Tips på tricks och annat?
Hej på er!
Först ska jag vara en jobbig hundägare och skryta lite om min hund.
Jag tittade på Zack George nyss, tycker han är jätteduktig. Dock tycker jag att han alltid går så långsamt fram när han lär en hund något trick.
Vissa trick förstår jag att man måste ta i minimala steg, att bara en rörelse i rätt riktning är bra och ska belönas. Dock har jag haft det sååå mycket enklare att lära min Eurasier tricks, fast det var ett tag sedan han fick lära sig något nytt.
Dessa trick kan han och så här lång tid tog det innan han kunde göra det när jag bara sa ordet (jag tar inte med sitt och ligg, för de är så basic):
Vacker tass - Tog kanske 15-20 minuter, han har alltid använt sina tassar mycket av sig själv så just tass tricks har varit superenkla.
High five - Det här tog seriöst max en minut innan han fattade, och vi lärde honom på en promenad dessutom. Jag överdriver inte.
Ligg fint - Den här är nog den han haft svårast för, så den här tog några dagar med 15 minuters träning för varje dag.
Snurra - Kanske tog 30 minuter
Sitt fint - Här berömmer Zack bara hunden lyfter framtassarna från golvet, jag berömde när hunden var i rätt ställning och därför lärde han sig också mycket snabbare. Kanske tog 30 minuter. Dock kallar jag kommandot "Känguru".
Upp med tassarna - Här pekar jag som en pistol mot honom och säger högt "Upp med tassarna"(istället för upp med händerna). Den här HELT ÄRLIGT tränade jag honom inte EN ENDASTE GÅNG. Jag skulle förklara för min kompis hur jag hade tänkt att börja lära honom, så jag sa typ: Aaah men om jag visar en pistol med händerna och säger upp med tassarna (samtidigt som jag gjorde det) så ställde sig Sheldon upp på två ben och upp med tassarna i luften, jag blev helt chockad.
Hur lätt har era hundar lärt sig?
Min hund har varit extremt lättlärd för att inte vara någon bc eller liknande.
DESSUTOM: Har ni några lätta tricks att tipsa om? Som borde gå snabbt att lära honom
Eftersom han försöker förklara hur inlärningen fungerar så tar han det långsamt så det blir tydligare. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vad kul att din hund lär sig snabbt. Men han är inte den ända ;)
Min ena hund, Chip. Kan:
"Hands up" Vilket är sitt fint fast med tassarna över huvudet. Tog runt 10 minuter att lära honom
"Sitt fint" Ja, vanliga sitt fint. Tog bara 20 minuter.
"Titta upp" & "Titta ner". Lärde han sig på första försöket.
"Snurra" Lärde han sig på första försöket.
"Upp" Ställa sig upp när han ligger, sitter. Osv. Lärde han sig på andra försöket.
"High five" Tog runt 5 minuter.
"Åttan" Göra en åtta runt benen. Tog på första försöket.
"Slalom" Att köra slalom mellan benen. Samma där, tog på första försöket.
"Vad säger vargen?" Då ylar han xD Tog ett tag.
(Chip är en border collie, så att han är så smart och samarbets villig är inte så konstigt.)
Min andra hund, Fred. Kan:
"Sitt fint." Tog en lite längre tid 20? Minuter.
"Snurra" Lärde han sig på första försöket.
"Åttan." Tog tre försök sen kunde han det.
"Slalom" Mellan benen. Tog några försök där med. (5?)
"Puss" Att han ska dutta nosen mot min näsa. Tog honom 2 minuter.
"High five" Tog på första försöket.
"Andra" Att han ska ge mig andra tassen en den han precis gav. Tog på första försöket det med.
"Kryp" Tog några försök.
"Lämna." Att inte äta en godis om man lägger den framför honom en längre tid. (Han har kunnat vänta i en timme innan han fick godisen.) Tog tid.
Finns massor mer trick, men orkar inte skriva alla D:
Fred är en labbe, med ADHD så att lära honom är ganska svårt. För han förlorar intresse och blir frustrerad lätt.
Men jag har jobbat med djur rätt länge, och tränar trix med råttor också. Så jag vet hur man jobbar runt sånt C:
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Här är en video när Chip och jag tränar "Titta upp" "Titta ner"
https://www.youtube.com/watch?v=a9PJOH5xiEo
(Dåligt ljud och bakgrund men aja.)
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Min 13 v valp som är blanding mellan finsk lapphund och bordercollie är otroligt lättlärd, hon lär sig nya trick på allt från nån minut till 20 minuter Hon kan grund tricken och hon kunde redan när jag hämtade henne vid 8 v, sitt och ligg. utöver det har jag lärt henne: * vacker tass * give me five * kryp * give me ten * sitt fint * snurra (gå runt i en cirkel) * rulla runt * vad säger hunden Sen kan hon gå fot väldigt bra. Så lyckligt lottad som fått en sån lättlärd hund:)
#0 #2 #4
Använder ni klicker eller inte? :)
Det beror ju på hunden, metoden och vilken typ av trick det är. Jag började introducera min hund till tricket "handstand" för snart två år sedan, han kan idag ta några steg framåt utan stöd. Där gäller det verkligen att ta sin tid då det är ett så påfrestade trick. Samtidigt klickade vi in "köa" och "klia ryggen" på ungefär sammanlagt fem minuter förra helgen. Shaping tar också oftast längre tid än capturing/luring. Sammanlagt har min hund lärt sig över 100 trick på två år.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/