Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2648 ggr
Pooka
0

Köpa hund utomlands

Hej, har hittat en ras jag har kärat ner mig i men tyvärr finns inga uppfödare i Sverige…

Tänkte höra om någon av er har någon erfarenhet av att importera en hund?

Är det jätte krångligt eller var det okomplicerat?

Åkte du ner till kenneln och tittade eller köpte du via mail? 🤔

VildaVittra
0

Vad för ras är det och vilket land? För det är en enorm skillnad att importera inom EU mot att importera från utanför EU. 

Jag har inte importerat själv, men hjälpt en med det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pooka
0

#1 Rasen heter Alaskan Klee Kai

Det finns kennlar i EU dock väldigt få (vad jag kan se) 

så det kanske blir att man får ta en från tex USA

russin
3

En stor anledningen till att det inte finns uppfödare här i Sverige, är att den inte är godkänd som ras här och inte heller i FCI.

Pooka
0

Rasen är ganska ovanlig men  är godkänd i ARBA och UKC

Hursomhelst undrade jag inget som hade med rasen att göra, utan om någon hade erfarenhet med att importera hund

Rafflan
0

Läste om en tjej som importerat en Alaskan Klee Kai från Norge, kanske kan kollas upp :)

Haztparken
1

http://alaskankleekai.no/

De har en liten kennel i Norge :) kan vara värt att kontakta dom?

Vad jag själv sett så verkar det inte vara jättesvårt att importera åtminstonde ifrån Norge då det är EU och så.

Hade jag varit dig så hade jag satsat inom EU då det är betydligt lättare och med all förmodan mycket billigare.

VildaVittra
2

Det fanns i alla fall en uppfödare i Norge förut där man kunde ställa sig i kö. Och i England fanns det några stycken (varav en jag faktiskt haft kontakt med som gärna sålde till Sverige). Så jag tror inte alls att du behöver ta dig utanför EU. 🙂

Då blir livet mycket lättare, för du behöver bara pass, vaccinationer och avmaskning, sedan kontaktar du jordbruksverket när hunden är här och registrerar den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pooka
0

#7 Får man fråga vad kenneln hette? :D

#5 #6 Har kollat in norska kenneln men väntelistan är full och dom avlar knappt :c men tack ändå<3

Ronja&Ila
1

Jag har bara importerar från Norge och är väldigt enkelt. Men du har fått många bra tips och mycket lättare inom EU än utanför, lycka till!!

Ronja&Ila
0

Jag har bara importerar från Norge och är väldigt enkelt. Men du har fått många bra tips och mycket lättare inom EU än utanför, lycka till!!

Ronja&Ila
0

Importerat* (Båda mina är från Norge)

VildaVittra
2

#8 Det var flera år sedan, så jag kommer inte ihåg, men jag tror att det var Janet Holland. http://www.alaskankleekaiclubgb.co.uk/page18.htm

Pooka
0

Okej, tack :) 

Men åter igen, har någon importerat från tex England eller USA?

Hur var eran experience från att göra det? Skulle ni kunna tänka er att göra det igen?

CissiD
2

Jag kollade på den rasen också för några år sedan och om jag inte minns fel så finns det även uppfödare i Tyskland. Otroligt söt hund men som flera sagt så är det inte en godkänd ras i Sverige vilket om jag förstått det rätt blir att det räknas som en blandras i Sverige. Har för mig att det för några år sedan va ca 3 års väntetid på att få en valp från uppfödare i Norge. Tror de va lite kortare i Tyskland och England. 

Har tyvärr ingen information om importering då jag aldrig kom så långt. Lycka till och hoppas du får hem din lilla vovve!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

VildaVittra
0

#14 Nej, det räknas som blandras enbart av SKK, enligt definitionen av begreppet ras i SAOB är AKK en ras.

Pooka
0

#14 Hittar ingen i Tyskland, kommer du ihåg vad kenneln hette? ;o

Grace2009
0

http://www.alaskankleekaiscam.com/buying-an-alaskan-klee-kai-2/breeder-list/ Längst ner har du kennlar i UK, hittar dock inga i Tyskland heller.

CissiD
0

#15 Okej då hade jag missuppfattat det när jag läste om de för ca 3 år sedan. 

#14 Hmm de va som sagt säkert 3 år sedan. Kunde inte hitta den uppfödaren jag tänkte på i Tyskland. Vet att jag snubblade in på den någon gång under alla de timmarna jag läste om rasen. Men de kan ju ha lagt ner eller så minns jag fel.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Hildgrim
1

Så fin ras. Om jag inte var superallergisk mot spetsar hade jag helt klart kikat på dem också. XD

Är det bara folks erfarenhet du är på jakt efter nu? För annars står ju all praktiskt information på jordbruksverkets hemsida. :)

Pooka
0

#19 Vore kul om någon hade erfarenhet av att importera, ja :) sen vilken ras/djur man tog hem spelar ingen roll