Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 9571 ggr
CissiD
1

Flexikoppel för två hundar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg denna cirkulerande på facebook. Ja kan bara tänka mig denna i handen på några av alla dessa hundägare som redan har okontrollerade hundar i andra änden av ett flexikoppel. Jag är inte själv emot flexikoppel utan är endast emot sättet många använder dem på. 

Måste säga att det ser ut som ett väldigt smart sätt att lösa problemet med koppeltrassel för alla hundägare med två hundar. Har själv endast en hund så har själv inte upplevt detta med koppeltrassel mer än när jag har kopplet runt benen så ja inte kommer loss. :) Och där hjälper inte detta.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

IngridSvensson
0

Kommer skaffa en till lunde i sommar. Hade en unghund här hemma på prov. Två unghundar i två koppel var inte kul… Haha. Kommer allt eftersom den kommande valpen blir stor, skaffa ett såntdär tvillingkoppel som man fäster i ett koppel. Kommer använda det när vi går vid vägar eller i bland folk.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Dumpuck
0

Skulle hellre skaffa tvillingkoppel istället.

Notering..
Sedan ska flexi aldrig användas på hundar som inte kan gå i koppel, dvs att den inte drar, leker, hoppar eller gör impulsryck m.m. Ha det i åtanke om det funderas på sådant koppel.

CissiD
0

#2 de va lite de ja tänkte på med. Alldeles för många som redan har flexi utan att använda de på ett vettigt sett. Tänk om de började bli vanligt med dubbelflexi. Hade ju varit helt hopplöst att vara ute och gå och möta människor med två okontrollerade hundar i samma koppel.

Tazzar
1

Jag använder ibland vanligt flexi och tycker det är ett jättebra koppel … såvida den som använder det vet vad den där knappen är till för…

Men, fy vad snurrig i huvudet jag blev av att bara kolla på det där klippet.
Tänk om ena hunden börjar springa efter någonting, och så trycker man av fel knapp! Hur långt hinner inte hunden då innan man trycker av rätt knapp? Dessutom blir det nog en himla smäll om hunden är i språng och redan hunnit en bit innan man tryckt av rätt stoppknapp. Jag skulle bli helförvirrad innan jag lärt mig använda den och hålla koll på vilken knapp som är till vilken hund - om jag ens skulle lära mig det till 100%, någonsin.

CissiD
0

Ja helt klart ett väldigt smidigt koppel om man använder de rätt. Och en rolig uppfinning att ha två hundar i ett koppel. Men tror de e många som hade fått problem med ett sådant koppel :)

[Forest]
0

Tvillingkoppel gillar jag inte för fem öre en hund vill lukta medans andra sitter o kissar slutar med att den som kissar blir dragen. Eller om ena ser något löv som blåser o tänker o vad roligt att ta lövet vips så rycks andra med. Jag kör med varsitt koppel på våra tre, alla håller jag i samma hand och här får vi inte mycket koppeltrassel.

Perly
1

Mja, att lära hundarna gå i koppel är nog en bättre lösning, har svårt för flexikoppel överlag då jag inte riktigt förstår grejen med dem, de gånger jag sett dem användas har hunden gått ett par meter framförägaren bara o då kan den väl lika gärna gå bredvid fast i ett vanligt koppel? 🤔

Alltid Oavsett

russin
0

Jag gillar inte ens tvillingkoppel eller andra sätt att ha fler hundar i ett koppel. Gör en hund ett ryck, så åker den andre kraken med eller får ett ryck. Jag har två hundar där en ofta går lite bakom mig och en lite framför och jag vill lätt kunna byta sida på en hund om jag behöver (vid hundmöten t ex). Fast jag tycker å andra sidan inte det är det minsta besvärligt med två koppel - det är en vanesak 🙂