Ett hundköp som aldrig förr
Man trodde inte det kunde ske men föreställ er detta scenario:
En släktng ringer hem till er och säger att en renrasig hund är nära på att bli skjuten om ingen tar den då ägaren är less på hunden. I samma sekund bestämmer ni att ni samma dag åker och hämtar hunden, färden dit är 80 mils bilresa men distansen kvittar för hunden ska inte behöva dö.
Ni anländer på plats och får veta att hunden i fråga bor hos ägarens föräldrar som är så pass handikappade och gamla att de inte klarar denna unghund och dessutom inte kan något om hundar så enda hunden ätit är kokta ägg. Hunden är 1,5 år gammal och bara skinn och ben.
Någon dag därpå kommer ägaren till den plats ni bor på för att skriva kontrakt och ta emot den lilla summan pengar den ville ha för att omplacera hunden. Ni får veta att ägaren hade skjutit hunden i skogen om ingen hämtat hunden med anledning till att hunden är för sprallig i jaktmarkerna.
Vidare berättar ägaren att den har tre hundar samt att om den vetat att denna hund var så attraktiv hade den tagit högre betalt i samband med hotet av avlivning men gjort är gjort.
Mot slutet säger ägaren att den skickar in ägarbytet till SKK, fine tänker ni. Ni tror på tidigare ägaren då denne är så trevlig och verkligen kan tala för sig.
Hem åker ni sen med hunden, kopia på kontraktet, stamtavla och alla papper som hunden tänkas ha.
Tiden går och ni njuter av er hund, ni flyttar och kopian på kontraktet försvinner men ala andra papper finns kvar… inget ni lägger större tanke på…. MEN så kommer den där dagen…
Ni söker på er hund på SKKs Hunddata för att kolla lite släktingar mm och så ser ni det; statusen på hunden står som "AVLIDEN". Ni blir helt förtvivlade och kontaktar SKK, förklarar att hunden i allra högsta grad är levande. Direkt sätter SKK hunden som levande igen men till er förfäran upptäcker ni att tidigare ägare fortfarande står som ägare. WHAT?!
Ni kontaktar SKK kring detta som säger att gamla ägaren och ni måste fixa kring ägarbyte. Ni försöker på alla sätt lösa så ni blir ägare på hunden utan att komma någonvart.
Vid vidare forskning får ni också veta att gamla ägaren fått ut försäkringsbeloppet på hunden trots att hunden fortfarande lever, därav hade gamla ägaren satt hunden som avliden hos SKK. Försäkringsbedrägeri!
Ni kontaktar uppfödaren (som är en av de större inom rasen) och berättar hela historien från början till slut, om den spinkiga avlivningshotade hunden ni hämtade och om vad som står i SKKs hunddata. Uppfödaren blir förbannad, berättar att ägaren minsann inte har tre hundar utan att denna hund ni tagit över var den enda de hade samt att ägaren och uppfödaren hade en överenskommelse att de gemensamt skulle omplacera hunden om så behövdes. Uppfödaren tackar att ni tagit hunden och räddat den undan från en helt onödig avlivning. Uppfödaren säger sen den ska gräva lite i detta och återkomma.
Tiden går och uppfödaren erbjuder sedan sig att hjälpa till med ägarbytet så att ni kan stå som rättfärdig ägare samt prata med sina kontakter på SKK om detta. Uppfödaren ber också om namn på förra ägaren vilket h*n får samt att uppfödaren också får adress och tele nr till tidigare ägare, det som står på SKKs hunddata.
Detta är precis vad som hänt min far och idag jobbar han och uppfödaren på att få honom som ägare på hunden hos SKK och den gamla ägaren har minsann gjort bort sig rätt ordentligt för nu åker h*n dit…
Jag hoppas att en polisanmälan är gjord. Jag hade nog till och med varit så fräck att jag kontaktar försäkringsbolaget och delger det jag vet.
Helt ofattbart och jag hoppas att det löser sig.
#1 Min far och uppfödaren jobbar på det.
De tolererar inte att sånt här sker och personen är även portad från att köpa hund hos uppfödaren.
Gud vad hemskt, man kan knappt tro att det finns såna människor! 😡
Tur att det i alla fall finns folk som din pappa!
Har även hört om en person som ljög för sin uppfödare och sa att hunden avlidit. Denna person hade i hemlighet sålt hunden vidare och pratat så mycket skit om uppfödaren att de nya ägarna inte ville ta kontakt med denna "hemska" uppfödare. Många år senare tar dem dock ändå kontakt med uppfödaren och denna blir såklart både glad och chockad då hen trott att hunden varit avliden i flera år. Den nya ägaren får höra den riktiga historien om hur den första ägaren ville slippa ett fodervärd avtal och därför ljög om hundens död… Fruktansvärt hur vissa människor kan göra :( Den första ägaren hade dessutom tjänat pengar då hen sålde vidare hunden.
#4 WHAT?! Låter ju nästan som förra ägaren till min fars hund. Du råkar inte veta vart i landet detta ägde rum? Bara nyfiken.
#5 Ja jag blev helt chockad när en bekant berättade detta för mig :/ Är osäker på vart det skedde men det handlar om en liten långhårig sällskapsras.
#6 Ja det finns verkligen folk till allt, den sista idioten är inte född.
Vem som står som ägare på Hunddata spelar ingen roll för ägandeskapet.
Men hur har dom fått ut pengar från försäkringsbolaget utan att kunna uppvisa en död hund är i så fall märkligt - så om det verkligen är sant är svårt att veta.
#8 Finns säkert vägar att ta för att få ut försäkringsbeloppet. Fula fiskar brukar ju ha ett och annat trolleritrick i skjortärmen.
Vet försäkringsbolaget om det?
≧◔◡◔≦
#8 Man skulle kunna uppge en jakthund som försvunnen, exempelvis i vargrevir.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#8 jag behövde inte visa nått papper alls för IF när jag sa att min hund dött för nästan ett år sedan (hade missat att stänga av försäkringen då hunden flyttat till makens bror). Hade inte förväntat mig några pengar alls utan ville bara avsluta försäkringen men vi fick litet belopp för hunden och för det gågna årets försäkringspremie.
#10 Ingen aning. Det är som sagt min far och uppfödaren som sköter detta nu, jag hjälpte bara till i början samt hjälpte min far komma i kontakt med kenneln hunden är från.
Jag vet i alla fall att gamla ägaren till hunden hade Agria som försäkringsbolag.