Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4976 ggr
Skogsraah
0

Euraiser/Keeshond/Lapphund

Hej!

Jag och min sambo funderar i sinom tid på att skaffa en till hund. Jag har en otroligt lättskött norfolkterrier sedan tidigare och nu är det mer min sambo som vill ha en till hund, som kanske blir lite mer "hans".

Raser som fallit oss båda i smaken, främst angående egenskaper, är enligt rubriken Eurasier, Keeshond, Svensk- och finsk lapphund. Vår gemensamma drömhund är dock en Siberian Husky eller Alaskan Malamute, men då vi inte har tillgång till drag och inte har den tiden att lägga (tror vi?) är det inte ett alternativ än. Jag undrar dock som en liten sidofråga hur ni som skaffat huskys och malamutes har gjort? Man måste väl kunna skaffa denna typ av hund trots att man har jobb och ett liv liksom? I övrigt bor vi långt upp i landet och klimatet är bra. 

Våra förutsättningar/önskemål på hunden:
- 2-3 timmars motion per dag 
- god möjlighet att träna lydnad och ensamhet
- finns hund och katt i hemmet
- pälsvård är inget problem, bara det inte måste göras flera gånger i veckan
- goda möjligheter till skogsvandringar
- sambon är ev. intresserad av spår och större lydnad än bara "vardags"
- vi lär skaffa barn inom 5-7 år, (men varje hund måste ju lära sig sådant som barn)
- vårt boende just nu är en större lägenheten, trea
- skall är inte önskvärt, men vi vet att lapphundarna och keeshonden kan ha lätt för det. 
- en så frisk ras som möjligt som lever länge är förstås önskvärt
- att det inte ska vara några problem att lämna över hunden till en släkting som hunden lärt känna ifall vi skulle vara bortresta ett par dagar (har fungerat suveränt från valptiden med min norfolk)
- ska vara allmänt kärvänlig, gosig och vilja vara med.
- reserverad mot främlingar är inget problem, men att det inte ska ta jättemånga gånger eller besök innan den litar på en ny person i dennes liv

Fråga om något från vårt håll är oklart! 🙂 Sedan, om någon av er tror sig läsa mellan raderna att vi skulle kunna ge en exempelvis husky det den behöver, vore det fantastiskt. Men nej, vi har inte tillgång att koppla ihop den med något hundspann eller låta den dra "mer seriöst", som det ser ut nu. Och vi vill inte skaffa en hund som ska bli olycklig.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Miner00
0

finsk lapphund eller samojedhund passar perfekt in i beskrivningen!

Se gäller det ju att hitta dröm indeviden…

[postmortum91]
2

Jag säger ju såklart Eurasier, då jag har en själv.
En euraser vill vara med familjen på alla aktiviteter, man kan göra det mesta med den, och även om vill mysa inomhus mestadels en dag går det fint. Eurasiern är förhållandevis tyst av sig, finns undantag men vår skäller nästan aldrig. Vi har två stycken katter, och vår eurasier är superduktig kring dem. Eftersom rasen är väldigt lugn inomhus passar de också med katter kan jag tycka. vi skaffade en omplaceringskatt i fredags och Sheldon som hunden heter håller sig alltid på avstånd och är väldigt lugn i närheten av katten. Rasen funkar bra med andra hundar, dock har min hanhund fått massa arga hanhundar på sig, men det är väl inte direkt konstigt med okastrerade hanhundar emellan. 

Sheldon har varit extremt lätt inom allt, han har lärt sig trick löjligt snabbt, så jag måste ändå få säga att rasen är extremt smart, men har inte viljan som en bc att vara till lags utan gör det den tjänar på. Så om din sambo vill tävla lydnad exempelvis så funkar det såklart, men det krävs att hunden tycker det är roligt för att det ska gå bra. En eurasier gillar inte att vara ensam, men det är ju inte många hundar som gillar. Vår hund kan vi ha ensam hemma i 4 timmar, fast det är inte ofta vi är borta direkt. Men jag skulle inte säga att en eurasier hade varit lycklig om den fick vara ensam hemma 4 timmar varje vardag exempelvis. Dock sköter sig vår eurasier när han väl är hemma, så han skäller inte, eller stökar till. Rasen är också förhållandevis frisk. 

Vår eurasier ÄLSKAR vår hundvakt, och är väldigt vänlig mot besökare, det här är inte en regel i rasen, de ska vara tillbakadragna och "blyga", men vi har också socialtränat Sheldon vääldigt mycket, så han är lite för social för rasen.

Skogsraah
0

#2 Intressant att läsa! Alltid kul att höra från de som äger rasen 🙂 Så länge man har det ordnat med hundvakt de gånger man behöver vara borta längre bör det ju inte vara något problem!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[postmortum91]
0

#3 Så länge hunden känner hundvakten så är det inga problem alls, Sheldon har anpassat sig extremt bra när vi varit borta ett par dagar och blivit passad. Han har nästan börjat se det som sitt hem, så de verkar anpassa sig lätt. Iallafall min :)
Jag kunde inte hittat en bättre ras för oss iallafall.

Wellcraft
0

Det är vanligt att Eurasiers är enmanshundar som trivs bäst hos sin flock och kanske inte uppskattar att bli bortlämnade till främlingar.

Därför är det viktigt att hunden har en väl relation med dina backups.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Skogsraah
0

#5 Absolut, det förstår vi!

drika
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Keeshond är en underbar hundras, vill alltid vara med. Min hade lätt till skall men lärde henne skälla på kommando och då skällde hon bara när jag sa åt henne i stort sätt. Hade med min på långa ridturer och hon var lättlärd och lydig. Dock var hon inte glad om man lämnade bort hon älskade bara att vara med familjen och göra saker. Borstade 1 gång i veckan ungefär. Självklart funkade det dock bra att lämna henne till andra om man skulle resa men då fick de ha henne kopplad annars gick hon hem;) Fråga massa om du behöver!

Hälsningar

Fredrika

Skogsraah
0

#7 Åh, de är så otroligt fina! Fäller de väldigt mycket just när de har mycket päls och behöver en del pälsvård? Hur ser det ut med aktivering? Jag menar, alla har vi ju dagar då vi är mindre aktiva. Kanske är sjuk, nere, är skittråkigt väder osv. Hur ser behovet motion och aktivering ut ungefär på en vecka för er? 🙂

TheaV
1

Vår eurasiser tycker det är jätteroligt med lydnad, MEN han har jättesvårt att koncentrera sig. Han får "träningsvärk" i hjärnan om man håller på för länge. Ett trick som tog fem minuter för vår labbe att lära sig tog jättelång tid för honom, men när han väl lärt sig något är han jätteduktig. Han är mycket mer för agility och andra fartfyllda saker. Så just den biten är ganska individuell tror jag. Personlighetsmässigt älskar han allt och alla, han är en otroligt social hund. Inga problem alls att lämna bort honom. Han skäller nästan aldrig, bara när någon ringer på dörren. Däremot skriker han när han blir uppstressad, när vi kommer till hundklubben bland annat (han vill leka med alla hundar där). Det är något vi jobbar för att få bort. Han har svårt att vara hemma själv, det går bättre och bättre men när han "får nog" sitter han och ylar. Det är dock vi som har varit lite för slappa med träningen, tror nog det hade gått mycket snabbare om vi tränat mer (han är 15 månader gammal). Mycket negativt nu, men i övrigt är det en helt underbar ras. De blir verkligen vad man gör dem till, har fått hur mycket beröm som helst av folk som passat honom för att de tycker att han är så underbar. Min svärmor vill knappt lämna honom ifrån sig :-)

drika
2

Visst är dem:) De fäller ju en del när de har fällperiod annars brukade jag ha en klädroll hemma alltid :) Och när de har fällperiod  är det bra att ta bort allt direkt :) Annars räcker de med en borstning per vecka för att håla pälsen i trim:) Att vara inne var inga problem, var ju van vid att vara mycket ute i stallet dock ett par timmar varje dag men när hon blev gammal nöjde hon dig med att bara va i stallet och inte följa med på turerna. Märkte inte att hon var missnöjd o mman var hemma en del också.Klättrade inte på väggarna precis. En del skogpromenader per vecka blev det nu när hon var gammal och det gillade hon.  Sen är ju detta en ras som faktiskt gillar kyla, vinter och inte bryr sig om regn så jag var ute när som helst i stort sätt men det kan säkert vara olika med dem har ju så bra päls att det inte gör något att vara ute. Är verkligen en hund som blir familjemedlem:) Eftersom pälsen är i " 2 delar" så torkar den otroligt snabbt och det har jag alltid älskat, vattnet rinner av sig självt och underullen skyddar jättebra mot sol och kyla för huden och dem självtorkar väldigt bra.

Hälsningar

Fredrika

Skogsraah
0

Ingen som vill skriva något om sin lapphund eller husky? 🙂

Ruzicka
1

Min uppfattning är att alla raser du föreslagit passar bra. De är rätt lika på det sättet. Jag rekommenderar dig att åka och hälsa på så många olika individer av varje ras som möjligt. Prata med ägare och uppfödare. Det går ofta att läsa till sig att en viss ras skulle passa, men det är inte alltid så lätt att beskriva personligheterna och egenheterna i rasen. Det är sådant som man bara kan känna när man träffar dem. 

Det är vad jag lärde mig i mitt rasletande. Jag var övertygad om att det var en jaktlabbe jag ville ha, för de verkade vara det jag ville ha i en hund när jag läste om dem. Men när jag hade träffat ett par kände jag att det helt enkelt inte var rätt. Jag kan inte förklara varför, utan det var bara en känsla. En sådan känsla man får när man har träffat många olika individer av en ras. 🙂

Jag känner en finsk lapphund rätt nära. Hon är två år och väldigt väldigt valpig. Svår att få kontakt med, skällig, hyper, kan inte gå i koppel, trots att ägarna tränar med henne på heltid. En mycket jobbig hund. Hon är en helhärlig individ, men hennes ägare tycker att det är jobbigt, såklart. Jag har hört att det generellt är så för finska lapphundar, att de är väldigt jobbiga som valpar innan de lugnar ner sig lite. Sedan är allt ju individuellt såklart. 

Lycka till! Jag gjorde samma rasval för tre år sedan. men det bidde en Welsh Corgi Cardigan för oss istället. 🤪

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Stormvindh
2

Nu har du ju redan fått höra många erfarenheter om Eurasiers, men vi har en här hemma också som är drygt 12,5 år och har själv växt upp med honom som min "lillebror" 😉 Kanon familjehund och är som sagt mer reserverad mot andra. Inget problem med detta utan för oss är det mer att han går fram och nosar men om någon vill klappa honom så går han undan. Dock inget problem med folk som kommer oftare, som kompisar, släktingar eller pojkvännen! Har hund och katter här hemma och det är inte heller någon fara. Ensamträningen funkar kanon också och han skulle nog mer eller mindre kunna vara ensam hela dagen om han så vore tvungen (vilket vi dock självklart inte har lämnat honom så länge).  Hundvakt hade vi  med honom när han var mindre och det funkade hyfsat till en början, det här var en bekant till min mamma och alltså ingen vi annars umgicks med regelbundet och därav har han bara lärt känna dom genom hundvaktandet. Som sagt, funkade hyfsat i början men blev värre efter en tid så vi har mer eller mindre aldrig använt oss av hundvakt. Han ville inte äta mycket och saknade mest familjen gissar vi på.

Nu tror jag vi hade "oturen" med att få en lite känsligare kille, då vi haft mycket "problem" under åren med honom. Han har alltid varit kinkig med mat och för ett antal år sedan fick han problem med pälsen, kliade och tappade en massa, blev behandlad för rävskabb mm men det var inte det som var problemet. Till slut hittade de att han hade problem med sköldkörteln och sedan den dagen har han ätit 6 tabletter om dagen och ska göra det livet ut. Funkar däremot bra på detta och är frisk annars i dagsläget så ingenting som påverkar honom märkbart så länge han får sin medicin :) Dock känslig med mat och vi är väldigt försiktiga med vad vi ger honom då han lätt spyr upp maten.

Vi socialtränade honom mycket när han var valp, då hängde han med på utflykter och allt möjligt men av nån anledning så funkar det inte längre och man kan inte alls (och har inte kunnat på många år) ha med honom på ställen då han blir gnällig och stressar upp sig otroligt mycket. Vet inte riktigt vad det här beror på men antar att mer miljöträning redan från början kanske hade hjälpt så det är nog i grunden vårt fel.

Annars en kanonkille med himla personlighet och kan varmt rekommendera dessa små nallebjörnar! Tricks och liknande har vi inte tränat så mycket då han mest är familjehund men provade på agility lite när han var ung, utställning osv så allt går nog om man bara vill! :) Bifogar en liten bild på honom och kompisen!

Medarbetare på Vallhundar

Skogsraah
0

Tack för senaste svar! Och tack för så många inlägg om Eurasier 🙂 Vi funderar starkt på den! Den känns lite som ett "säkert kort" att vi ska klara av den/kunna uppfylla dennes behov. Fastän nu såklart alla individer av alla raser kräver olika mycket. Trist bara att närmsta uppfödare ligger 42 mil bort… Men det får man ta.

TheaV
1

Om du vill träffa några eurasier så med i Eurasier Sverige på Facebook, där hittar du nog en del eurasierägare som finns uppåt i landet :-) Det var en eurasierträff i Byske förra året såg jag, och det verkar vara flera eurasier på utställningarna som hålls där uppe.

Hell
1

#11 Men absolut! 

Det finns ingen bättre hund för mig än en finsk lapphund. De är de absolut vänligaste, gladaste och mysigaste hundar jag har träffat. De passar bra in på din lista, och du är medveten om skallet vilket är bra. Visst, lapphundar kan vara skälliga men jag upplever att det i mångt och mycket är en träningssak. Dock är det viktigt att komma ihåg att lapphundar har ett väldig speciellt skall, som hörs väldigt bra och skär i öronen på ett sätt som andra hundars skall kanske inte gör. ;) Jag upplever inte min hunds skällande som ett problem, vi har tränat en del på det och han går att få tyst på.

Det bästa med rasen är att den är så på att hitta på saker, anpassningsbar och "med på allt". Min valp flyttade från skogen in till stan, jag bor precis vid en spårvagnshållplats och i en lägenhet med hiss. Ingenting av det här var något problem för Hastur, utan han knatade glatt in i hissen och betraktade lugnt spårvagnen. Han accepterar situationer väldigt fort vilket jag tycker är skönt.

Vad mer? Jo, vänliga och gillar barn. Främlingar/nytt folk? Jätteskoj och helt okej så länge de låter honom hälsa ordentligt, och vet de bara hur en lapphundshaka/panna/öra ska klias så är de bästisar inom kort. ;)

Pälsvård? Nja, jag borstar min nån gång ibland, mest inför utställningar. Det blir lite tovor på armbågar/bakom öronen så där behövs det borstas oftare.

Dom gör bra ifrån sig på spår och framförallt rallylydnad, lydnad kanske det är lite svårare med, beror på individen.

Allt det här är en generell bild, både utifrån min egen hund (som är 10 månader) men även de många lapphundar jag träffat/känner. Det finns undantag, men väljer du en uppfödare med omsorg och ser till att berätta vad du söker i en hund så tror jag verkligen att en finsk lapphund kan vara något för er. Alla är inte lika gosiga tex, så då kan det vara bra om föräldrarna till kullen är det om det är det ni söker. Min är ett mystroll. ;)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Emouse
0

både euraiser och lapphund verkade vara en ras för er😉 Det med att skälla, jag känner måånga som har lapphundar och ingen av dom skäller mer än någon annan hund (bara min egen uppfattning)

Men lycka till!

===

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤