Skotträdsla
Det senaste året så har min hund utvecklat en rätt så kraftig skotträdsla. Om vi är hemma eller på tomten så släpper hon det fort, men t.ex. när det har skjutits då vi varit på kurs så blir hon helt låst. Kan ta 30-45 minuter aktivt arbete tills hon ens tar godis och hon förblir låg i väldigt länge. Jag jobbar aktivt med detta, men vet inte riktigt om det ger resultat. Hur har/hade ni gjort?
// Nadja
Jag håller på att träna skotträdsla/fyverkerirädsla nu. Jag började såhär:
Jag började inomhus med att smälla en ballong när hunden såg och gjorde detta några gånger. Sen började jag med att fylla ballongerna med godis och smällde dom så hunden glatt kunde käka upp godiset. När hunden började förknippa smällen med något bra så började jag smälla ballongerna när han inte såg och släppte godis där jag hade smällt. Det gjorde att min hund istället för att fly åt andra hållet nyfiket sökte upp platsen där det smällt. Jag gjorde det för att väcka igång nyfikenheten kan man säga. När jag såg att min hund klarade detta så började jag ta med en påse med ballonger ut på promenaden. Sen gjorde jag precis samma sak ute som jag gjort inomhus med ballongerna.
Sen utvecklade jag det ytterliggare ett steg Jag tog med min hund ut i skogen när det var fågeljakt på andra sidan sjön. Jag släppte lös min hund och började gå i skogen samtidigt som man på avstånd hörde skotten. Min hund tvekade först men jag fortsatte bara gå och tillslut så kom min hund efter. Idag är det inga problem med gevärskott på avstånd det bryr han sig inte om längre.
Sen var det dags för nästa steg för fyrverkerierna va ju fortfarande läskiga. Så jag laddade ner en ljud CD med fyrverkeri,skott och åska. Den har jag kört hemma först på tyst volym och sakta men säkert ökat volymen efter den mån hunden klarar det och idag kan vi ha den på hög volym utan att hunden ens bryr sig.
Men det är skillnad på inne och ute jag vill ju att min hund ska klara situationen om det går av en raket ute någonstans.
Så Jag har Tagit det ytterligare ett steg och köpt fyrverkerier (tänk på polistillståndet) Så jag tog med hans favorit leksak min sambo och hunden till en avskild plats. Jag satte ner hunden och gick bort en bit med hans favorit leksak och en raket. Sen avfyrade jag raketen när hunden såg och efteråt kopplade min sambo lös honom och jag kastade favorit leksaken som han fick jaga efter och sedan lekte vi gärnet. Sen upprepade vi övningen ett par gånger. Sen har jag utvecklat det med att rakettljudet blir ett startskott för något roligt. Den här träningen har jag kommit långt på Jag har fått en hund som varit extremt skott rädd till skottberöd. och träningen fortsätter tills han är helt skottfast.
Kortfattat. Ett skott ska vara förknippat med något positivt men man måste ta reda på vad hunden älskar att göra och verkligen brinner för för en godisbit räcker inte alltid i dessa situationer utan den positiva upplevelsen behöver oftast vara en positiv händelse och stämning så som lek eller annat som hunden kan tänkas älska.
Nu blev detta inlägg långt men det är rätt tuff träning också och är skotträdslan genetiskt medfödd så är det nog nästan omöjligt att träna bort.
Men hoppas du fått några tips iallafall :)
#1 Intressant! Får jag fråga: varför hade du inte godis i ballongen första gången?
(Ursäkta om jag kidnappar tråden men har liknande problem med min hund).
för att introducera ljudet och visa att ljudet kom från mig för att inte rädslan skulle bli för hög. hade Jag bara smällt och hunden blivit väldigt rädd för ljudet hade ingen godis i värden kunnat ändra den sinnes stämningen och sen för att visa att jag själv var helt trygg med ljudet.
Men en sak jag glömde understryka för mig är ljud CD:n också en VIKTIG del i träningen. Mycket för att hunden även ska lära sig koppla av i samband med ljudet . Den ska också spelas konsekvent och regelbundet men inte i för långa perioder utan kanske 20 min per dag när man exempelvis städar eller gör något annat…
#3 Tack! :) Låter ju logiskt förstås.
Tack så jättemycket! :-) Har problem med belöningar när hon blir rädd. Annars så är hon extremt lätt belönad!
// Nadja
Inga problem:) Belöningar är inte alltid det lättaste vid rädsla men hittar man rätt så går det ganska bra:)