Tips för okoncentrerad valp?
Jag har en schäfer valp på ca 6 månader hemma. När vi tränar olika saker så går de jätte bra och han är jätte duktig så länge vi är ensama. Men så har vi nu gått snart en hel valpkurs och de känns inte som att vi har kommit frammåt ens lite. När vi är på kurs kan han inte koncentrera sig på mig hur rolig eller hur gott godis jag än har.
Efter varje kurs när vi kommer hem är han rastlös går och lägger sig på nått ställe för att bara en liten stund senare byta plats osv samtidigt som han helatiden piper. Han har ganska lätt för att bli stressad har jag märkt. Men de brukar hjälpa med att man visar honom att han kan ligga på en viss plats och att man ser till att han ligger kvar där tills han har lugnat ner sig.
Sist när vi va på kurs så tyckte instruktören att jag måste börja ställa lite krav på Wille så att han koncentrerar sig på mig och inte alla andra. Men jag tror nog mer att problemet är att han är lite åt de osäkra hållet. Vi har tyvärr inte haft möjlighet att träffa så mycke andra hundar nu under sommaren så jag förstår ju om han inte riktigt vet hur han ska bete sig när de helt plötsligt kommer flera andra hundar runtomkring.
Jag undrar bara om de är någon som har nått bra tips på hur jag kan få honom att förstå att de är han och jag och att de är ok att de står andra hundar runt omkring.
Oj nu blev de ganska långt hoppas någon iaf förstår hyffsat vad jag menar.
Kan tillägga att när vi möter främmande hundar ute så står han bara å skäller. Om vi ser en hund på håll brukar jag kunna få honom att hålla kontakt med mig men annars är de som att han nästan vaktar lite.
hej
jag har varit tvungen att ta hand om en släktings unghund 6 månader också, och vi går också valpkurs. min hund har högst 2 sekunders koncentration. men kursen har gått förvånansvärt bra, trots att jag trodde att hunden var helt "dampad", hemligheten ligger i att ha så gott godis att hunden inte kan motstå.
Ex grillad kyckling i bitar, biff, köttbullar vad som helst hunden inte kan motstå.
sedan är det bara att öva, och öva , och öva
att hunden inte träffat så många hundar ska inte spela ngn större roll, de tar dagen som den kommer eller situationen för vad den är - de lever i nuet. de accepterar fort att det är hundar runt om men att de ej får leka.
lycka till
#1 Gott godis funkar inte på våran hund. Då måsta man verkligen stå och mata honom precis hela tiden för att han ska bry sig om de.
Leksaker har inte heller funkat mer än en liten stund sen tycker han att dom är tråkiga.
Svårt att öva om man inte känner nån med hund man kan öve med.
De är möjjligt att de inte ska spela någon roll men i vårt fall så är jag ganska säker på att de är iaf en av orsakerna till att han blir okontaktbar. Jag vet inte vad fort är för dig men min Wille har då inte accepterat att han inte får leka med andra hundar fort.
Sen är de ju inte bara att han vill leka med hundar. Främande hundar är han väldigt osäker och lite vaktig mot.
Vi har provat skvallerträning och de funkar bra. Men är de någon som har nått bra förslag på vad man kan göra när hunden har kommit till en? För nu kommer han till mig men sen när han har fått sin belöning så vänder han sig om och börjar skälla mot den mötande hunden igen.

Hej!
Hela ditt inlägg kunde vara skrivet av mig för några månader sen! Allt du skriver har jag också haft problem med, och har fortfarande till viss del även om det blivit otroligt mycket bättre. Låter precis som du skriver, att det är stress det handlar om och det är inte alltid så lätt att hantera.
Instruktören på min kurs sa precis detsamma till mig, att jag skulle ställa krav. När hon tilltalade mig sa hon "du med porslinshunden", och kanske hade hon rätt, jag hade nog varit lite för mesig med min vovve. Men nu till hur jag löste många av problemen. Jag började med att åka till hundklubben en timme innan kursen började. Vi tränade lite på saker som Lion (min vovve) verkligen kan och han fick springa av sig ordentligt. Bara där hade vi vunnit mycket! Sen så började jag klickerträna med honom. Det vi fick lära oss på kursen ena veckan klickade jag in så att han verkligen kunde det, både utan och med störningar, tills gången efter. Det gjorde att det iaf funkade hyfsat trots de enorma störningar som är på en kurs med tio hundar runt omkring.
Det har tagit mycket tid och massor av tålamod…ett tag tänkte jag faktsikt sluta kursen för att det kändes så hopplöst, men det vände!
Vi har mycket att jobba på fortfarande, men samtidigt är det ju det som är roligt, utmaningarna!
Hoppas du fått något som du kan använda dig av och stort lycka till! 
#3 Skönt att höra att de inte bara är vi som har de här problemet :P Jag har börjat med klicker på honom nu har dock bara läst mig till hur man ska göra men vi lär oss tillsammans. Nu är ju kursen slut tyvärr. Men sista gången så valde vi att bara stå en bit bort och göra saker som Wille redan kunde. Då fick vi till och med beröm för att han hade så bra kontakt.
Jag tror att vi lixom hoppade över några steg. Han har ju inte haft så mycke andra hundar som störning förut. Men nu känns de iaf som att de kommer bli bra med tiden och med mer träning. Än är han ju fortfarande ung och full av energi.
Va roligt att de har gått bra för er också. De ger mig ytterligare lite hopp om Wille :P
Värt att tänka på är ju också att det egentligen inte är vid kurstillfället hunden ska lära sig allt. I stort sett handlar det ju om att man under kurstimmen som ägare ska lära sig vad som ska tränas och hur hunden ska lära sig det.
Och sen är det hemma i störningsfri miljö som det riktiga jobbet sker.
För valpar så är många hundar en väldigt stor störning, och de har inte utvecklat sin koncentrationsförmåga såbra som en vuxen hund.
Tycker inte man ska kräva för mycket av en valp när det är fullt med störningar runtom. Speciellt inte om nya saker ska läras in. De ska ju läras in och betingas i störningsfri miljö och när hunden kan det där så går man vidare och befäster det steg för steg med mer och mer störningar. Det är nog inte många som börjar lära sin hund "ligg" första gången på torget inne i storstan.
Kan man få valpen att koncentrera sig och fokusera på en själv under kursen är det ju självklart jättebra, och såklart skall man ju sträva efter det. Men jag tycker nog att det är lite höga krav för en valp att kräva att den ska va koncentrerad på dig i en timme med cirkus 10 andra hundar runt om sig.
Men det är ju bra att göra som du gjorde också att man ställer sig längre bort. Då kan man ju fortfarande vara med occh ta in vad instruktören säger och gör, men att störningarna blir åtminstone lite mindre för hunden.
Som du säger, det kommer garanterat "bli hund av honom" också! Han är ju fortfarande ung :) sen blir han unghund och testoteronstinn ;-)

#4 Det finns jättemånga bra böcker om klickerträning! Jag och Lion har verkligen blivit sålda på klicker =) Roligt att höra att det blev en bra avslutning på kursen! Ibland kan jag känna att kurser är lite tråkiga pga att alla hundar ska kunna samma saker, helst på samma sätt och under samma tid. Jag är lite emot det och önskar att det vore lite mer individuellt. Men alltid lär man sig nåt, och precis som #5 skriver så är det ju mellan kurstillfällena som inlärningen ska ske!
#5 Nej de är klart att man inte ska kräva att han ska lära sig helt nya saker. Vårt problem va ju att allt gick jätte bra hemma. Sen hade jag nöjt mig med att han fokuserade på mig bara så länge som själva övningen krävde. Är ju knappt att jag själv orkar koncentrera mig så mycke en längre tid så de är inget jag kräver av lilla Wille.
Vi har ju de problemet att vi inte känner så många här som har hund =( så vi har inte kunnat träna med andra hundar som störning alls innan kursen. Men ja de instruktören sa om att ställa krav va inget som kändes bra för mig så de har jag bara skitit i. Känns de inte bra för mig kommer de inte att funka iaf.
Är de någon som har nått bra tips på hur jag kan göra för att hjälpa Wille att bli lite säkrare eller iaf sluta skälla på andra främande hundar?
ett bra tips är ju många gånger vara att träna självförtrondeövningar så hunden blir mer självsäker i sig själv och kanske inte behöver "hävda sig" på samma sätt.
Bra övningar är framförallt balansövningar - gå på stockar, balansera på små stenar, ja man kan hitta alltmöjligt runt omkring sig. Själv har jag en lekplats här utanför som har en "hängbro" som var jätteläskig i början, men som är ganska coolt att klara av att gå över. Balansera på gungor kan man göra (alla fyra tassarna kanske inte är att rekommendera dock :p). Lite läskigt är det, men matte blir ju jättestolt och glad när man gjort det så det är ju coolt!
Nosövningar är också väldigt självförtroendestärkande, det får känna att de klarar av att hitta saker själva.
Allmän miljöträning brukar stärka, se nya saker, gå på annorlunda underlag, åka hiss, och andra "konstiga" saker.
Problemlösning i alla dess former är bra för självförtroendet!
om hunden tycker om att bära saker, ge den en uppgift! Låt den hjälpa till och bära något, kanske nån vara från affären?
#8 Just balans övningar vågar jag inte riktigt låta honom gör just nu. Han har växt som 17 och har noll koll på tassarna och jag vill ju inte att han ska göra sig illa.
Nosövningar brukar vi gör en hel del. Nästan varje promenad får han leta godisar som jag har kastat iväg. De är han riktigt duktig på.
Hmm vi får leta upp en hiss :P Har nog inte sett en enda hiss häromkring. Då har jag ändå bott här i över 2 år, illa.
Har du nått bra tips på problemlösning? Jag har stoppat godis i en vanlig läskflaska som han har fått hälla ut. Har även stoppat godisar i en sån där godislåda som jag gjort ett hål i. Vill gärna ha fler tips på lätta saker man kan göra hemma gärna. De tycker jag är kul också :P
Han gillar att bära saker men bär dom bara en bit sen släpper han dom. Vet inte riktigt hur jag ska lära honom att han ska bära dom lite längre. Har tänkt lära honom de länge. Hoppas på att de kan få honom att skälla mindre då de är svårt att skälla med något i munnen :P
#6 Har du nått bra tips på nån speciell bok eller författare? Brukar dom finnas på bibliotek?
började precis läsa i "Klicka för lydnad" av Morgan Spector och den verkar väldigt bra! Vet inte om den finns på biblioteket dock då jag köpt min…
Förstår din tanke med balansen! Har själv en schäfer som varit ofantligt vinglig på benen.. Men jag hade "fördelen" att hon i börjaan tyckte de va läskigt att bara hoppa upp på ett brunnslock med en meter i diameter, så kunde börja me såna övningar ändå :)
Att slänga ut godis i en brant backe eller vid ett berg eller dylikt kan vara bra för att få nosarbetet och samtidigt lite statisk träning av att han måste stå i olika ställningar för att komma åt godiset. Brukar ge dom lite mer kontroll över var tassarna är också. och där kan man ju anpassa hur man vill, hur ojämt underlag man väljer :)
haha ja jag har samma problem, vet inte var jag kan hitta hiss! de har på tågstationen, men där får man inte ta in hund.. :p men du kan garanterat komma på något annat som är spännande ochannorlunda.
Gå på trappor och ramper som är av sånt galler du vet brukar många hundar tycka är konstigt..
Jag brukar ibland ta en plastbunke, vända upp och ner och lägga några godisar under. Det kan vara en grej som hunden löser jättefort, men också en grej som tar väldigt lång tid. Glider iväg när de försöker putta på den, går inte att bara "sparka" runt och sådär.
jag fick ett annat bra tips i en annan tråd ganska nyss, ska fixa fram länken!
En annnan grej som jag själv inte hitta nåt bra ställe att testa är ju att sätta hunden på stanna kvar och gå innanför ett staket t.ex. och sen ropa på den så den får lista ut hur dne ska ta sig till matte. springar runt, hoppa över, krypa under..
hur man får hunden att hålla kvar vågar jag inte hjälpa dig med då jag har en hund som inte vill bära alls och inte kommit underfnd med hur man lär dom… :) Men tror det stod om det (apportering och hålla kvar och grejer) i boken jag nämnde! :)
#10 Tack för boktipset ska försöka ta mig ner till biblioteket och se vad dom har.
Ja Wille trillade halft ner från trappsteget utanför mammas hus och de är nog minst 1x1 meter. Han har noll koll och ska göra allt så fort de bara går. Men ska se om vi hittar nån bra brant backe.
Jag antar att de inte är så vanligt med hissar när man bor i en lite mindre stad som jag gör :P Men nått lite annorlunda ska vi nog hitta att gå på.
Jag har testat att göra så med en godis under en bunke men han tröttnade innan han hade löst de. Vet inte om man kanske kan göra nått litet hål eller nått så att han verkligen känner att lukten kommer underifrån.
De va ju en ganska smart grej. De skulle nog funka på kvällspromenaden när de inte är så mycke folk ute. Vi brukar ju dessutom gå både jag och min sambo så då kan den ena stå och hålla och den andra springa bakom staketet. Att jag inte har tänkt på de tidigare :P
Haha nej jag har precis lyckats lära honom att släppa saker han kommer med när man har kastat dom eller lekt med dom. Men har jag tur kanske jag hittar nått på biblioteket.

#9 Den boken jag läste först heter "klickerträning" och är skriven av Anders Hallgren. Det är en tunn pocket så man läser ut den väldigt fort. Men jag tycker det står beskrivet väldigt bra hur det funkar där. Framförallt var kapitlet om stress bra eftersom vi har/har haft stora problem med det. Vet inte om det finns så mycket på biblioteket, beror nog på vart man bor…
På tal om balansövningar så kan jag starkt rekomendera det. Börja i lite skala…Du kan till exempel uppmuntra honom att hoppa upp på en bänk (såna som finns överallt ute) kanske bara med framtassarna till å börja med. Och belöna massor med något han verkligen gillar! Våran kille va livrädd för det mesta när han kom till oss…numera hoppar han upp på allt man ber honom om och balanserar på smala stockar utan att vara det minsta rädd. ¨Nån gång har han ramlat ner (när jag varit lite för djärv) men han bara kastar sig upp igen =) Det vi gjorde va helt enkelt att börja med övningar som han inte kunde misslyckas med + att vi körde väldigt korta pass, kanske nån halvminut under en promenad eller så…
#13 Ska kolla om dom har den annars kanske jag kan se om jag kan köpa den.
Bänkar är ju bra får se till att han är lugn innan bara. Men bänkar har ju oftast ett ryggstöd som gör de lite svårare att ramla ner och så kan jag stå på andra sidan. De ska vi testa nästa gång vi är ute.
Testade föresten nu när jag va ute att låta honom bära en boll. Han brukar tycka om att bära runt på bollen inne så fort han lyckats sno den. De gick över förväntan. Han bar den nästan hela rundan men släpte den lite då och då när han ville nosa på nått. Men jag tror att med lite träning så kommer de nog va en bra övning för honom. Ska kanske tillägga att jag tog bollen för att han skulle få gå och nosa runt. Han behövde inte bära bollen hela rundan :P

#14 Ett bokförslag till : Min Bästa Vän : Aktivering och Hundpsykologi av Marie Hansson.
Sedan måste jag säga att jag tycker balans- och andra kroppskontrolls-l övningar är jättebra för att bygga självförtroende, men börja lätt. Det hjälpte verkligen min pojke (Juno) som i den åldern var en liten mes. Finns ju superenkla saker som du kan göra inne som typ stå på en lätt uppumpad luftmadrass (svårt nog, ibland, tro det eller ej ) klossträning, stå i en låda, Sedan tror jag att andra redan har nämnt stockar, leta godisträd och sådant osv.
Oj, måste verkligen börja träna mer kroppskontroll med min Melvin, :)
Vania och Juno
När det kommer till problemlösning eller aktivitetsleksaker så fick jag tips i en djuraffär att göra en knut på en handduk eller liknande och stoppa in godis i själva knuten. Pilligt och kan vara ett evighetsjobb att få ut godiset om man stoppar det längre in! Smart och superenkelt att fixa hemma!
Medarbetare på Vallhundar