Hundspann
I onsdags fyllde jag år och då åkte vi till ett ställe i närheten och åkte hundspann. Vi har varit där 1 gång tidigare och vi ska dit igen i vinter. Hon som har det har jättefina hundar som är väldigt keliga och mysiga, och man verkligen ser på hundarna att de älskar att dra. De hade också valpar som endast var 13 dagar gamla.
Hursomhelst tyckte jag att det skulle vara roligt att lägga upp lite bilder som jag tog och samtidigt fråga er om ni har några bilder från hundspann/drag🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Har inte åkt hundspann men något jag skulle vilja testa på och se/göra. Härliga bilder du bjöd oss på jätte vackra hundar hon har och söta små valpar.
Har kört hundspann och det är det roligaste som finns! :) Samt att tolka med skidor med draghund är otroligt kul :)
#1 Ja det tycker jag verkligen att du ska testa på!
#2 Vad roligt, jag har tänkt att testa åka längdskidor med min sheltie om allt ser bra ut när han blir äldre. Han är ju 42 cm i manken, väger 10,4 kg och är 7 månader så han är ju lite större än andra shelties.
2013 åkte jag hundspann i Sälen så här kommer några bilden från den gången!😃
Jag hade praktik på draghundskennel en gång och det var såå häftigt!
Myrtorpets Möss och Kaniner
#0 Kul! #3 Vilket drömväder ni hade. Jag har åkt med ett privat spann i vintras med fem hundar, hoppas få chans att göra det igen.
Nä men guud, vad avis jag blir! Gud så roligt, det skulle jag också vilja göra!
Jag har varken sett eller åkt ett hundspann, men däremot sett en liten dragtävling på Solvalla och blivit inspirerad till att dra med min cocker. Håller på och kollar på dragsele nu, så förhoppningsvis kan vi börja sätta igång inom halvåret :)
Tass Josephine
#4 Åh vad roligt! Tjejen som jag åkte hos berättade att hon tog emot 1-2 prao elever om året som hade ett speciellt intresse för hundar och drag, så hoppas att jag kan ha praktik där sen.
#5 Ja, det var verkligen jättefint väder, och så med alla hundar och all snö😃
#6 Vad roligt! Jag har ju tänkt att testa att dra med min sheltie om allt ser bra ut som sagt och då blir det ju lite liknande. Hur hög är och hur mycket väger din cocker?
#7 Din kille är ju inte färdigvuxen än, men jag tror att de hamnar i ungefär samma storleksklass.
Min kille är typ 41cm hög och väger 14 kg. Iom att han är så kraftigt byggd så tror jag på hans förmåga att fixa drag, plus att jag har sett andra cockrar dra på nätet :). Tänkte att det vore en bra träning inför fjällvandringen i sommar :D.
Tillägger att jag har röntgat honom med, för att se att han klarar av det här fysiskt. HD A och ED 0 är inget som stoppar oss direkt ;).
Tass Josephine
Åh, vad kul! Jag skulle också vilja testa att åka hundspann! 🙂
Brukar vara hundvakt åt en flock huskies när ägaren reser iväg, och har kört dem nån gång , va inte min grej, är inte ett fan av sånt som går fort 😉 Men visst är det häftigt att se hur de arbetar och älskar det dom gör! 😃
Sysslar med draghundsporten själv så bilder finns det alltid dock kör vi mest med en hund just nu, fokuserar på att träna henne fullt ut innan vi utökar ytterligare. Ställer dock henne i en kompis spann när mer snö ligger på backen.
Åh, det hade varit sjukt kul att testa åka hundspann! Helt klart något jag måste testa på någon gång. Verkar så himla härligt! 🙂
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -