Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4221 ggr
[Tilde]
1

Vom hundmat - frågor

Jag funderar på att byta vårt tråkiga allergivänliga torrfoder mot Vom, men jag läste precis att man bör blanda ut det med fiskolja om det ska vara huvudföda för hunden? Hur gör ni?

Ger ni något mer till hunden, exempelvis grönsaker eller liknande?

Sugar Mist
0

Jag brukar ge lite rött kött någon gång i veckan utöver det(oftast nötfärs eftersom vi alltid har tacofredagar) för att det inte ska bli för enformigt med en kost bestående av till större delen kyckling, eftersom det är vad VoH till mestadels är.

Annars är det ett helfoder och man ska inte behöva lägga till något egentligen.

-

Saffran0Spice
0
Sjöstjärna
0

Menar du att ska ge Vom og Hundemat eller menar du ren vom?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Tilde]
0

#1 VoM finns ju med lamm eller komage eller nötkött också 🙂 och ja, lax som #2 skrev! Så enformigt skulle det nog inte bli om man har lite av varje. Jag tänkte mer om det var något rent näringsmässigt som var bra att lägga till. :)

[Tilde]
0

#3 Vom og hundemat menar jag… Vad är rent Vom då? 🤔

Sjöstjärna
1

Vom är en av kons magar och en vanlig ingrediens om man barfar, men inget som bör vara huvudingrediensen på grund av att det innehåller för lite näring. Däremot mycket bra att ge tillsammans med andra typer av mer näringsrikt kött.

Beroende på var man bor i landet kan det också stavas våm.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Hildgrim
0

Väljer du en sort med lax så behöver du inte tillsätta olja. Vissa hundar är dock allergiska mot odlad lax (antagligen något i laxens foder) och då får man tillsätta olja från vildfångad fisk. :)

Annars är det väl egentligen bara en sak du behöver tänka på och det är det här med rött kött. Alla deras helfoder är kycklingbaserade med undantag för en som ska vara baserad på nöt. Denna innehåller dock inget kött utan bara innanmäte från nöt vilket jag personligen inte anser är fullgott (dessutom är det väldigt dyr med tanke på vad man får).

Alla hundar fungerar inte på så mycket kyckling utan behöver rött kött i kosten. Och även om hunden verkar fungera på det så skadar det inte att variera. :P När man barfar så brukar en grundregel vara att minst 50% av köttet ska vara rött.

Lättast är nog bara att byta ut vissa måltider mot något annat färskfoder som är baserat på rött kött.

Nu är det inte meningen att få det att låta som ett dåligt foder eller att det är krångligt. VoH är bättre än majoriteten av allt hundfoder.

Hildgrim
2

Väldigt idiotiskt av dem att börja kalla sig med förkortningen VOM istället för VoH… Hur tänkte dom där? Det är ju som bäddat för förvirring speciellt bland nybörjare eftersom vom är komage, en ren råvara. Och flera företag säljer fryst mald vom utan tillsatser.

russin
0

Fiskolja ges om hunden  har behov av det. Mina får ingen form av fisk (vare sig kött eller olja) och dom är ändå superfina i hus och päls - och dom får vom och hundemat utan lax😉 Däremot blandar jag numera med mer magert kött (nöt, lamm osv) för att dels få rött kött och dels för att f ner fetthalten (ger extra benmjöl och vitaminer pga det). Min knubbis börjar slimma till sig lite mer nu🙂

[Tilde]
0

#6 Ah! Oops det visste jag inte! Menade i alla fall Vom og hundemat! 🙂

#7 Tusen tack för din hjälp! Då förstår jag det bättre! 🤓 Så även om man köper den med lamm så är det kycklingbaserat? Finns det några andra slags "färdiga barf-produkter" som är baserade på rött kött och är relativt enkla att få tag på (jag bor i Danmark, så helst inget som bara finns i Sverige eller liknande)?

russin
0

#7 - vom och hundemat med lamm består av lamm, inte kyckling

russin
1

Jag köper en del av det danska märket "Rigtig hundemat". Finns massor olika köttslag att välja mellan och ännu bättre så har dom lösfryst i småbitar - perfekt för en annan med mindre hundar. Köper deras lammix, nötmix och viltmix. Dock är det "barf", så man får variera själv så hunden får i sig det den behöver (jag ger extra benmjöl och vitaminer)

[Tilde]
0

#12 Inte hört talas om det, men det vore ju väldigt praktiskt med ett danskt märke! Ska kolla upp det :)

Någon som har testat Natures:Menu annars?

Nevina
0

MUSH är BARF från Finland, skulle tro att det går att köpa i Danmark. Det var mitt förstaval av foder när jag skaffade hund, men min hund gillade det tyvärr inte, så då bytte jag till Vom og Hundemat.

Hildgrim
0

Jag pratade enbart om VoHs HELFODER. Den med lamm är inget helfoder utan ett tilläggsfoder. :P Den är alltså inte komplett.

Tilde, jag vet inte hur erat utbud ser ut i Danmark. Men om det är ungefär som i Sverige så har du t ex flera produkter från Mush du skulle kunna variera med. Detta är, till skillnad från VoH, riktig barf. Deras produkter innehåller inga tillsatta vitaminer/mineraler utan alla näringsämnen finns naturligt i råvarorna.

Då har du deras Vaisto som är ett helfoder. Det finns fyra olika sorter (plus valp och nybörjarprodukter) med tre olika djurslag i varje. Vissa med mycket kyckling, andra med mycket rött kött.

Sen har dom också en produktserie som heter Basic Mix. Dessa är kompletta måltider men inget helfoder eftersom varje sort endast innehåller ett djurslag. Genom att variera sorterna blir det ett helfoder över tid. Men i ditt fall som bara ska byta ut vissa måltider så kan du göra det rakt av utan att variera. Jag tänker mig att viltmix, grismix och nötmix är bra i ditt fall. :)

Ett annat fabrikat som tillverkas i skåne är Emmzo. Dom har lite potatisfibrer i sitt foder men dom har ett stort utbud med massa olika djur. :P

Nordic spannmålsfritt talar många gott om men jag har inte provat. Baserat på nöt.

Annars finns det ju faktiskt vitaminprefix i pulverform att köpa. Då kan du bara köpa valfritt kött från affären och blanda med pulvret. Det är väl sånt som företagen blandar i sitt foder för att det ska bli helfoder. :P

Hoppas du blev lite klokare. Och välkommen till råkostvärlden, den är beroendeframkallande. XD

[Tilde]
0

#14 Ska kolla upp MUSH! 🙂

Rigtig hundemad verkade bara finnas i påsar om 500 g förresten…?

[Tilde]
0

Funderar på detta: http://hunde-shop.dk/rigtighundemad-barf-komplet/51-barf-komplet-kalkun-m-brusk-olie-nds-500-g.html Samt med nötkött som också finns… Verkar väldigt praktiskt och gott för hunden. 🙂 Sen ligger butiken rätt nära och levererar även hit!

Vad tror ni om det?

[FridaGenborg]
0

Jag ger VoH med lax, jag har nu även beställt några kg med vilt och oxkött att lägga till i fodret.

[Tilde]
0

#18 Det kan ju vara en bra idé! Jag ska fundera lite på vad vi ska välja för foder…

Men hur långsamt ska man sedan blanda ut det nya fodret i den gamla maten? Antar att man bör byta foder successivt för att vara snäll mot magen. :)

russin
0

#15 - VoH:s nya lamm (numera utan ris) ska vara fullfoder och utan ris.

[Tilde]
0

#15 Jag missade ditt inlägg! Men denna är väl komplett? http://www.mypets.dk/shop/vom-taste-med-23355p.html Står att den kan användas som helfoder. 

Men tack så mycket för alla tips! Ska kolla upp de du nämnde och se vilket jag tycker verkar bäst! 🙂 Det är så himla mycket att hålla koll på ju, haha. Men vi har en allergihund som inte har en jättebra mage av det fodret han har levt på i så många år, så jag vill gärna testa på barf (den enkla varianten), även om det är en gamling vi har här hemma. Han kan ju ha flera år kvar och kosten hjälper nog till på traven. 🤓

[Tilde]
0

Mush säljs inte i DK 😕 Verkar inte som Emmzo heller gör det. Nordic spannmålsfritt verkar endast säljas hos en enda person som levererar, men vet inte vad priserna blir då det är en privatperson med hundpensionat. 

Jobbigt!

russin
0

#21 - den nya vom och hundemat med lamm är numera ett helfoder. Innan dom bytte utseende och namn var det lamm och ris och var utan tillsatt kalk (för att ägare till allergiska hundar skulle få tillsätta kalk själva av valfritt djurslag,). Den nya är fullgott fullfoder 🙂

[Tilde]
0

#23 Då förstår jag! :)

[Akilles1]
0

Jag har precis bytt till VoH och jag är riktigt nöjd faktiskt. Det ska ju vara ett helfoder så man ska ju inte behöva tillsätta men man kan ju ge lite fiskolja om man vill. Jag ger 1-3 oxmärgben också i veckan men det är mest för tuggandet och berikningens skull:)

[Tilde]
0

#25 Bra att veta! Låter jättebra att det funkar för er 👍 Det lutar mer åt Rigtig hundemad för oss, men vi får se hur vi gör.

Ralktad
1

Min hund äter VoH valp, byter snart till VoH Active nr 25. Utöver det så får hon älgben och viltkött.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus