Behöver hjälp..
Behöver hjälp. Min bästa väns familj älskar mina hundar men framförallt schäfern då han är enklare. Dom är helt medvetna om hur mycket jag lägger ned på mina hundar, eller någorlunda iaf. Efter att ha varit hundvakt i helgen, fredag kväll till söndag eftermiddag så ska dom skaffa sig en schäfer som min, han är ju sååå fin. Först tyckte dom han skulle gå i avel, men när jag förklarade att han inte ska det och varför tyckte dom att det inte var så viktigt, han är ju så fin mentalt…. Grejen är ju att dom har tänkt ha den hunden som sällskapshund, jag känner själv , ingen av mina hundar skulle fixa att bara få motion, det måste få använda huvudet! Vet att det inte alls är något jag bör lägga mig i men känns så fel, både för dom och hunden. Hur får jag dom att förstå? För hur stor chans är det att den hunden blir som min…? Inte så stor tror jag…
Jag antar att du pratat med dem? Skulle inte myntet falla ner så rekommendera en uppfödare som kan berätta mer öppet och ärligt om rasen. Ibland lyssnar folk bättre på människor de inte har någon relation med, för tyvärr går det nog med lätthet att få tag i något schäferliknande om man bara vill.
≧◔◡◔≦

Bjud in dem att följa med på allt du gör med hundarna under en vanlig vecka eller rent av bara under en vanlig dag.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ge dom en bunt papper på aktiviteter på allt du tränar hunden, hur ofta och hur länge. Säg att detta är minimum vad som krävs för att hunden ska vara så fin och enkel som din. Att en schäfer som bara är sällskapshund kommer vara rena motsatsen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Fast rent krasst så finns det ju en schäfer för allatyper av hem, så varför börja med att måla fan på väggen?
Bättre att vara beredd på det värsta och bli positivt överraskad än motsatta.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tycker det är bättre att istället leta efter hundar, linjer och individer som skulle passa, än att säga nej. Majoriteten av schäfrarna är inget som intresserar mig, medan många av dessa hundar är hur nöjda som helst med ett liv som sällskapshundar. Utgår man från den hund man själv har i kopplet som mall varje gång man resonerar så är det ju svårt att se andra möjligheter, men de finns.
#1 jo jag har pratat med dom.. #6 grejen är ju att det vill ha samma linjer som min, har funderat över att börja leta någon som kanske då inte har bruks/ipo inriktning.
#7 Låna ut hunden en längre period? Låt de sköta den i tre månader! Det kommer ge några olika scenarion. Antingen blir ju hunden lite svinig utan aktiveringen, eller så kommer alla parter inse att det faktiskt visst fungerar. Det är ju ett lätt sätt att få någon slags fingervisning, dels för hur pass aktiv hund man sedan ska leta efter, och dels hur brötiga schäfrar med rejäla drifter blir utan vettig aktivering.
Jag har en Vit Schäfer som "sällskaps" hund, de är ju avlade för att ha mindre motor än de tecknade. DOCK, så måste han också ha mental stimulans, samt mycket motion. Men han skulle inte ha några problem att bara vara, om jag skulle ligga sjuk i t.ex 2 veckor :)
Det finns många olika Schäfer uppfödare som inriktar sig på olika linjer, berätta det för dom så att de inte isåfall väljer en "på måfå", istället för att radera deras tanke helt om rasen :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Tycker du skall vara helt rak och ärlig angående rasen, din hund som individ och erbjuda dem din åsikt om vad som krävs för denna typen av brukshund =)
Erbjud dem din kunskap och så mycket information du kan bistå med, ge tips på kennlar de kan höra av sig till om besök - har du fler vänner med schäfer så fråga om de kan få träffa dem osv. Be dem att inte bestämma sig till 100% innan de verkligen träffat flera individer och verkligen fått ''känna lite'' på rasen.
Som vissa skriver så är det ju väldigt individuellt från hund till hund vilka krav de har även om det är samma ras. Det enda du kan göra som en god vän är att uppmärksamma detta och göra dina vänner medvetna om så mycket som möjligt ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!