Behöver små hundar motion?
Hej.
Jag har nyligen haft en diskussion i kommentarsfältet på en youtube video. Där det disskuteras om hundar behöver promenader eller inte. Personerna i videon har 6 st malteser och det disskuteras om dom får daglig motion. Hundarna släpps ut på tomten och får springa, leka, kissa och bajsa där.
Många i den här disskussionen är inte svenska utan från andra länder. Där det sägs att det är små hundar som inte behöver så mycket motion, det räcker att dom får 2 promenader i veckan och resten av tiden får springa på tomten.
Vad har ni att säga om det här? Skulle vara intressant att höra era åsikter.
Jag tycker små hundar behöver promenader som vilken annan hund som helst, dom kanske inte behöver gå eller orkar gå lika långt som större, men de jag tänker på är också miljö ombyte, dom uppskattar också om dom får komma ut och se vad som finns i omvärlden, kanske nya platser.
Alla hundar oavsett storlek eller vad dom är avlade för mår bra av motion varje dag. Många tror att bara för att det heter sällskapshund så behöver dom inte aktiveras, vilket är fel. En liten hund är precis lika mycket hund som en stor. Sen kräver ju olika raser olika grejer.
Säg det till min fjant till nakenhund som körde ärevarv runt i lägenheten i full fart efter att vi hade cyklat en mil i somras ;)
Men JA alla hundar behöver motion för att må bra
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Rent krasst är det väl inte vanvård, men det skulle aldrig falla mig in att göra så.
Jag har gjort amerikanska "vilken ras?" tester. Kryssade t.ex. i "har trädgård" och "inte så fysiskt krävande" - och blev rekommenderad husky!!!
Det är precis hur jag tänker också. Tycker det är så egoistiskt att bara låta hunden springa på tomten och sen ha den som ett mjukisdjur att gosa med.
Det är hopplöst att diskutera djurskötsel med personer från andra kulturer tycker jag… vilket är synd. Bara Sverige och USA skiljer sig enormt mycket. Jag kan inte ens hänga på amerikanska reptil- och fågelforum längre för deras syn på skötsel skiljer sig otroligt mycket. Blev så ledsen av att se deras mer eller mindre vanvårdade djur. Det som anses vara stora och generösa utrymmen för djuren där kommer för det mesta inte upp i våra minimimått.
Dom kan ju fråga min italienare varför han klättrar på väggarna dagar han inte fått tillräckligt med motion =P
Alla hundar behöver motion, små hundar behöver ofta mer än stora hundar (är min uppfattning) för att inte bli hyper och jobbiga.
Men mängden motion skiftar ju såklart för individ till individ.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Du borde fråga dessa människor om människor med dvärgväxt, eller helt enkelt bara kortvuxna behöver motion på samma sätt som längre människor. För det är ju samma princip. Alla kroppar mår bra av att röra på sig. Mer än att bara röra sig lite hemma. Såvida man av medicinska anledningar inte måste vila.
Saccone-Jolys? Vet inte om människor som råkar tjuvpara sina två hundar och sen blir för fästa i de fyra valparna för att sälja dem är särskilt "bra" hundmänniskor till att börja med… Fast de går ju promenader med dem ibland…
Sverige (Nordern?) har en ganska unik allmän syn på hundar i hur man tar hand om dem på bästa sätt. Vi har också möjlighet till att vara aktiva med våra hundar på ett helt annat sätt än i andra länder, i och med allemansrätten. Det är snarare mer regel än undantag att hundar, speciellt småraser, är "indoor dogs" i andra länder. Har hundarna tur bor de i hus och får därmed komma ut på tomten iaf, lägenhetshundar har det värre.
Det är självklart för oss att även små hundar behöver motion, få komma ut, vara med osv, men det är tyvärr långt ifrån självklart för resten av världen.
Jag vet en granne till mig som har en liten fjärilshund som hon cyklar runt i kvarteret med varje dag. Men hon har själv svårt att gå. Hon har rullator, men cykla kan hon och hunden ser ut att må bra och har fått bra kondition och ser glad ut. Hon cyklar inte särskilt snabbt.
Det är ju inte minst väldigt ostimulerande för dessa hundar om de de flesta dagar i veckan bara ser samma trädgård hela tiden, och mest bara roar sig själva. Sorgligt.
Storlek på hund avgör inte hur mycket motion den behöver. Vår lilla hund på 3,8 kg kräver mer motion än vår stora hund på 50 kg.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Små hundar behöver motion. det är ju ändå hundar! såklart att vissa små raser kanske behöver mindre motion än en schäferhund… har träffat en Chihuahua som behövde mer motion än en labbe. enligt ägarens åsikt. såklart att ägare bestämmer om hunden, men tycker inte det okej. blir så upprörd. enligt mig är detta djurplågeri.
Det är olika hur hundar är, jag känner flera som anser ett varv runt bostadsområdet är bra sen går dom mycket motvilligt längre än så, hemåt går betydligt lättare steg kan jag säga. Vi har tre små hundar visst har vi vart sjuka i feber och då har korta promenader fått räcka+ ut i trädgården. Våra trivs med gå längre promenader 5 km tycker ena är lagom medans dom andra två hänger gärna med lite längre. Små hundar behöver med röra på sig men ja vissa av dom anser ju det är helt onödigt
Vi går på 3-4 promenader med vår tibbe, varav minst en av dem är 1h+ lång och de andra är ca 30 min. Sen får han såklart också springa av sig i trädgården, men promenader är väldigt viktigt tycker jag, oavsett hundens storlek.
Å andra sidan vill han inte direkt gå ut i spöregn så då blir det kortare eller färre promenader - det är då hans eget val. Men sen är han ju också snart 10, så jag kan tänka mig att han var mer aktiv "i sin ungdom". 😛
Jag vet att det skiljer sig en hel del på USA och Sverige. Ett sånt exempel var ett klipp från animalplanet där de menade att mindre taxar är "indoor dogs" och att de trivs bäst med typ kattlåda inomhus så de slipper gå ut. De rekommenderade att man motionerade dom i korridoren inne. Otänkbart oss i Sverige.
Jag har en dvärgpudel och vi vandrar i fjällen med honom då vi bor nära fjällen. 2 mil i kuperad terräng där han springer hit och dit i långkoppel tar inte det minsta på honom. Vi har stora hundar också och vår dvärgpudel har aldrig blivit trött före dom. Han hänger med och springer brevid på cykelrundor m.m
Ett hem utan en hund är inget hem

Min Chihuahua gick 1,5-2 timmar utan problem . Nästa hund mer än dubbelt så stor var mera intresserad av korta ryck och cirkuskonster. Han var ingen långdistansare som hon var .
>>>Malum domesticum<<<
Det är väl en självklarhet att ALLA hundar behöver motion, mer eller mindre.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vi skulle behöva exportera vår djurhållning till USA alltså! Men jag tror man måste göra det smart, liksom någonting "nytt och coolt"… De gillar ju sånt.
Man kan säkert ta bra betalt också om man lyckas få det trendigt. Lansera det som en ny trend: "Doggy wildlife workout" eller nåt sånt. ;) haha, det är kanske enda sättet… 🥵
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#16 intressant men hemskt det med taxarna, min sambo jagar rådjur med taxar här i Sverige och de springer utan problem flera timmar i djupsnö.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
taxar är ju jakthundar! klart de behöver ut o röra på sig!
Alla hundar behöver motion varje dag enligt mig:)
Hälsningar
Fredrika
Nu kan ju vissa små raser få tillräckligt med motion i en trädgård även om jag absolut inte försvarar att enbart låta en hund bara rastas i trädgård (springa i trädgård kan ge mer än långsam koppelpromenad motionsmässigt). Viktigare är väl den mentala biten, då en hund får ut massor av att få gå promenad.
Min norfolkterrier är inte många äpplen hög men skulle antagligen riva halva lägenheten om han inte fick motion/blev aktiverad. Dock klarar han sig absolut med några dagars lugnare tempo, om jag är sjuk eller har annat.
Många små hundar kräver ju mer (aktivering, motion) än stora hundar.
Jämför en jack russel med en eurasier t.ex.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Detta gäller inte bara småhundar, nu vet jag inte vilket land det var i men i USA så gäller detta även för stora hundar/brukshundar hos väldigt, väldigt många… Min flickväns föräldrar har två schäfrar som får gå ut i deras lilla trädgård och leka och göra deras behov- det är i princip allt… De månader jag bor där är nog helt förbryllande för dem för jag försöker gå med dem så mycket jag kan (inte koppeltränade och för starka hundar för mig att ta ensam så det blir svårt, men några gånger i veckan lyckades jag…)
Sverige har en väldigt bra djursyn, att debattera med folk som har deras egna djursyn så ingrott i hjärnan är i princip hopplöst…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Alla hundar behöver sin motion säger jag.
Dogs is my world ♥
Men i USA finns ju mycket djurskyddspoliser… kan inte de ingripa liksom?!
#28 Inte direkt… Dessutom är det "bra" hundhållning att gå ut med hunden 2-3 ggr i veckan i USA rent generellt, så "djurskyddspoliser" hade väl så fall varit om man bröt någon lag, som grovt misshandlar hunden fysiskt eller ställer upp i hundslagsmål, inte ger mat/vatten osv…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Vad tråkigt att läsa att det kan vara så olika syner på hundhållning(djurhållning?), i olika kulturer. Man blir frustrerad och vill bara försöka övertala de, att det är vi som har rätt. Så känner jag iallafall. Men min lundehund kräver inte mycket fysisk aktivering, utan han klättrar på väggarna ifall han inte fått använda huvudet på ett tag. Men det där är så olika från hund till hund.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#28 Det är en av anledningarna till att CM blir så populär, han lyfter fram självklarheter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.