Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2154 ggr
[FridaGenborg]
0

Mudi

Hej!

Håller på och kikar runt lite inför nästa hund och vill ha så mycket information som möjligt om de olika raserna. Nu undrar jag om någon här inne har erfarenheter av Mudi?

• Hur mycket pälsvård kräver dom?
  • Vad gör ni med er Mudi, och hur mycket aktiverar ni den?
  • Finns det några rasbundna sjukdomar, eller något liknande man bör tänka på innan köp?

Ni som har erfarenheter får gärna ösa på med information, jag kommer inte skaffa min nästa hund precis nu men har planerat den inom cirka ett år. Jag bor just nu med min sambo, min Shetland sheepdog och två katter i lägenhet. Min nuvarande hund tränar jag lite vardagslydnad med och går kurser, planerar agility när han blivit ett år och vi kanske kommer satsa på lydnad också, vi får se 🙂

[FridaGenborg]
0

putt

hund_katt
0

har ingen Mudi, men det jag vet är att den har få rasbundna sjukdomar och är en frisk och sund ras. HD förekommer.

Den är självständig, snabb, pigg, klok, orädd, glad och lättlärd hund. Viss vaktinstinkt förekommer.

mycket uppskattad av herdarna p.g.a. den modiga läggning som gör rasen mycket användbar vid vallning av stor och besvärlig boskap. Rasen används även för vildsvinsjakt. Den är en utmärkt skydds-, vakt- och sällskapshund. Den används för att söka narkotika, som vakt- och väktarhund, är en utmärkt agilityhund liksom älsklig hemmahund. Rasen är lätt att hålla som innehund då den är mycket lättanpassad samt har tämligen kort päls. pälsvården är relativt enkel och borstas vid behov/några gånger i månaden.

ja.. det är lite vad jag vet om den :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

zuzananas
0

Jag äger en Mudi tik på nästan 5 månader.  Om du fortvarande undrar över något så kan du skicka pm till mig :)   Så kanske jag kan svara på frågorna du har kring rasen så gott jag kan, vilket kanske kan vara till lite hjälp.

[FridaGenborg]
0

#3 Tack för svar, men det kommer troligtvis bli en till Sheltie :)