Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1530 ggr
Wellcraft
0

Veganska köttbullar

Min lagottokille (15 kg) har fått i sig ca. 10 små veganska köttbullar, innehåller lök men inget annat farligt, tror jag.
Bör jag oroa mig? Han har f.ö en stark och tålig mage.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[MikaelaR]
1

tror inte alls du behöver oroa dig många ger vanliga köttbullar till sina hundar och dem innehåller ju lök men har aldrig hört om någon hund som dött eller mått dåligt av det kanske i väldigt stora mängder men 10 stycken små är nog ingen fara håll för säkerhets skull koll på hur han mår om hans mående verkar försämras på något sätt…

[Wraith]
0

http://www.aquafox.se/pdf/livsfarligakottbullar.pdf

Troligast är det ingen fara då mängden lök är så pass liten och det är inget hunden får under långa perioder, men håll koll på hunden. Risken finns ju där trots allt. Men jag vet många som ger köttbullar med kryddor och lök som belöning, hundarna lever än idag. Inget jag skulle ge dock…

Wellcraft
0

Tack för svar!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LuLeLo
0

Nä, det tror jag verkligen inte. Lotus fick ung. 15 köttbullar i måndags (vanliga, med kött dårå) eftersom vi tränade och det har aldrig hänt nått. Den mängden köttbullar har han fått upprepade gånger.
Nä, korv och köttbullar som har lite lök i har man gett hundar under lång tid, så om det vore farligt skulle vi nog redan veta om det.

Tass Josephine

russin
1

#4 - men vi vet faktiskt om att det är farligt och på sikt kan det ge anemi om man ger hundar lök och framförallt ger det regelbundet. Dom blir sällan akut sjuka, utan blodbilden försämras gradvis.

Till TS: ingen större fara med den mängden som engångföreteelse på en hund i den storleker🙂

Fialialej
0

Nu har det talats om lök, men vad består resten av innehållet av?

"På natten är alla katter svarta"

Wellcraft
0

Tack för svar :)
#6 Det innehåller ingenting annat som är skadligt för hunden, vill du veta exakt får du googla eller något. Orkar inte riva fram påsen igen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LuLeLo
0

Men #5, med farligt menar jag farligt i en sådan mängd att det verkligen skadar hundens hälsa. Mängden lök är väldigt liten och jag måste säga att jag aldrig har hört om en hund som blivit sjuk eller har dött av köttbullar. Det tar ändå lång tid innan löknivån blir så hög så att hunden blir sjuk, och om hunden inte ens äter köttbullar med lök i varje dag så tror jag att den hinner dö av naturlig dödsorsak innan den blir lökförgiftad.
Enligt den här artikeln i Nya Åland är det väldigt sällan som hundar blir förgiftade av regelbundet litet intag av lök.
http://www.nyan.ax/teman/husdjur.pbs?news_id=47295

Tass Josephine