Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 3844 ggr
pollymine
1

Dragsele non-stop stryper

Beställde dragselart mina två hundar via nätet då det inte finns någon som säljer sådana på lämpligt avstånd från var vi bor… Non stop free motion, men på vår tik är det allt annat än free motion, hon flämtar högt, stryps av selen och springer som om hon hade skavande skor på sig. Vi har skickat tillbaka en sele och tagit en större storlek istället, men samma problem. Någon som vet var felet kan sitta?

Luminous
0

Enligt vad jag har märkt så har non-stop selarna varit väldigt trång i halsen om man jämför med andra varianter. Därför valde jag bort den till min hund. På korthåriga hundar kanske den sitter bättre runt halsen, har bara testat den på Alaska husky så vet inte. Men non-stop selarna har vi alltid fått gå upp en storlek/färg då de inte gått över huvudet annars. Är ingen expert precis men detta är vad jag har märkt. :)

pollymine
0

Okej… Har två weimaraner, en korthårig tik som inte selen passar på och en långhårig hane som går att använda både den större och den mindre, men han är mycket större så den större passar ju bäst åt honom. Tycker det är så konstigt att trycket hamnar helt fel på henne så det blir så tungt, men vet inte var det är fel så vill gärna ha hjälp med det om någon vet.

[Forest]
0

Det är som H sele? jag har olika selar här beroende på att ena hunden drog mer med H sele men med Y sele vart hon som vanligt, gick bra vill säga utan att dra. Så det kan vara så att just selen inte sitter bra eller passar din hund. Går hon annars bra i kopplet?

Lathundarna
0

Det är - tyvärr - en dragsele som inte sitter bra på alla hundar. Jag kan bara använda den då vi ska dra lite tyngd eftersom jag då kan spänna ut bakom hunden så vikten hamnar rätt, men till canicrossen är den oduglig då den glappar alldeles för mycket på sidorna och därmed skaver och stör. I ditt fall hade jag valt en annan modell.

Luminous
0

#2 Tiken kanske är byggd på ett annat sätt och därför sitter selen annorlunda/fel även om det är rätt strl. Om det var min hund skulle jag testat olika varianter och se vilken som sitter bäst :)

pollymine
0

Har ni tips på selar som är bra och kunde passa, alt. måttbeställning? Bor i Finland med 50 mil till närmaste stad som eventuellt kunde ha selar i sitt lager, så det gäller för oss att beställa hem om vi vill prova. Försökt på mässor, hundutställningar och jaktprov att hitta någon som säljer men det är bara non-stop vi sett till. Vill ha en nu då vi kör canicross varje vecka, utmärkt motionsform, men utan sele åt ena hunden… #3, tanken är att de ska dra, därav namnet dragsele ;)

[Forest]
0

6 jag trodde det var typ av promenadsele, ja då skulle jag kolla efter en annan se bättre.

Kallaterrier
0

#6 Kolla med Snowdogs! Vi köpte vår dragsele därifrån. Hon hade inte tid att måttsy hela just då, men satte ihop en sele av olika storlekar på delarna så det blev i princip måttsytt i alla fall. Hon är jättebra att ha att göra med och inte speciellt dyr.

www.snowdogs.se