Skillnad på hund och hund
Läste på expressen, http://www.expressen.se/kvallsposten/larm-om-en-aggressiv-hund--var-chihuahua/ Polisen tycker tydligen att det är okej för en hund att springa lös utan tillsyn och attackera folk sålänge den är liten…
Skynda långsamt så går det fortare.
Precis som polisen inte lyfter ett finger för alla dessa lösspringande katter som attackerar både husdjur och människor.. Skumt
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag blev riktigt irriterad när jag läste artikeln!
Hade det varit en Rottweiler eller Amstaff skulle poliserna säkert sett till att det blev avlivning på plats och det hade skrivits ännu mer om dessa "farliga" raser.
Har själv småhundar men skulle bli lika förbannad vilken ras som än sprang lös och gjorde utfall. Det ska va lika för alla raser och hundägare!
Beteendet är lika förkastligt oavsett ras och storlek, däremot går det ju inte att komma ifrån att angrepp från en större hund ger större konsekvenser.
Jag förstår inte riktigt.. Hur framkommer det i artikeln att polisen tyckte det var ok att en liten hund sprang lös? Det står ju bara att dom åkte till platsen och hjälpte ägaren och den lösa hunden att förenas.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#1 - varför tror du polisen tyckte det var okej ? Ser inget sådant i artikeln.
Vad gäller polisiärt arbete, så prioriteras givetvis sådant som är farligt (stora hundar kan döda en människa, det kan inte en Chihuahua - inte heller en katt), mord, misshandel osv. Polisen är gräsligt underbemannad pga våra politiker, så det är alltså inte polisens fel att resurser inte finns. Har själv en bror som är polis och vet att dom jobbar häcken av sig.
Hade varit spännande om du kunde peka ut var i artikeln det står något om att polisen tycker det är okej att hundar springer fritt. Självklart tycker de inte det, men prion ligger troligtvis på t ex rattfylla, rån, skottlossning, misshandel, självmord, trafikolyckor, etc väldigt många gånger.
Klart att ingen hund ska springa lös och göra utfall mot andra djur eller människor, Men det är skillnad på hund och hund. Som ovanstående sagt så gör t.ex en rottweiler mycket mer skada, än vad en Chihuahua kan göra.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Håller med #8. Det är såklart aldrig okej att en hund springer lös, men eftersom att hunden är såpass liten så gör den inte lika mycket skada som vilken större hund som helst.
Jag tycker dock att det är riktigt synd att man ska behöva känna att om det hade varit någon "kamphund" som hade sprungit lös hade man avlivat direkt. Men bara för att hunden råkar vara av en speciell ras betyder det inte att den kommer vara mer aggressiv än andra, artikeln visar ju att även andra raser kan bli riktigt aggressiva(även om de som sagt inte skadar andra på samma sätt), mycket handlar ju om hur ägaren uppfostrar hunden, hur hunden mår psykiskt osv osv. Självklart kan en del ligga i generna också, men om det är så så är det rent av ägarens fel om hunden gör någonting eftersom att hen inte har haft uppsyn eller koll på vad hunden gör. (och det är så i vilket fall som helst när hunden blir lös på ngt sätt)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Dock kan småhundar samt katter döda husdjur och ställa till ordentlig oreda. Tycker sådant faktiskt borde prioriteras, jag tror även att en aggressiv chihuaua (eller katt för den delen) kan skada ett litet barn rätt så ordentligt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#10 Fast i det här fallet prioriterades det ju. Polisen kom, tog hunden och återförenade den med ägaren. Vad de sade till ägaren vet ju inte vi, så det kan man ju bara spekulera om, men jag tror inte att de sade att det bara var att släppa hunden lös igen.
#11 Tråkigt att inte alla djur som gör skada på egendom samt husdjur tas på allvar isf.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund