Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 13145 ggr
[Try_To]
10

Bästa hundfönen

Söker en bra och prisvärd hundfön till min pommerian ! Vilka använder ni där ute ?

Fridaaaa
0

Jag använder min hårfön till vår hund (papillon/ccpp), men inte på högsta värmen såklart, fungerar bra 🙂 Minns ej märke.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Try_To]
0

Jag tänkte på fönar speciellt för hund :D

Fridaaaa
2

#2 Jo vet, men skrev att det fungerar bra med vanlig hårfön med 😉 
Vad är skillnaden på hundfön och människofön egentligen?

tjoopa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder en blaster från Satchmos.se :) Jättenöjd med den, har 2 långhåriga bichon havanais så det blir en hel del blåsande och jag tycker inte att den blir för varmt trots att jag ofta fönar nästan 1 timme i sträck :)

[Forest]
4

nyfiken på svaren då även jag är ute efter en annan fön. TS har du tänkt ställa ut din hund med tanken på att du verkar vilja bada den oftare än vad den kanske behöver göras annars?

LuLeLo
0

#3 Det går mycket fortare med en hundfön.

Tass Josephine

Fridaaaa
0

#6 Fast förklarar inte skillnaden.
Alltså på vilket sätt skulle det gå fortare? För går fort med vanlig hårfön är 😛

LuLeLo
0

#7 Det är ett större tryck i hårfönen. Enligt den här sidan: http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=6506821  , så ska hundfönen "trycka bort vattnet ur pälsen" och inte bli överhettad lika lätt som en människofön. Dessutom kan man fästa munstycket i ett stativ och på så vis få händerna fria.

Tass Josephine

Fridaaaa
0

#8 Aha okej, ja det låter ju vettigt 🙂

tjoopa
1

#9 Precis som #8 säger så ska en hundfön torka pälsen genom att "blåsa bort/ut" vattnet ur pälsen istället för att torka genom värme som de flesta människo/handfönar gör :) Risken att man "bränner sönder" pälsen minskar då man oftast inte behöver föna lika länge med en hundfön. Med handfön tar det mer än 1,5 timme för mig att föna 1 hund riktigt torr - något som tar ca 30-40 minuter med min blaster :) Så speciellt om man har en pälsras är det ett superköp. Har man en hund som tovar och är mycket ullig kan en stark hundfön som man blåser igenom pälsen med då och då vara toppen för att blåsa bort död päls :)

Fridaaaa
1

#10 Oj vad  länge, lite skillnad. Ja min lilla tar inte mer än max 10 min att föna torr 🙂 Ja hennes päls tovar sig ganska lätt så har inte så lång päls på henne pga det.

Vad brukar en hundfön kosta?

tjoopa
1

#11 Ja, att köpa en hundfön är nog ett av dem bästa besluten, både för hundarna och mig 😄 Priset kan variera lite beroende på vad man vill ha för fön. Att köpa begagnat är billigare än att köpa nytt, kan dock vara lite svårt att få tag på då många behåller sina fönar tills dem går sönder. Jag köpte en sk "blaster", det är en mindre "portabel" (den väger ändå ett par kg så kanske inte något man har i väskan direkt) fön som har flera värmelägen och blåsstyrka. Jag ville ha en ganska billig första fön som blåste hårt och inte för varmt, helst skulle den vara ganska liten också så att den kunde ställas undan och inte ta plats då jag inte har ett speciellt hund rum. En blaster har ett långt rör (typ dammsugarrör) och så kan man välja olika munstycken. Sedan finns det även fönar med golvstativ, dessa tar lite mer plats men kan vara skönt om man rymmer en. Då sitter fönen på ett rörligt stativ och du kan med ett speciellt munstycke rikta luftströmmen precis där du vill ha den och få båda händerna fria ☺ Har man många hundar eller badar/fönar ofta kan det vara skönt med den här typen av fön. Jag köpte min fön från Satchmos.se, betalade ca 1.300kr för den och jag kunde inte lagt pengarna på något bättre 😊 http://satchmos.se/category/100-1/Fonar-Kabiner

Fridaaaa
0

#12 Emojisymboler kan inte ses av alla på ifokus Skämtar

Måste ha som är lätt att ta undan, bor inte så stort och används bara max 1 gång/månad. Är till liten hund.  Och inte som behöver stå på ett bord.

Får inte upp din länk, står bara och laddar Ledsen
Oj ja det har jag definitivt inte råd med Ledsen (annat som måste inhandlas osv), men går bra med vanlig hårfön sålänge, ingen som märks på pälsen eller annat när jag använder den så 🙂

tjoopa
0

#13 Äsch det visste jag inte :/ Ja, går det så snabbt som 10 minuter för dig att föna är nog inte en hundfön prio ett :P Men har du tur kanske du snubblar över en billig på någon köpes/säljes - sida någon gång :)

Fridaaaa
0

#14 Ja jag får hålla koll 🙂 Eller ev dela med någon som ev med söker eller så 🙂
Men du kan ändra inställningarna till "skrivbordsvy" i webbläsaren så kan du använda ifokus-symbolerna 👍

[Try_To]
0

Tack för alla svar :)#5 nä jag ska inte ställa ut ! Och var fick du för dig att jag ska bada henne ofta ? Jag har hört att dom är super när dom fäller :)

tjoopa
0

#15 👍

[Forest]
0

16 det visste jag inte att det var super vid fällning det skulle underlättat när jag borsta ur schäfer och lh collie som jag hjälpte grannen med att bada och borsta fina när dom fällde vart en säck päls 😎

[Try_To]
0

#18 jo fick det tipset så jag måste ju prova ^^

[Estelle13]
0

https://www.vidaxl.se/p/170044/hundfon-med-varmeelement-2400-w   

Denna hundfön har jag till min storpudel med utställningspäls, bra och stark är den och inte jätte dyr heller.