Vår nya foderplan
Eftersom Simba är spannmålsallergiker har han av veterinär fått veta att han ska äta Royal Canin Hypo-allergenic hundfoder. Detta har han levt på sedan han var valp… Men när vi övertog honom förra veckan och jag läste innehållsförteckningen visste jag att det måste ändras! Fodret innehåller främst ris och sojaprotein och har extremt hög halt kolhydrater…
Vi var nere till en Rigtig hundemad-butik i Köpenhamn och fick massa hjälp av mannen som jobbade där. Han berättade även att veterinärer får en 2 dagars valfri snabbkurs om hundmat (sponsrat av de stora företagen så som Pedigree), så de är ju inte speciellt kunniga här… Men i alla fall så rekommenderade han att vi testade ett nytt torrfoder innan vi går över på barf. Detta för att vi snabbt kan se om Simbas mage blir bättre (istället för att behöva vänja sig vid kött och blötfoder) och för att torrfodret innehåller allt som hunden behöver så det blir en "mjukare start" för oss. Fodret heter ACANA Pacifica och består till 60% av vildfångad fisk och 40% grönsaker och frukt. Vi skulle blanda ut det med fodret Simba tidigare fått för att vara snällare mot magen… Men Simba ratar såklart det gamla fodret och äter endast det nya. 😂
Om några veckor ska vi tillbaka till affären och köpa kött och inälvor osv. Affärsbiträdet rekommenderade att låta 1/3 av maten bestå av torrfodret även om vi börjar med barf, men vi får se hur vi gör. Jag vill gärna använda Rigtig hundemat komplet, alltså färdigblandat barf, men just denna affär verkade endast sälja rent kött eller inälvsmat så jag antar att det var därför vi fick den rekommendationen.
Hur tycker ni att detta låter?

Vi köpte även ett milt hundschampo då Simba har luktat illa sedan han kom hit, tandborste och naturlig hundtandkräm (affärsbiträdet tyckte det var underbart att vi vill borsta hundens tänder och inte ge dentastix), en liten reflex/lampa till selen, samt en namnskylt som skickas hit inom några dagar. 🙂
Jag använder en hel del Rigtig Hundemat, men ska ni ge mycket av det så behöver ni ge även benmjöl för det är lite för lite ben/brosk beroende på vad ni väljer för sorter. Kosten ska bestå av åtminstone 1+% ben för att hunden ska få tillräckligt med kalk.
Jag skulle även rekommendera Standart Immun, för att säkerställa att hunden får i sig vitaminer/mineraler - främst om det är en allergihund 🙂
Jag skulle personligen inte krångla med torrfoder innan ni vet hur hunden reagerar, för om något sker med allergin så har ni ingen aning om vad det är som hunden reagerar på. Acana/Orijen mfl innehåller även otroligt mycket olika saker så då blir det ännu svårare.
Förtydligande: Rigtig Hundemat är inte färdigblandad, utan man måste variera och ha koll på innehåll själv. Själv köper jag mest mix av lamm, nöt och vilt (köttputs, inälvor och en liten del ben/brosk då jag ofta blandar med lite billigare vom och hundemat. Så köp inte t ex enbart ett köttslag och tro det räcker, för ni måste ha koll på hur mycket kalcium hunden får i sig. Kalkunderskott kan ge klåda, dålig mage osv. Men jag gillar deras stora sortiment av olika saker och främst deras lösfrysta grejer - perfekt för oss med mindre hundar 🙂
#1 Det finns en sort som heter 'Oksekød med ben og brosk' såg vi :) Men vi kollar absolut efter benmjöl i så fall. Är det något man bara pudrar över maten?
I Rigtig hundemat komplet finns det en tillsatt vitamin och mineralkälla så man ska inte behöva köpa extra. Men jag kan kolla på det, det beror nog lite på vilken sort vi väljer.
Acana Pacifica innehåller i alla fall inget spannmål eller andra konstiga konhydratskällor. Det innehåller potatis och linser, samt olika slags grönsaker (potatis är väl inte det bästa, men det var i en så liten del så det är inte farligt). Jag har redan läst innehållsförteckningen och gått igenom det hela och det var inget jag reagerade på förutom möjligtvis då potatis och äpple (som å andra sidan stod nästan sist)… Men annars verkade det väldigt nyttigt 🙂
#2 Det finns Rigtig hundemad Komplet vilket är färdigblandad barf. Övrigt från Rigtig hundemad är inte blandat utan är kött/inälvsmat, osv. som såklart måste varieras och ges med exempelvis grönsaker eller kosttillskott. 🙂
Okej har bara sett alla sorter som är enskilda eller med två djurslag i 🙂 Men så bra. Men jag tycker ändå du ska kika lite på Standardt Immun (jag ger det som vitamintillskott) då du har en hund med lite sämre immunförsvar pga allergin. Det är pulver som blandas i maten (även benmjöl är pulver - jag använder den från Standardt). Just för att hjälpa immunförsvaret (man kan ge halv dos utan att störa övriga vitaminer/mineraler i ett foder - färsk mat med vitaminer brukar tyvärr ofta ligga väldigt lågt i mängd). Lycka till och hopas allting går bra med nya maten🙂
#5 Ah, det kanske inte finns i Sverige än då? Jag är ju bosatt i Danmark så.. 🙂
Okej tack så mycket för tipset! Jag ska kolla upp både benmjöl och vitamintillskott. Hoppas Simba blir bättre i magen av foderändringen! 🎈
#6 - jag har aldrig sett Rigtig hundemat i affär, utan jag fick av en slump veta att ett mindre ställe säljer och dom kör runt till några ställen i vårt län en eller två gånger per månad. Mycket praktiskt🙂
Låter som en bra plan. Acana är nog ett bra foder, men individuellt hur en hund fungerar på det antar jag, som med alla foder. Funkar inte magen på den finns det fler spannmålfria att prova. Min hund äter också ett allergifoder av RC pga att jag inte har något annat val just nu. Det fodret är säkrast ur allergisynpunkt och magen mår bäst på det.
Har själv innan haft en hund med spannmålsallergi och vi gav orijen red till den, funka fint men sen gick vi över till färskfoder. Lycka till med foderbytet hoppas att han kommer gilla maten
#8 Just Hypoallergenic är värdelöst i alla fall… Vi fick veta att det de gör med proteinerna och liknande är att ge en "elstöt" i princip, vilket gör att proteinerna splittras och immunförsvaret därmed inte kan känna igen proteinkällan - fast hunden egentligen får i sig samma skit som den är allergisk mot… 🤔 Så jag skulle aldrig köpa det märket igen i alla fall.
#9 Låter ganska likt då :) Tack, jag håller tummarna att magen mår bättre snart! Fodret är i alla fall betydligt mer populärt än den gamla maten 👍
Jag tycker det är bra att låta hunden få torrfoder då och då, kan vara smidigt att hunden är van vid det om man behöver ge sådant om man t.ex. ska åka någonstans utan tillgång på frys eller kyl.
#10: Måste hålla med där om RC hypallergenic, för mig räckte det att läsa innehållsförteckningen, sedan veterinären rekommenderade det till pappas stövare, för att inse vilken skit det är (och så dyrt!). Jag såg till att han köpte purizon från zooplus i stället, och efter någon vecka försvann alla stövarens hudproblem (som hon hade fått av att äta doggy …🤐).
#11 Det har du rätt i! Vi behåller nog torrfodret så han får lite ibland, det innehåller ju trots allt nyttig fisk så han får omega 3 och grejer. 🙂
Ja men precis! Alla som kan läsa ser väl att det inte är rätt mat till en hund… 🤐 Vad skönt att problemen försvann så snabbt!
Simba har kräkts två gånger i natt då han inte ville äta sitt gamla foder (så det därmed blev ett snabbt foderbyte). Men han har det fint idag… Vi får se hur snabbt magen vänjer sig vid det nya fodret - han har ju i princip varit vegetarian fram tills nu, stackarn.