Åka tåg längre sträckor
Har ni åkt tåg längre sträckor med era hundar? Hur har det gått i så fall?
Jag ska upp till min familj under julen och ska ha Simba med mig. Tågresan tar över 5 h med ett byte den första timmen. Bör man ta ut honom flera gånger under resan för att rasta på perrongen? Är bara så rädd att tåget skulle åka iväg utan oss 🤪 Tänker annars att de klarar ju nätterna helt utan problem så om han får en lång promenad innan tågresan (samt får komma ut vid bytet) borde han ju klara sig tills vi är framme…? Det är ju bara en dag liksom.
Eller vad tycker ni? Hur brukar ni göra?
Hur gammal är han? Äldre hund klarar sig om du rastar vid bytet.
Jag åker ibland tåg i ca 5-6 timmar i sträck. Ibland byte efter ungefär halva tiden. Vid tågbytet har jag ca 30 minuter på mig för det mesta och att rasta hunden går ju hur bra som helst då. De gånger jag inte ska byta tåg brukar jag inte gå ut på perrongen när tåget stannar några minuter för på- och avstigning, det fungerar utmärkt ändå.
Jag brukar se till att gå en ordentlig promenad precis innan jag kliver på tåget så jag vet att min hund är välrastad. Har aldrig varit några problem, inte ens när min hund var valp.
#1 Han fyller 10 i december :) Så han är en liten gamling. Han klarar sig ofta 9 timmar eller mer under nätterna utan problem (kommer man ner för tidigt om morgonen ligger han bara kvar i sin säng och vill inte upp än, haha), så det borde egentligen gå bra med en tågresa på 5-6 h.
#2 Skönt att höra! Nej han ska absolut få en lång och skön promenad innan vi kliver på tåget och så ska han få gå runt när vi är framme. Vi blir hämtade på stationen i bil med vi kan ju gå några varv innan dess. 🙂
Jag pendlar med min tvååring varje vecka mellan Karlskrona-Malmö. Det tar ca 2 1/2 - 3 timmar och vi åker ner på söndagkvällarna och hem på fredag eftermiddagen. Han har varit lite halvorolig/rastlös vid kortare sträckor innan, så vi köpte en bur (näststörsta haha :p) och sen första gången vi åkte så hade han fått busa av sig ordentligt med sina hundkompisar och så åkte vi så sent som möjligt så han skulle vilja sova natt. Det gick jättebra, han var lite orolig första halvtimmen men sen somnade han så fint så. Försöker fortfarande åka på kvällarna, det är lite lättare då. Men det viktigaste är att han är ordentligt trött innan. Så det är mina tips! :) buren gjorde verkligen all skillnad för honom. Har ni inte testat att åka tåg innan så testa en gång en kort sträcka. Det kan vara läskigt bara att hoppa på tåget. Funkar det bra o han går o lägger sig så bara kör på! :) annars om han är lite orolig rekommenderar jag en bur!
#4 Vi har åkt de lokala S-tågen här i Köpenhamn… som mest kanske 40 min. Han tyckte det var jättespännande men kanske lite för spännande ibland. S-tågen är dock stökigare (fler som går av och på osv.) än exempelvis Öresundståg/SJ snabbtåg som vi ska ta upp till Västerås. 🙂
Jag vill verkligen skaffa en sån väska så hunden kan slappna av bättre och känna sig tryggare. Han kan bli lite stressad om det går på och av många människor, så jag vill att han ska kunna ha sin egna "space" liksom. Men promenader kommer vi absolut att ta innan vi går på tåget. Han är en gamling så han har inget emot att vila hela dagen, men för bådas skull tar vi nog en vända i skogen innan i alla fall. :)
Jag reser ca 5h med min hund ibland (med tåg) och det jag gör innan är dessa moment (gällande min hund)
- Matar inte hunden för nära inpå själva resan, det ska vara minst 2h mellan mat och resan annars kommer han må dåligt.
- Har med något att göra, ex ett hårt ben eller bästa leksaken att roa sig med.
- Har vatten/skål, bajspåsar, filt och annat i egen väska så jag snabbt och enkelt kan ta fram det jag behöver.
- Rastar ordentligt precis innan vi kliver på tåget. Vi går ca 1h och promenaden avslutas på tåget (jobbigt om man har massa väskor att bära hahaha) eller så rastas han klart ganska snabbt och så leker vi en bra stund innan vi kliver på.
- Om tåget stannar längre än 10min på en perrong så går vi snabbt ut till närmaste stolpe, annars stannar vi på tåget eller så berättar vi för konduktören att vi kliver ut en snabbis så hen har koll att vi hinner kliva på igen innan dörrarna stängs.
Så gör jag med min hund, men det är ju lite individuellt med hur kissnödig och åksjuk hunden är. Dock har jag lärt mig att en hund som är rumsren oftast kissar på tåget om den verkligen inte kan hålla sig eller är väldigt rädd för att resa på tåget, annars håller de sig oftast väldigt bra =)
När jag tränade min hund för långresor så satte jag fokus på ordentlig rastning innan och efter resan och sedan lugn och positiv stämning under själva resan. Så nu när vi reser så somnar min hund direkt på tåget och sover han inte så myser vi tillsammans så han känner sig trygg och avslappnad ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Man lär hunden/hundarna kommandot "Gå kiss o bajs" 😎
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Tack för alla tips! Simba är ganska tågvan och tycker det är spännande att titta ut genom fönstret. Tror inte han skulle ha tråkigt - och får han tråkigt så sover han bara. 😂 Tänkte ta med en flaska vatten till honom och ha skålen i handväska så man lätt kan erbjuda något att dricka. Jag tror inte han skulle ha problem att hålla sig, såvida han inte äter eller dricker massvis innan vi kliver på - men jag kommer inte erbjuda mat så snart innan.
Det går nog bra :) Kan ju lägga hans filt i transportväskan sen (ska bara hitta en bra). 👍
#7 Haha det känns inte så naturligt för dem dock, men praktiskt kan jag tänka mig 😂
När vi hade en annan hund på prov hos oss som tyvärr fick åka hem igen, så sov han hela resan från Göteborg till Stockholm. Inte ett ljud hördes. Våran Whippet har vi aldrig åkt tåg med, eftersom han blir stressad bara av att åka en station med tunnelbanan.
Dogs is my world ♥