Pomeranian
hej! min kompis familj funderar på att skaffa pomeranian. nu har vi några frågor om just den rasen.
1 Är det en skällig ras?
2 Har dom mycket energi eller är dom lugna?
3 Är dom självsäkra?
4 Hur mycket behöver dom äta?
5 Hur mycket väger dom?
det var dom! hoppas att ni kan svara på dem flesta frågorna :)
Jag äger ingen pom, men har träffat några - så kan ge lite svar med min egen uppfattning om dem =)
1 - Alla hundar skäller, Pom är inte skälligare än andra utan handlar mer om hur man tränar sin hund. man kan träna bort hysteriskällande men får med största sannolikhet leva med att hunden skäller när det ringer på dörren tex.
2 - Min upplevelse av raser är att de har väldigt mycket energi, men med rätt aktivering och stimulering så kan även en pom slappa i soffan ibland.
3 - De pommar jag mött har haft väldigt mycket självsäkerhet i sig, ytterst få av dem som inte haft detta.
4 - Det beror på hunden, det är individuellt och beror på hur mycket den aktiveras, hur mycket energi den behöver/gör av med och vilket foder.
5 - Skiftar lite från hund till hund, men skulle gissa att vikten legat mellan 2-5kg på de pommar jag mött.
Du kan läsa mer om rasen HÄR
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
tack för svar
1 Är det en skällig ras? Ja det är en generellt skällig ras och det är svårt att träna bort. Den är helt enkelt en larmande hund.
2 Har dom mycket energi eller är dom lugna? Mycket energi, ja. Hänger med på allt. Men är ju trots allt en sällskapshund och har väldigt lätt för att ta det lugnt.
3 Är dom självsäkra? Ja, det jag träffat. De har inte visat några rädslor alls utan snarare haft mentaliteten "här är JAG". Otroligt sociala dessutom.
4 Hur mycket behöver dom äta? Inte mycket, men det beror på vilket foder du ger.
5 Hur mycket väger dom? 2-3 kg
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Äger ingen pompom men känner 4 st ganska väl så svarar lite ändå
1 Är det en skällig ras? Jag tycker dom har lätt till skall, det är trots allt en larmhund i grunden så där får man träna på.
2 Har dom mycket energi eller är dom lugna? Spralliga glada små energiknippar som gärna ligger i knät för bli klappad.
3 Är dom självsäkra? Det vill jag säga att dom är ofta mycket nyfikna.
4 Hur mycket behöver dom äta? Som tidigare nämns det beror på foder man ger samt hur stor hunden är.
5 Hur mycket väger dom? Jag har inte frågat vad dom väger dom vi känner men jag gissar genom haft dom i knät på ca 2 kg
Tips kanske du även hittar här http://hundar.ifokus.se/discussions/50e88c39d4ebea1bcf05e356-pomeranian
sen tips att det även finns en fokus spetsar och urhundar tror jag den heter :) för att ställa dina frågor om rasen 😉
Är mellan spets och pom lika? har sett många som säger att sin mellan spets är en pom. min uppfattning av skillnaden är att mellan spets är lite större och mindre päls. vad säger ni?
#6 nej, pom och mittel är inte samma ras. Pom är detsamma som kleinspitz (dvärgspets) och mittel är en mittelspitz (mellanspets). Pommarna har kortare nosparti och i stort sett fluffigare päls, medan mittlarna (har två själv) har längre päls och längre nosparti. Mittlarna väger dessutom kring sju kilo. Vad en pim väger kan jag inte svara på, har inte läst särskilt mycket om dom.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
tack så mycket för svar #7
#7 Kleinspitz är ytterligare en annan ras, Pomeranian är det samma som zwergspitz/dvärgspets. Hänvisar till rasstandarden: http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-tysk-spets-fci97.pdf?epslanguage=sv
#9 okej. rörigt detdär med massa olika spetsar
Spetsar är vanligen skälligare än andra raser. Pomen är vanligen mycket skällig.
Jag tänkte skaffa en för en del år sedan och kontaktade en av de mest framgångsika uppfödarna men kenneln hade precis upphört med rasen just för att de var så skälliga. Under senare år har många som tänkt tjäna en hacka på att föda upp pomvalpar både börjat och slutat med rasen, bl.a pga svårigheter med grannar som klagat på skällandet.
Ljuvligt söta är de men det uppväger inte oljudet de vanligen för. Åtminstone inte för mig. 😕
Okej :) har ni en uppfattning om mellan spets och skälligheten?
Jag har träffat pommar och andra spetsar som inte alls har varit skälliga. Samtidigt bodde vi förut i samma byggnad som en spets (tror det var en grosspitz) som var otroligt skällig när de var ute och gick, speciellt om kvällen!
För att reda ut detta med spetsarna så är det ungefär som pudlarna, skillnaden är att varje olika storlek är sin egna ras och ska inte blandas emellan hos tysk spets.
Det finns fem storlekar/raser av tysk spets. Störst är Keeshond (som i tyskland även är känd som wolfspitz, vargspets), sedan grosspitz (som såvitt jag vet inte finns i sverige? betyder stor spets) sen kommer mittelspitz (mellanspets), kleinspitz (liten spets) och pomeranian (som i tyskland även är känd som zwergspitz, dvärgspets. Rasen hette dvärgspets i många år i sverige men bytte till pomeranian ett tag tillbaka).
Jag har ägt en mittelspitz och de tyska spetsarna, speciellt mindre storlekarna, har mycket energi och ju mer överskottsenergi de har kvar desto värre beteenden kommer du ha inomhus. Överdrivna spinnanden, överdrivet skällande, studsande, tuggande, m.m. Nu behöver det ju inte bli så, är individuellt hur mycket de energi de behöver göra sig av med varje vecka för att vara harmonisk, men i regel behöver de mer som tonåringar än de gör som vuxna. De larmar allt som låter konstigt eller ser konstigt ut. De lär sig vilka ljud som är normala och vardag så de kan faktiskt vara relativt tysta att leva med. Man kan låta dom skälla av sig via bus och träning ute men då har man en ljudande träningskompis istället. Tänk det som en person som har ett behov av att prata mycket, de nästan exploderar av att sitta still och vara tyst på t.ex. lektion.
Små spetsar har väldigt gällt vasst skall och om man lätt får huvudvärk så är det nog inte rätt ras. Men vill man ha en kul tränings och motionskompis som hakar på vad man än hittar på oavsett väder så är pomeranian en fantastisk liten kompis! Pommar vill inte ha ett tråkigt liv. De är otroligt smarta och lär sig jättefort. Jag har sett pommar delta i weightpull, agility, lydnad, dog parkour, freestyle och mycket mer. De må vara små men klarar mycket!
Jag tränade min mittelspitz i spår, apportering, tricks/freestyle och upplet. Vi tränade tre gånger i veckan och tog en milpromenad en dag i veckan. Det blev även bus med andra hunden, hälsa på folk, cykling och terrängspring. Jag lärde honom att skälla på kommando så en gång i veckan ungefär gick vi ut i skogen och han fick skälla av sig tills han inte ville skälla mer. Då var han nästan helt tyst i lägenheten sedan.
Jag saknar att ha spets. Underbara hundar som klarar väder jättebra, alltid är glada, alltid är motiverade, och har starkt hundspråk. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
11 Så skälliga är då inte grannens två, så där tror jag mer på vad man gör med den, det är trotts allt en liten tuffare hund som gillar även vara i knät. Låter lite fundersamt att en stor uppfödare som nått toppen av en ras lägger ner sin avel på rasen pga man inte får bukt på skälligheten. (menar inte att det inte stämmer men att man kan ta till hjälp om det är så att man själv inte vet vad man ska göra)
okej! är eurasier lika andra spetsar tex keeshound? nu har min kompis kommit på att de vi ha en eurasier.
bör jag göra en ny tråd?
Hej!
Jag har ju en liten gumma nu som är snart 2 år :) En viktig sak innan man skaffar en pomme är att veta att dem är väldigt en mans hund, de gillar alla men det är en som kommer vara speciell i deras ögon. Samt att de gillar inte vara ensamma så mycket vad jag upplever, men det gäller nog för det mesta hundar.
1 Är det en skällig ras?
Ja jag skulle nog säga att det är väl mer åt skäll än kanske andra raser, men det ligger till grunden då dom är alarmhundar, sen kan man såklart träna och kontrollera skallet men man ska nog vara bered på skall iaf :)
2 Har dom mycket energi eller är dom lugna?
Dem har mycket energi och hänger med på allt! Men med rätt stimulans och träning så tycker det gärna om att ligga och bädda ner sig efter en lång promenad ;) Men det skiljer sig lite också från pom till pom.
3 Är dom självsäkra?
Ja dem jag har träffat så skulle jag säga att det flesta är självsäkra :) Inez är ju inte alls rädd för folk eller något utan hon kör fram XD
4 Hur mycket behöver dom äta?
Hmmm ja det beror ju lite på, jag kör färskfoder så det varier lite hur mycket beroende på hur aktiva vi är osv.
5 Hur mycket väger dom?
Det skiljer sig också, Inez väger 2 kg men det finns så mycket som 4 kg osv.. det varierar :)
Vad fin lilla Inez blivit!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.