Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5661 ggr
woopwoop
0

Någon med Malinois?

Finns det någon av er som hänger här som har en malle? :)

MsSofieG
0

Har tyvärr aldrig haft malle men jag har ägt terv förr :)

jenmjao
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, men skulle vilja ha en och min hund liknar en malle, hahaha gills det ;)?

woopwoop
0

#1 Hur är dem i temperament om man jämför med mallarna, vet du det? :o 

#2 Varför vill du ha en malle? :)

jenmjao
0

#3 Sjukt vackra hundar, sen skulle jag gärna testa på att träna skydd t.ex, Eller väldigt intensiv agility, och dylikt. Nu duger dock min hund som jag har, hon är nog med intensiv och klarar av att hoppa upp på höjder och dylikt, men skydd är ju att tvär glömma när det är blandras och, nja hade nog ändå inte tränat det med just henne om jag så kunnat :) Så, lite andra möjligheter samt utseendet och "farten" är väl det jag är intresserad av.

woopwoop
3

#4 Aah, det är verkligen fantastiskt vackra hundar. Finns inget vackrare i mina ögon haha! :) 

Skulle dock inte råda dig att skaffa en malle om du inte är beredd att leva ett aktivt hundliv till 100 %. Det är en hel livsstil att ha en malle haha. :D Dem är väldigt krävande, högtempererade och framförallt väldigt skarpa hundar. Jag tränar/är iväg med min hund ett par timmar om dagen, och vi är på brukshundsklubben 3-4 gånger i veckan. Nu säger jag inte att du INTE klarar av det, eller är sådan person, känner ju inte dig haha, men säger det till alla som funderar på en malle. :3

MsSofieG
1

#3 Oj jisses det var en bra fråga, har tyvärr inte träffat allt för många mallar i mina dagar för att ha en riktig uppfattning om dom :/  Kan bara tala för hur min terv var, en riktig arbetsmaskin ;) Men jag har fått det intrycket att mallarna ändå är ett snäpp "värre" när det kommer till arbetsbehov än vad tervarna är. Bara rätta mig om jag har fel :)

woopwoop
0

#6 Jag har faktiskt dålig koll på dem andra belgarna, förutom mallen haha, så jag vet inte, men har fått samma intryck som dig, att mallarna är en aning "värre". :)

MsSofieG
0

#7 Haha ja men då verkar det ju som om vi hittat något som närmar sig en sanning här iaf 😃

jenmjao
1

#5 Är medveten om vad är en Malle är och vad det innebär. ;) Skulle inte våga skaffa än ännu dock, även om tex min hund är hela mitt liv och all fokus är runt henne så känner jag hellre att jag "tränar" med lite "mindre krävande" hundar innan jag slår in på en malle, men det är en drömhund som väntar på mig i framtiden, helt klart.

Anibaz
0

Vart kommer din Malinois ifrån? Har aldrig sett en så ljus förut! Har själv en Tervueren.

Qepta
9

Jag har en Malinois på 5 månader. 🙂Har en Tervueren också.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

MsSofieG
1

#11c Oh men då har vi ju någon att fråga här! 🙂 Hur är skillnaden mellan dina hundar än så länge? Är det stor skillnad mellan Malle och terv?

Qepta
6

#12 Malle och terv är som natt och dag. Informationen på SKK's sida stämmer inte alls in på mallen. Mallen är en ren arbetsmaskin, i fel händer blir det en farlig hund. Den kräver någon som kan sätta ordentlig regler för den för att den ska må bra. 

Visst är det skillnad på en bruksmalle (som jag har) och en uställningsavlad malle. Men skillnaden är inte allt för stor. Men att säga att mallen och terven är lika kan jag garantera er att dom inte är.

Här är en bild på mina två.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

MsSofieG
0

#13 Då stämmer mina misstankar! :D Har alltid haft uppfattningen att mallen är mer av en arbetsmaskin och de få jag träfat har ju inte direkt varit lik min förra terv i något annat än utseende. Så kul att få höra att det står så till också :)

vallhund
8

#13 Vi får vara glada för att förortskidsen håller sig med förarveka hundar o inte skaffar mallar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jenmjao
2

#15 Det där har jag tänkt på så många gånger, att "förortskidsen" inte skaffat renavlade brukshundar och tackat gudarna för det.. "bullhundarna" dom skaffar verkar ju (iallafall alla jag träffat) bli snälla oavsett hur dom behandlar dom.

thea_thea
1

#13 hur är terven?

MsSofieG
0

#17 Vad är det exakt du vill veta? Skulle kunna skriva en novell annars x)

thea_thea
0

#18 Haha skulle gärna läsa en novell om varenda belgare, väldigt intresserad av dessa vackra hundar. Men hur är terven som hund? Jag skulle vilja ha en om kanske fyrafem år. Funkar de med barn, andra hundar och lägenhetsmiljö? Sen har jag en 5kg hane, skulle det funka. Vet att det beror på individen men ändå. Kan man ha de i en 100 kvadrat lägenhet med ca 6 timmar träning och motion ute och 2 timmar träning inne? Sen mycket mys och brukshundklubben några dagar i veckan. Många långpromenader och mycket skogspromenader? Sen hundrastgård och mycket bus. Jag är hemma hela dagarna också. Det är vad jag kan erbjuda, skulle det räcka för en terv eller annan belgare?

MsSofieG
0

Haha ja de är trevliga ^^ Jo jag kan ju berätta om min, nu är ju hon bara en av många andra så du får ha det i beräkningarna. 

Men hon var en väldigt flexibel hund, så länge hon fick sin motion och träning skulle hon nog inte brytt sig så mycket om vart vi bodde. Hon var ända sedan hon var valp lite skeptisk mot barn och hon gillade dom aldrig genom sitt liv men hon tolererade dom på väldigt hög nivå. 

Hade besök av en väninna en gång som hade med sitt barn och vi tog en promenad ute på gården och barnet och hunden blev lämnad inne. Gav det ingen större tanke då dörren var öppen så hunden kunde gå ut till oss och barnet hade hittat leksakslådan inne, men när vi går in igen så här vi hur barnet skriker och vi skyndar oss in för att se vad som händer. Då har barnet tryckt in min hund i ett hörn och slår henne i ansiktet medans han högljutt tjuter. Det var en jäkla tur att vi kom precis då för det var inte många millisekunder kvar innan hon hade sagt till med mer än bara morr.  I efterhand så insåg vi ju hur dumt det var att lämna de två inne ensam men inte hade någon av oss i vår vildaste fantasi trott att det som hände  skulle hända. 

Hon funkade superbra med alla andra hundar stora som små, inte varit något vi behövt tränat nämnvärt heller då hon alltid tyckt om andra hundar av alla färger och former.

Jag tycker att motionen du radar upp låter som om det skulle räcka för en terv åtminstone min flicka hade varit nöjd med det. Du har tagit med den mentala träningen som en terv tycker så mycket om och även skogspromenader och hundklubb. 

Bara säga till om jag missat något, och har någon annan en helt annan uppfattning som de tycker jag fått om bakfoten så är jag mer än tacksam om någon skriver det 👍

Arashi
0

Tänkte slänga in lite malle frågor jag också, nyfiken som man är🙂

Är de en enmans hund? dvs tyr dom sig mest till en person, eller älskar dom allt och alla? :P

Är dom reserverade/misstänksamma mot främlingar? eller bara när de gäller?

Hur självständiga är dom?, dvs kan dom dra iväg 500 meter och skita i ägaren eller vill dom gärna ha lite uppsikt över vad husse/matte håller på med också (självklart en träning sak , men vissa raser har ju mer tendenser att dra iväg och inte bry sig än andra)

MsSofieG
1

#21 Min terv var verkligen min terv. Hon höll sig mest till mig och hon var en enmanshund. Hon hade inga större problem med folk men efter att hon hälsat och gjort klart för sig vem det var så gav hon inte folk någon större uppmärksamhet. Men ville de leka så var hon villig att ställa upp som pinn apporterare 😉

Hon ville inte gärna att främlingar skulle ta på henne mycket men så länge allt skedde på hennes villkor så gick det bra. Även om hon helst höll sig på egen kant när det kom främmande. 

Min ville veta vart jag var näst intill hela tiden, var vi inne så gjorde hon ingen grej av det och låg gärna i ett annat rum och snarkade, till skillnad för min labbe nu som inte kan låta bli att följa med om jag rör mig så mycket som ett halvt steg.

Men ute i skogen var hon mycket vaksam över mig. Hon kunde gå före (hon gick oftast lös) men gick alltid och kikade bakåt med jämna mellanrum och väntade in mig. Man behövde inte vänta många millisekunder på hunden när man kallade in henne om man säger så :) 

Hon stack inte iväg (om man bortser från valp/träningstiden) någon gång för mig trots att hon hade hundkompisar som kunde dra iväg i en jäkla fart, hon väntade alltid in mig och såg till att jag också hängde på. Hon fick till och med hjälpa till och söka fram en av sina hundkompisar som hade "fastnat" på en klippa och inte vågat gå hem igen.

MsSofieG
0

#21 Ah såg nu att du ville veta om mallen. Haha ja nu fick du lite onödig info om min terv iaf 😉

woopwoop
0

#21 Nu är ju inte min hund ren malle, har schäfer också i sig, men kan svara utifrån honom. 
Han är min hund rakt igenom, tyr sig inte till någon annan som han gör till mig, däremot så älskar han ju t.ex min familj och sådant också, såklart! :) 

Enzo har alltid koll och kollar av alla vi möter/träffar på. Dock så är det väldigt få människor som han faktiskt reagerar mot, och om han gör det så är det främst påverkade människor, eller folk som rör sig konstigt/nervöst. Så han har alltid koll, och gör mig medveten om han blir osäker på en människa. 
Vet inte varför, men påverkade människor har en tendens att vilja hälsa på honom, och när dom går mot oss, trots att jag sagt till dem att ge f*n i det, så varnar han, dels genom att morra, och har dom lyckats komma ännu närmre, så har han gett ifrån sig ett varningsskall. Tyvärr så fattar påverkade människor oftast inte detta, och dom verkar inte ha någon som helst kunskap om hur man läser hund, så brukar få höra saker som "Åååååh, han vill ju bara hälsa" … 🤔
Vänder inte dom, så vänder alltid jag. Behöver han någon dag, så tvekar jag inte en sekund på att han skulle hugga.

Arashi
0

#22 hehe, nej de var intressant info om terven också då jag finner dom vara en väldigt trevlig ras med många egenskaper jag gillar i en hund, du fick mig nog snarare att gilla dom ännu mer =)

#24 tack för infon!=) jag undrade över detta då dom schäfrar jag träffat har varit väldigt sociala mot främmande medans tex många rottisar varit mer avvaktande så, intressant att höra om hur mallen är. Inte bara påverkade människor som jag stött på som kan vara så där… förstår inte att vissa människor inte kan ta ett nej, vuxna värkar till och med vara sämre en barn på att fråga om dom får klappa innan dom går fram till en främmande hund, vilket jag tycker borde vara självklart…