta väldigt snabbt.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/