Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3087 ggr
[Daniela1983]
0

Ta det lugnt på buss mm?

Hur får ni era hundar att vara still på buss eller tåg?

Trots att jag åker nästan varje dag kollektivt med min hundjäkel och vi tar en promenad innan så ska han vara överallt och nosa och leta saker.

Kallaterrier
2

Första gången hade vi jättegott godis och belönade när hon var lugn och satt still. Vi hade kort koppel så att hon inte kom åt så långt och så belönade vi rätt beteende. Funkade för oss, vi har en cool hund på bussen i de allra flesta fall. Man kan tänka sig att man har med en filt eller liknande och ger hunden uppgiften att den ska vara på filten, tränar hemma först och sedan belönar på bussen när hunden gör rätt och håller så pass koll så att den inte kan fara runt och ha sig.

mingman
4

Ställ krav? 

När jag åker buss och tunnelbana vill jag inte ha Fidel rännandes runt, så jag kräver att han sitter/ligger vid mina fötter och vara stilla. Har han varit spattig har jag helt enkelt hållt fast honom. Idag vet han vad som gäller och placerar sig själv när vi kliver ombord.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Daniela1983]
0

1 Räckte det med en första gång och belöna och så satt beteendet sedan?

En filt kan vara svårt att genomföra, det är skitigt på golven som det är. Är din hund annars väldigt doftintresserad? Storlek på hunden? Är stora mer stillsamma än små tro. Min väger runt 11 kg.

Kortar ner kopplet, låter honom nosa det närmaste lite. Känner han speciellt doften av en hund ombord eller hund som varit på samma plats så blir han extra intresserad av att försöka ta sig hit och dit och nosa eller äta skräpet som ligger.

Säger stanna, ibland lyssnar han och sitter ner, men bara i några sekunder. Det enda som håller honom fokuserad på mig är att jag har lite mat i handen. Men så kan jag inte hålla på varje minut och mata.

Kallaterrier
0

Nja, hon var ganska enkel att få att ta det lugnt i bussen faktiskt. Hon är en alert irländsk terrier på 15 kg, så större och lugn skulle jag inte kalla henne i normalfallet ;) Kalla är doftintresserad, men på bussen är det inte okej att hon håller på och fjantar runt så då säger jag nej och sätter alternativt lägger henne igen och har så kort koppel att hon inte kommer någonstans annat än den plats jag gett henne. berömmer och belönar när hon gör det hon ska.

Jag hade satt honom varje gång han fjantade, belönat när han satt kvar och satt tillbaka honom om han reste sig. Har du testat att köra med klicker för att få in rätt beteende? Det kanske han tycker är kul. Jag tycker inte att du ska behöva mata honom hela tiden, men han måste ju förstå vad du vill och vilka krav du har.

Ambrose
1

Jag har alltid haft kort koppel och totalignorerat min hund på buss och liknande. Hon har lärt sig att jag inte är aktiv för 5 öre och då är det ingen idé för henne att vara det heller. Så nu har jag en hund som kliver på bussen och sedan lägger sig och sover, nästan med en gång :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Rebornlady
0

Jag har min i knät.

lisa90
0

Jag har vant min vid att man måste sitta i knäet eller i sätet bredvid (som jag täcker med en ren filt såklart), han väger 10kg. När han ville hoppa ner i början höll jag helt enkelt emot :) Får han vara på golvet letar han bara tuggummin under sätena och smaskar i sig….

Roxie
0

Jag åker rätt mycket spårvagn med våran tik (nu 1år 8mån). Vi har sedan tidigt tränat mycket kontakt/skvaller, vilket vi även använde oss av när vi tränade på att åka spårvagn. Hon var/är otroligt förtjust i människor och hundar så en god kontakt kändes extra nödvändig. Nu när vi åker spårvagn sitter hon mellan mina fötter på golvet och stirrar på mig, eller ligger på golvet. När vi åker tåg, längre sträckor, så brukar hon antingen sitta i mitt knä och titta ut genom fönstret eller ligga på en filt på golvet eller sätet bredvid.

// Sofia

Wellcraft
0

Jag har gjort klart för vovven att det är ligga stilla som gäller, inte släppt något alls på den regeln öht. 
Tar några turer innan osäkra hundar känner sig lugna och trygga, eller få hundar som ränner att sitta stilla.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

AnneN
1

Jag brukar passa på att göra kontaktövningar, sitt & ligg med hunden när vi åker buss.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Roxie
1

Ett annat tips är ju avslappningsövningar där det är mycket folk, exempelvis på stan. För oftast är det ju det som är problemet, att det finns mycket spännande saker att titta och lukta på. Så att öva på att slappna av/vila/sitta och titta i olika stimmiga miljöer kan också vara ett bra träningsalternativ.

// Sofia

[Daniela1983]
0

Jag hade efter att ha läst dessa svar, fast missat ett, kortat nerkopplet lite. Först undrade jag om det är humant för hunden att inte FÅ röra sig pga jättekort koppel. Det har hjälpt till viss del , men när han drar åt nåt håll så är han ganska stark vikket gör att jag spänner mig för att hålla emot. Och blir irriterad. Hunden känner nog av det. Ett nästan större problem vi har är att han kan börja skälla ibland på tåg eller buss, min vovve bryr sig inte så mkt om varken beröm eller när man blir arg på rösten. Han har fått den irriterande ovanan att skälla varje gång ett pendeltåg kommer. Urk. Godis funkar oftast att distrahera med men jobbigt ha med sig överallt.

MelliPirelli
0

Jag ser det som passivitetsträning. Innan passivitetsträningen inte fungerade på andra ställen så fungerade det heller inte på buss/tåg.
Hur är han när ni väntar på bussen? Annars så ställ krav som #2 sa, kräv att hunden sitter/ligger ner under resan.

Numera lägger hon sig självmant såfort vi valt plats på bussen/tåget.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Melissa V
0

jag har alltid ignorerat, aldrig gett godis, klappar, pratat, tränat eller gett nån uppmärksamhet öht till honom på tåg eller buss. 
Bara gått och satt mig och trots han har snuffat, klängt, försökt få uppmärksamhet så har jag dissat honom. Bara hållit in kopplet kort som mest, nu är han 1 år och lägger sig direkt vi kliver ombord, även om andra hundar är med kan han som mest titta men inget mer än så.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Frida B
0

Säg till hunden. Korta ner kopplet, mata med godis om det behövs och säg till hunden om hunden håller på. Finns så många människor som är hundrädda, så då får man helt enkelt se till att hunden inte går runt överallt. (Säga till menar jag inte vara elak utan putta till, säg till hunden om hunden förstår ett nej, har du sele på  hunden så ryck till försiktigt i kopplet så att hunden märker det, blir förvånad).

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)