3 raser
Skriv 3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga. (tänk realistiskt)
3 raser som du vill äga men inte kan pga livsstil/annan orsak.
3 raser som du aldrig skulle vilja äga.
Skriv gärna kort varför/varför inte på raserna du nämner. :)
Eurasier - passar mig och min sambos livsstil och älskar allt med hunden.
Kan inte skriva någon mer ras, då jag förmodligen inte kommer att äga något annat än den i framtiden.
Akita - Superfin hund, men jag kommer nog inte kunna tillgodose de behov som den enligt rasstandard har.
Sheltie - För högljud och för mycket energi för min del
Basenji - Fin hund men för mycket jaktinstinkt, jag kommer inte kunna tillgodose de behov som den enligt rasstandard har.
3 raser som du aldrig skulle vilja äga
ChowChow - Har träffat en sådan en gång (samma hund många gånger till och med) och tyckte att den var knepig.
Nakenhund - Trotts att dom är fulsöta så är det inte riktigt min typ av hund.
Jack Russel - För mycket energi och för högljud, de brukar ofta vara ettriga.
3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga. (tänk realistiskt)
Berner sennen - Underbar ras på alla sätt & vis. Kräver lagom mycket
Papillon - Bra storlek, mångsidig ras.
Chinese crested dog - Bra storlek, mångsidig ras.
Siberian Husky - Inte intresserad av drag samt svårt att ha lös.
Border Collie - Kräver för mycket, inte intresserad av vall heller
Mops - Häloskäl (aveln)
Har flera men slumpar fram 3 st:
Whippet - Ingen ras för mig, inte utseendet bland annat
Kavkazskaj ovtjarka - Inte avlad till sällskapshund och det jag är ute efter hos hund
Komondor - Gillar inte utseendet, jobbig päls bland annat
(bedömer inte efter enskilda individer, utan helt enkelt hundar som inte faller mig allas i smak eller liknande)
Inga raser jag redan har heller har jag nämt (har korsning med 2 av de jag kanske kommer äga i framtiden men tänker nu på renrasiga)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eurasier - Passar mig perfekt!
Dalmatiner - Passar även den mig perfekt med undantag för pälstyp =)
Aussie - Passar mig inte just nu men definitivt något jag kommer tänka på i framtiden…
Alaskan Malamute - En vacker dag!
Samojed - Passar mig inte i nuet men också något att tänka på i framtiden om situationen ändras =)
Berner Sennen - Också något av en drömras😃
Mops eller andra raser med väldigt korta nosar - Gillar inte utseendet
Jack Russel - Passar inte min livsstil och kommer förmodligen aldrig göra det
Chihuahua eller andra raser av denna storleken - Alldeles för liten i min smak, gillar medelstora/stora hundar 😍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Australian kelpie: Mångsidig ras som är aktiv och passar till det mesta
Golden reriever: (har 2st just nu), inte en jätte krävande ras, men dom är lite för stora
bc: skulle gärna vilja äga en i framtiden men jag tror inte att jag kommer ha möjligheten att ha får, men man vet aldrig…
Alla raser som är avlade för jakt eftersom jag inte har något intresse för jakt.
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Australian Shepherd- Äger redan och kommer fortsätta äga. En underbar ras i rätt händer.
Belgisk Vallhund Malinois- Skittuff hund helt i min smak
Hollandse Herdershond- Även där skittuff hund helt i min smak
Australian Koolie- Vill säga att den hunden vill jag äga men då populationen är såpass liten och den inte ens finns i sverige så kommer den nog inte finnas i mitt ägande
Ceskoslovenský vlciak- _En ras som talar för sig själv, jag har inte kunskap nog för att ha en sådan hund.
_Saarloos Wolfhond- Även där, precis som vlciak'en, så har jag inte kunskap nog.
Mops- Utseendet talar för sig själv.
Puli- _Jösses, aldrig i livet.
_Riesenschnauzer- Nope, kommer inte hända.
-
Åhå, skoj!
Ingen ras är säker förstås, men högst troliga i nuläget som framtida hundar :).
Flatcoated Retriever
Så taggad på att ha en flatte som nästa hund, den verkar passa mig alldeles perfa i ett framtida vuxenliv. Jag vill ha en vovve med driv och arbetsvilja, som tycker det är kul att jobba o som man kan nå en bit med i brukset, men samtidigt fixar hunddagis/dagmatte o vardagsliv. Glada ska de ju också va!
Cocker Spaniel (Engelsk)
Urgoa hundar o min bästaste nuvarande voffing är av den rasen. Gillar honom skarpt, o tycker samtidigt att de är väldigt vackra. En framtida cocker ska ha mindre jakt o päls än min nuvarande, o vara i en roligare färg, samt ha samma driv som den jag har nu.
Sista rasen vet jag inte, men kanske en bruksras eller sällis. Det är möjligt att det blir en bruksare innan flatten o sällisar blir det ju i pensionsåldern :).
Saluki
Får en ras vara så snygg?? De långhåriga salukisarna är ju shitsnygga, men passar inte ihop med mig i mentaliteten.
Jaktlabbe
Säger sig självt, kräver att man jagar med den eller åtminstone tränar jaktapportering. Jag gör ingedera, och är inte så intresserad av det heller. Annars gillar jag dem väldigt mycket, plus att de ska kunna gå bra i brukset.
Australian Shepherd
Snygga som tusan! Egentligen lite för snygga för sitt eget bästa… Tycker bäst om red merle och brun tricolor. Kanske skulle kunna funkar med nån aussie i framtiden, men säger nej sålänge pga den väldigt osäkra mentaliteten och svårigheterna med passivitet hos rasen.
**
3 raser som du aldrig skulle vilja äga.**
American Staffordshire Terrier
Dels är det en terrier, dels har min hund blivit attackerad av en sådan. Rasen är för vass för mig och jag gillar inte att terriers har så kort stubin. Ingen ras för mig helt enkelt. Tycker inte att de är snygga heller, för den delen :P.
Ovtjarka - av något slag
Shar Pei
Verkar för sjuk.
Tass Josephine
Jag har ju redan drömhunden, shetland sheepdog, men det finns några till som jag skulle vilja ha.😃
Någon slags husky- älskar hundarna och så vill jag hålla på med drag.
Finsk lapphund- gillar hundarna och så är dom väldigt härliga och roliga hundar att ha och göra med.
Mini aussie- verkar vara fina och trevliga hundar och så verkar dom passa mig ganska bra.
Leonberger- tyvärr så är dom lite för stora.
Schäfer- kan inte ha någon just nu då dom kräver för mycket men kanske en i framtiden.
Border collie- Jättefina hundar men kräver lite för mycket.
Schnauzer- ingen av storlekarna, jag tycker inte om utseendet.
Kinesisk nakenhund- Passar inte mig i smaken.
Greyhound- Har aldrig träffat någon men gillar inte utseendet och så tycker jag att dom inte passar mig.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jack russell terrier - Helt i min smak, liten och behändig. Gillar utseéndet och en orädd hund med MYCKET driv. En hundras man måste 'hålla kort'
Lancashire heeler - Älskar utseéndet, liten och mångsidig. Ej reserverad men inte häller att den slänger sig i okända folks armar.
Dansk svensk gårdshund - en hund i helt min smak och skulle passa mig perfekt!
Malinious - kräver för mycket, jag vill kunna ta det lugnt ibland också.
Hund/Varghybrider - läskigt av att inte riktigt veta vad man ger sig in på.
Amstaff / pitbull - för att jag bor hemma och här gillar ingen dessa 'farliga kamphundar'
Chow chow - tycker hundrasen är knepig och lite läskig på något vis… ser inte kramgoa ut även om de har allt detta nallebjörns - utseénde.
Alla former av jakthundar - för att jag inte jagar.
Labrador - i dagens läge tycker jag att det är en tråkig ras och alltför vanlig.
**3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga.
**- Bichon havanais, en ras jag aldrig vill vara utan då den passar oss så bra.
- Finsk lapphund, nästa rasval
- Nummer tre vet jag inte faktiskt.
**3 raser som du vill äga men inte kan pga livsstil/annan orsak.
**- Border collien ligger mig varmt om hjärtat då vi hade en när jag bodde hemma, men kommer inte äga en på grund av att jag inte skulle kunna valla med den. Lite för aktiv hund för våran livsstil
- Coton de tuléar, kommer nog inte ha mer än en pälsras hemma och då går havanaisen före
- Berner sennen pga rasens dåliga (inte alltid såklart) hälsa
**3 raser som du aldrig skulle vilja äga.
**- Någon typ av bullhund (amstaff, staffe osv) inte min typ av hund alls
- Mops eller någon typ av trubbnoshund. Tilltalar inte mig
- Alla typer av jakthundar, då jag inte sysslar med jakt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Berger des pyrénées a face rase - Min nästa hund.
Tysk spets mittel/klein - Har träffat en del senaste tiden och tycker de verkar tokroliga hundar. Fjolliga, spralliga fluffbollar som dessutom påminner mycket om Brownie till sättet (om han vore renras skulle jag skaffa fler sådana i framtiden)
Miniature american shepherd - Verkar också intressant, de jag träffat har varit väldigt trevliga. Dock väntar jag tills de blir erkända av skk om jag skulle skaffa mig en sådan.
Bullterrier - Coola clowner, men finns för mycket sjukdomar i rasen.
Border collie - Då jag inte med säkerhet kommer kunna valla regelbundet.
Chihuahua - liten tuffing, dock för liten vilket jag tänker kan bli lite opraktiskt i och med de aktiviteter jag vill hålla på med.
Molosserhundar - Passar inte in i det jag vill göra med hund.
Jakthundar - Jagar inte.
Bichonhundar - Inte alls min typ av hund, då jag inte tilltalas av vita/ljusa hundar som också behöver mycket pälsvård.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Har nu en Lancashire heeler som är en alldeles perfekt hundras för min livsstil idag. Det finns bara en negativ sak och det är att de inte kommer i en större storlek ;)
**3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga.
**Schäfer- Underbara arbetsmaskiner! Tyvärr lite för mycket rasbundna sjukdomar men det blir nog en i framtiden trotts det.
Lancashire heeler- Ja älskar denna ras så de kommer säkerligen bli fler.
Har inte hunnit kolla så mycket på nya raser men kommer nog bli någon mer vallhund. Men måste läsa på om de lite större vallhundarna för att hitta en bra ras.
** Jämthund- Så otroligt vackra och trevliga hundar. Men tyvärr blir det nog aldrig någon sådan då jag inte vill börja jaga.
Border Collie- Har alltid velat ha en men tror tyvärr inte att jag kommer kunna ge den tillräckligt med vallning utan egna får. Men kanske en äldre hund som inte vill valla.
Siberian husky- Så otroligt vackra hundar men de har för mycket drag i sig för att jag ska kunna få den att må bra.
**Nakenhundar- Gillar inte utseendet.
Bulldog- De har varken utseendet. Och de jag träffat har varit rätt slöa(Engelska bulldogar).
Chihuahua och alla raser i denna storlek och mindre. De är helt enkelt för små för min smak.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
3 raser du antagligen nån gång kommer att äga(tänk realistiskt! Chinese crested powder puff,japansk spets,papillon
3 raser som du aldrig skulle vilja äga! Schäfer,jack russel och bulldog
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
**Skriv 3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga. (tänk realistiskt)
**Schäfer, Aussie, Tollare bland annat. På grund av att det är hundar som jag är väldigt intresserad av och som passar min livsstil.
Grand danois - Passar mig inte för den är för stor och sambon säger tvärnej.
Border collie - Den har för stor vallinstinkt.
Whippet - Sambon går aldrig med på det.
Pudel, Schnauzer, Bulldog.
Lagotto Romangnolo- Har redan en underbar tjej och rasen passar mig som handen i handsken så kommer absolut bli fler i mitt liv!
Schapaendeos- Är också en ras som passar mig jätte bra! Lagom stor, kan hänga med på allt men också ta det lugnt i mellan åt. Verkar vara allmänt härliga hundar!
Australian Kelpie- Har alltid velat ha en brukshund och av dem så är det kelpien jag har fallit mest för. En hund att verkligen satsa på lydnaden och brukset med!
Flatcoated retriver- Älskar verkligen dessa hundar, men tyvärr är de för sjuka för att jag hade velat ha någon.
Sibirian husky- Gillar att dra och tycker de är sjukt vackra hundar, men egentligen inte alls en hund som passar mig.
Sedan en hel hög av jakthundar som jag tycker är sååå snygga men som jag inte kan eller vill ha eftersom jag inte jagar.
Nakenhundar, engelsk bulldog eller en vavva.
// Nadja
•Skriv 3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga. (tänk realistiskt)• -Australian Shepherd - Min drömras. Passar mig i sättet, lagom skarp, intelligent brukshund med mycket motor. En ras jag definitivt kommer äga i mitt liv, -Australian Kelpie - Även denna är en drömras. Så fina, lagom stora, en intelligent och kvick brukshund som verkar passa mig som handen i handsken. -Schapendoes - Den rasen jag äger nu. En helt underbar ras i temperament och utseende. Kommer absolut bli fler schappar. •3 raser som du vill äga men inte kan pga livsstil/annan orsak.• -Sarloos wolfhond - En otroligt fräck hund. Dock väldigt ovanlig och jag anser mig inte tillräckligt kunnig (just nu) för att äga en sådan. -Shetland Shepdog - En fräck hund i litet format. Just det som är problemet, för liten. -Berger des pyrénées à face rase - Jättefin hundras, dock otroligt otroligt aktiv och kräver sitt. Ganska ovanlig också. •3 raser som du aldrig skulle vilja äga.• -Bedlingtonterrier - Den faller mig absolut INTE utseendemässigt i smaken. -Sankt bernhardshund - Alldeles för stor och klumpig. -Shar pei - Inte min typ av hund.
@vendelasandell på instagram.
Som jag kommer äga:
Kaukasisk ovtjarka
Karelsk Björnhund
Schäfer
Som jag vill äga, men inte kan:
Tibetansk Mastiff
Kai ken
Tosa
Som jag aldrig skulle vilja äga:
Siberian Husky
Samojed
Pitbull & staffe (amstaff är ok)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
**Eurasier - Står i kö hos en uppfödare och väntar på att två kullar ska födas i oktober. En helt underbar ras som passar mig perfekt! :)
Russkiy Toy - En liten, söt och charmig ras. Vill jag ha en liten hund någon gång kommer det troligtvis bli en sån.
Leonberger - Också en favoritras men de är lite för stora för mig just nu, kanske i framtiden att det blir en sån.
**Weimaraner - En av de vakraste raser i mina ögon men de kräver mer än jag kan erbjuda tyvärr.
Jag kan inte komma på någon annan ras som jag skulle vilja ha men inte kan äga av någon anledning. De raser jag vill äga är de raser som passar mig nu eller i framtiden.
**Samtliga raser med intryckt nos och andningsproblem vill jag aldrig äga. Jag tycker inte det är det minsta charmigt när hundar låter som grisar för att de inte kan andas ordentligt.
Mvh Linn
Korthårig tax-En korthårig Tax kan komma att bli nästa hund hos oss då sambon jagar rådjur och behöver snart en ny jakthund
Fransk bulldog-Har alltid älskat dessa clowner, även en sån kan bli nästa hund. Men blir det en fralla så kommer det självklart bli en noga utvald hund som är frisk
Riesenschnauser-Känner att jag vill lära mig mer om hundar och hundträning innan det flyttar in en riesen hos oss, men någon gång vet jag att det kommer bli en
Aussie-Drömmer om att få äga ett gäng får i framtiden, då skulle en aussie passa perfekt, men idag passar den inte min livsstil
Bullmastiff-Tycker dessa hundar är så coola, men jag kommer inte att köpa en ras för att den är cool, en bullmastiff passar inte alls mig i dagsläget
Dalmatiner-Kanske kan det bli en i framtiden, men dessa fina hundar passar inte heller mig i dagsläget tyvärr
Nakenhund-Gillar tyvärr varken deras utseende eller personlighet
Engelsk bulldog-Trots att jag antagligen kommer att äga en fransk så skulle jag aldrig kunna äga en engelsk
Italiensk vinthund-Gillar inte riktigt vinthundar, och framförallt inte italienska
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Lancashire heeler - har två nu och det blir säkert någon mer.
Västgötaspets - dom lockar mig, så kanske en dag…
Hm - svårt. Har i dagsläget ingen ras som jag vet jag kommer äga. Det får framtiden utvisa.
Bracco Italiano - behöver mer än vad jag kan ge dom.
Shar-pei - har haft flera, men kommer aldrig mer ha pga hälsoläget.
Kelpie - kan inte ge den aktivering dom behöver
Nakenhundar oavsett ras - gillar inte pälslöst och jag vill ha hundar som klarar kyla.
Mastino neapolitano - en av de mest osunda raser jag vet.
Hundar med enorm päls oavsett ras - vill kunna ha med en hund i skogen en skitig dag utan att det tar flera timmar att få den ren och tovfri 😛 vill heller inte ha en hund med massor av päls i ansiktet.
•Border Collie - Vill ha en hund som kräver den stimulansen och träningen en BC behöver, sedan vill jag tävla i olika grenar och träna hunden en massa.
•Svensk vallhund - Smart, söt, bra i temperament. Bra storlek.
• ? Vet inte riktigt, beror på hur framtiden ser ut. Bullhund? Vinthund? Pudel? Jag får se :)
Jag har tiden och lusten för nästan alla raser, men min bror är allergisk och tål endast allergiraser och för det mesta raser på besök, men kan inte bo med hundraser som inte är allergivänliga.
• American Staffordshire terrier - Ogillar verkligen dom.
• Jack Russel terrier - Ogillar även Jack Russels då de vi träffat har varit aggressiva, ointresserade och olydiga. Det lockar mig inte alls till rasen.
• Lagotto romagnolo - Alla de jag träffat har varit aggressiva, stressade, nervösa, kissat på människor, kläder, andra hundar osv och försökt att para sig med min lilla TOY pudel och när vi tagit upp henne börjar de para sig med OSS.De ger sig inte heller, mamma slog till den i sidan, försökte putta bort den och så men den fortsatte bara. Och ägarna gör INGENTING, någon ägare sa malligt en gång "Han är en avelshanne och har fina avkommor och ska para sig igen snart". Tror hon vi bryr oss om det?! Kapa kulorna och få hjälp med hunden. Jag (förlåt) avskyr denna ras.. Och det är den enda jag avskyr av alla raser som finns.. (förlåt för denna kommentar om rasen men alla jag mött, vilket är många, har varit helt knäppa)
#20 Svensk Vallhund, vad är det för något?
-
**Skriv 3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga.
**1. Tibetansk spaniel: En gång tibbe, alltid tibbe.
2. Finsk lapphund: Gillar mentaliteten och vill ha en ras som är lite större än tibben men inte för stor heller.
3. Lär inte äga några andra raser så jag hoppar över 3e rasen.
1. Saluki: Bor inte så jag har möjligheten att kunna låta den få springa av sig, finns ingen hundrastgård här annars hade den varit en möjlig kandidat.
2. Vit herdehund: Just nu har jag i alla fall inte orken (p.g.a. sjukdom samt tidsbrist) att aktivera ordentligt, kan hända att det blir en sådan när jag är pensionär.
3. Vet ej
**1. Engelsk bulldog: Utseendet säger väl allt ?
2. Mops: Samma som ovan
3. Napolitansk mastiff: Samma som de övriga två.
Skulle kunna skriva hur många raser som helst här men detta är tre av alla åtminstone.
Skriv 3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga.
Welsh corgi cardigan, Golden retriver och Saluki.
Papillon- Min nuvarande hund hatade papillonen vi tog hem, vill ha en papillon men det här satte djupa spår.
Siberian husky- För krävande helt enkelt.
Border collie- Samma anledning som med huskyn.
Mops- inte min typ, gillar långnosar så att säga😉
Malteser- Inte min typ.
Lhasa apso- Samma som Maltesern.
Dogs is my world ♥
3 raser som du vill äga men inte kan pga livsstil/annan orsak
• Boerboel. Jag har träffat en som gjorde mig helt såld. En vakthund så det krävs riktigt med planering och tid.
• Norsk Buhund. Jag har aldrig träffat någon buhund men vad jag läst så kan det vara min drömhund. En arbetsglas spetshund som är lik norrbottenspetsen.
• Norrbottenspets. Född och uppvuxen med norrbottenspets. Dock så kommer jag aldrig skaffa någon innan jag kan jaga med den vilket kan innebära att jag kanske aldrig kommer kunna ha en under mina vingar men jag kan glädjas åt av att pappa är frälst så där kan jag få kontakt med en norrbottenspets åtminstone.
Varken tid, plats eller pengar för någon av hundarna.
• Tax, alla typer. Jag har aldrig varit intresserad av taxar, trevliga hundar de jag träffat men inte min typ av hund.
• Alla typer av hårlösa hundar. Jag är inte förtjust i hårlösa raser, arter överhuvudtaget.
• Engelsk Bulldogg. Jag skulle aldrig kunna ha en hund som har andningsproblem och engelsk bulldogg är en av dem.
-sheltie (flera andra)
Ev collie
Vill inte ha någon annan ras just nu.
-Keeshond, har haft en och vill ha men klarar ej av att ha någon som påminner så starkt om mina först ahund.
Vill inte ha något annat just nu
Amstaff
Rottweiler
Borde collie
Pga det är för mycket jobb med dem och det passar inte mig:)
Hälsningar
Fredrika
*Miniature American Shepherd: (Den som jag äger nu) Bra storlek, aktiv, motor, kontaktsökande hund och en enastående vän!
Australian Shepherd: Mycker lik MAS'ens beskrivning.
Borzoi: Har alltid fallit för utseendet och storleken. Underbar familjehund som är slappis inomhus men aktiv ute.*
Ceskoslovenský vlciak:** Älskar utseendet men den skulle nog inte passa mig som det ser ut nu.
American Akita: En ras jag alltid älskat men den skulle aldrig ligga på topp på min "nästa hund" lista.
Siberian husky: Jag är inte intresserad av det som den är avlad för.
**Chihuahua: råtta blandning med hund.
Komondor: Golvmopp..
Tosa: Jag anser att den rasen är opålitlig.
Mellanpudel-större hund mer motor, lättlärd och skulle passa oss.
Löwchen- mer aktiv sällskapsras som fixar att vara med även trevligt om den skulle gilla agility och lydnad. Otroligt fin.
Papillon en ras som är mer aktiv, fixar följa med, trevlig liten hund som kräver mindre pälsvård än vad vi är vana vid.
Tycker större vinthundar är otroligt vackra, men skulle inte ha den tiden att ge dom den motionen varje dag.
Border Collie- är inte ett dugg intresserad av vallning men tycker det är så häftigt att se samarbetet mellan hunden och föraren. Jätte fin hund att se på.
Pointer- har så roliga minnen av en hund vid namnet Oskar hans hjärta var av guld. Orsaken till att jag inte skulle skaffa den är att jag inte är ett dugg intresserad av jakt men tycker dom är otroligt charmiga och fina.
Mopps- jag tycker dom kan vara söta och fina personligheter. Men tyvärr gillar jag att kunna vara ute året runt och skippa vara rädd för att hunden inte kan andas.
Fransk bulldog samma orsak som med moppsen. Gillar rasen och utseendet annars annars men skulle ha svårt att hitta en uppfödare därmed väljs den bort.
Pekingses en av de minst tilltalande utseende. För platt nos för fyrkantig, skulle ta fel på fram eller bak.
Chihuahua - Antagligen blir det hunden jag och sambon skaffar tillsammans först. Liten och behändig vilket sambon värderar högt haha!
Fransk Bulldog - Sambons favoritras, så blir säkert en sån någon gång.
Pomeranian - Passar in bra hos oss och väldigt söt!
Grand Danois - Kommer alltid ha en förkärlek till dessa snygga jättar! Men tyvärr är de alldeles för stora enligt pojkvännen.
Dobermann - Känner mig inte kunnig nog att ta mig an en sån här snygging.
Wiemaraner - Tveksamt om jag någonsin kommer kunna ha en sådan här, men tanke på att vi bor i stan. Långbenta fågelhundar är ju bra snygga men Wiemaraner toppar listan alltså!
Jack Russell terrier - För "på" för min smak.
Kaukasisk Ovtjarka - Alldeles för olik mot vad jag söker i en hund.
Shih Tzu - Utseendet faller mig inte i smaken, helt enkelt.
Aut viam inveniam aut faciam
Belgisk vallhund**. Jag har gett upp om att hitta något annat jag trivs med
**
Pointer- Fantastiska hundar men jag anser att de bör bo hos fågeljägare. Det skulle isf vara om jag hade en jag tränade med men lät t ex mitt ex jaga med. Tills vidare får jag nöja mig med att hjälpa till med hans två.
Borzoi- Har planerat länge att skaffa en men nu då jag har en i min närhet inser jag att jag skulle bli galen för att de inte ens är i närheten av att funka som en belgare. 😉
Saluki- sjukt vacker och härlig ras men får samma problem som med borzoien där. Kanske om jag vill ha en ras som inte är fullt lika mycket hund som en belgare.
Kan vara t ex engelsk bulldog, shih tzu och amstaff.
Allt som är för trubbigt i nosen, för mycket pälsskötsel, för långhårigt, för osunt, väldigt litet eller alldeles för stort. Sen är jag inte nämnvärt förtjust i hundar som är väldigt kraftiga utan föredrar lättare och smidigare hundar som rör sig och reagerar snabbt.
¤ Welsh corgi pembroke - tiken är parad ¤ Isländsk fårhund - mitt andra alternativ ¤ Rottweiler - Bara efter min svärfars tik i så fall, och då är det min sambo som ska ha hunden
¤ Airdaleterrier - snygga men det är en terrier och jag passar inte med det. Sen vill jag inte hålla på med päls ¤ Flatcoated retriever - faller på sjukdomar och att dom kanske är lite för glada ¤ Schapendoes - hur mysiga som helst, men pälsen är en nackdel och jag är inte ensam om att välja ras
¤ Trubbnosiga hundar ¤ Raser med mycket sjukdomar ¤ Raser med mycket päls och som blir äckliga runt ögon och mun
Australian Shepherd - Har allt jag söker hos en hund, blir första jag skaffar vid möjlighet.
Border collie - Har även där mycket jag söker som inte Aussien har på riktigt samma sätt.
Weimaraner - Om mååånga låånga år.. Är verkligen sugen på jakthund någon gång i mitt liv, och Weimaranern är ju speciell på många sätt.
Malinois - För mycket kraft och vilja är jag rädd.. Sen är jag inte speciellt intresserad av skyddet, vilket är optimalt för en malle.
Weimaraner - Jag tvekar samtidigt på rasen, men förhoppningsvis går det en dag!
Lagotto - Känner en superhärlig tik men vill inte riskera något när jag hört så mycket dåligt om flera hundars mentalitet.
3 raser som du "aldrig" skulle vilja äga.
Bichon-hundar - Sorry till dom som har sånna, men dom är inget för mig! :)
Jack russel - Tyvärr har jag för många "jobbigare" erfarenheter av dessa hundar.
Samojed - Heller ingen ras jag direkt lockas av. (mycket självständighet och lätt till skall etc.)
Bit inte när det räcker att morra.
3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga:
Mittelspitz - Min ras <3
norsk lundehund - verkar as coola. Liten behändig ras.
Bullmastiff - Som storhundsälskare så är det nog denna ras som kommer bli min nästa stora hund när/om jag har möjlighet.
3 raser som du vill äga men inte kan pga livsstil/annan orsak;
Irländsk terrier - Det är egentligen ingen ras för mig, alls. men dom ser charmiga ut :)
Broholmer - bara gillat rasen i flera år men känns som en chansning. Är dom stabila? Hur ser hälsan ut? Vill inte ha en för skarp hund.
Corgi cardigan .
Pudel - Kan bara inte… Gillar verkligen inte pudlar. Deras sätt att röra sig, deras mentalitet. Dom känns alla likadana.
I have no sympathy for people without empathy
Om jag ska vara realistisk, så kommer jag skaffa en till lundehund nästa sommar. Lär nog bara bli lundehund för min del. Men norsk buhund, welsh corgi cardigan/pembroke är raser jag skulle faktiskt kunna tänkas äga om jag inte hade upptäckt den älskade lundehunden.
3 raser som du vill äga men inte kan pga livsstil/annan orsak. Vit herdehund. Har en sjukdom som gör att jag inte klarar av för mycket fysisk rörelse. Det blir nog för krävande för mig. Men hade varit roligt att arbeta med en mer arbetsam hund. Norbottenspets. Träffat mycket trevliga nobsar men jag jagar inte. Japansk spets. Vackra hundar och trevliga hundar, men hade aldrig orkat med pälsen………..
Någon ovtjarka, alla hundar med intryckta nosar och rottweiler, för köttig och klumpig hund.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga.
Flat coated retriever - För att det är världens bästa ras och passar mig perfekt ❤️
Whippet eller Saluki - Älskar vinthundar, dom är vackra och har verkligen en av-knapp inne och på-knapp ute.
Finsk Lapphund - Så otroligt söta, kräver inte extrema aktiveringar, lagom stora osv.
Malinois - VACKRA! Häftiga hundar, men för mycket för mig.
Border Collie - Har inga vall-möjligheter
Alaskan Malamute - Skulle jag ha en, så skulle jag ha flera. Skulle jag ha flera, så skulle jag köra hundspann. Skulle jag köra hundspann, så skulle jag ha hundgård. Skulle jag ha hundgård, skulle jag bo på landet. Skulle jag kunna bo på landet, så skulle jag inte bo där jag bor nu ;)
Amstaff - Fula, elaka hundar ;) Har inga bra erfarenheter utav rasen och har ingen hundvakt om jag skulle ha en sån. Skulle heller aldrig vilja stöda aveln där dom avlar på höftleds- och armbågsdysplasi.
Mops, fralla o liknande - Skulle ALDRIG stödja den aveln.
Pekingese - Seriöst, är det inte ett marsvin?
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Skriv 3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga. (tänk realistiskt):
Lagotto Romagnolo: Den perfekta hunden för mej i nuläget, funderar på att kanske skaffa en sån till sommaren :) Underbara hundar <3 Passlig storlek för mej och dom räknas också som "mer allergivänliga" :D
Border Collie: Visste inte ifall jag skulle sätta den här eller i frågan efter, eftersom den är en mycket krävande hund och jag kan ju inte heller veta ifall jag i framtiden kommer ha tillgång till får xD Men det är en ras jag TOTALT fastnat i och jag skulle verkligen, VERKLIGEN vilja skaffa en sån nån gång. Sen så känns det också som att jag nästan skulle kunna skaffa en hel fårflock bara för att kunna ha möjlighet att äga en sån xD Hahah…
Mudi: Den var för ett tag sedan min absoluta favorit, men då jag upptäckte Lagotton blev intresset för Mudin mindre. Fast jag tror absolut jag någon gång kommer att skaffa en :) Den är inte såå vanlig här, men Mudin kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta <3
3 raser som du vill äga men inte kan pga livsstil/annan orsak:
Rottweiler: Alla Rottisar jag mött har varit underbara och hur snälla, gosiga och roliga som helst!! Jag tkr det är fel att den fått ett så dåligt rykte. Det är inte hunden de är fel på, de är ägaren som inte riktigt tänkt efter då dom köpt hunden och inte vetat vad dom gett sig in på! Med rätt ägare kan dom bli hur bra som helst! Rottweilern är krävande och har en hel del vaktinstinkt, vet själv inte om jag skulle klara av den och visst blir man lätt påverkad av alla bilder man ser på skadade djur/människor efter en attack?? Men man ska alltid komma ihåg att de där inte är så som Rottweilers egentligen ee <3
Siberian Husky: Så roliga och clown-aktiga hundar :D Haha. Men jag tror ändå inte att jag kommer skaffa en sån, dom passar inte heller direkt till sådant som jag vill hålla på med tillsammans med min hund. Annars helt UNDERBARA <3
Gran Danois: Också roliga och jättefina hundar, men dom passar inte heller till sånt som jag vill hålla på med tillsammans med min framtida hund. Sen så är dom kanske liite för stora för mej, men bara lite ;D
3 raser som du aldrig skulle vilja äga:
Chihuahua: Nej, nej och åter nej. Allt för små. Dom är också typiska sällskapshundar vilket jag inte vill ha. Om det är nån hund som absolut inte passar mej så är det nog den här.
Chinese Crested Dog: Dom här är också allt för småa för min smak. Gillar inte heller utseendet, fastän det inte egentligen spelar nån roll. Jag upplever också dom här som typiska sällskapshundar.
Dvärgschnauzer: Känns som att alla har en sån häär?? De är säkert en bra förstagångshund och familjehund som inte kräver så mycket. Av de erfarenheter jag har tycker jag inte om rasen överhuvudtaget. Återigen så är dom för småa och passar inte mej och vad jag vill göra med min hund. Tycker dom också är väldigt skälliga.
Rolig tråd btw ;)
S
Nu försvann allt jag skrivit orkar inte skriva igen. Skriver på mobilen.
Haringenregnbåge :(
**3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga. (Tänk realistiskt)
**- Långhårig Collie, äger redan och kommer att fortsätta att äga en.
- Australian Shepherd
- Clumber Spaniel
3 raser som du vill äga men inte k**an pg.a livsstil/annan orsak.
**_- Dobermann, har tyvärr inte kunskaperna.
_- Borzoi, platsen finns inte riktigt än._- Ungersk Vizsla, är ingen jägare.
_
**3 raser som du aldrig skulle vilja äga
**- Alla hundar med korta nosar, (Mops, ect..)
- Jack russell terrier, (egentligen alla typer av terriers..)
- Pudel
#38 Ha nästan som jag skrev innan det försvann… ;)
Haringenregnbåge :(
Hundar jag kommer äga Welsh corgisar cardican: ljuvligt söta, allsidiga och arbetsvillig samtidigt som dom är riktiga soffpotatis, har två just nu och kommer absolut alltid ha iaf en corgi Grand danoi: min absoluta drömhund, The fiender grant, stor och maffig men fjantiga som tusan (bedårande) kräver inte så mycket men är intelligenta och lättlärd lättlärd Golfen retriever: min sambos favoritritras, kort och gott. Pitbull/amstaff: mitt hjärta blöder verkligen för dessa raser som blir så utsatta för det ena och det andra (inte alla naturligtvis men det är ju världens mest missförstådda hundraser). Jag skulle någon gång vela rehabilitera en utsatt bullrar men har tyvärr inte vad som krävs som det ser ut nu. Kommandor: älskar hur dom ser ut, verkligen älskar, ett plus att de är vallhundar/gårdshundar. Dock vill jag ha så lite pälsvård som möjligt. Bonzoi(stavning): så vackra och behagliga i temperament, dock lite för korkade för min smak Hundar jag absolut inte vill ha Jack russel: ursäkt till alla jack russel ägare, men jag begriper inte hur man vill ha en jack russel, dom är upp och ner och överallt, dom är bjäffiga och ättika och uppkäftiga små fjantar, dom har energi som få får pli på, nej usch. Engelsk bulldog: igentligen tycker jag väldigt mycket om denna ras, dom är envisa och egensinniga på ett bra sätt utan att vara aggressiva, dock har dom alldeles för mycket hälsoproblem. Amerikansk varghund: mer varg än hund i mina ögon, det är ju inte så extremt med d vi har i Sverige om man jämnför med dom i Amerika som flitigt allas med varg, men denna hund känns som att den mer hör hemma i det vilda än i ett hem
3 raser som du antagligen någon gång kommer att äga.
Australian Shepherd. De framåtdrivna och modiga aussisar jag träffat har varit helhärliga.
Australian Cattledog. De är så charmiga, men inte riktigt så "bruksiga" som jag hade velat ha. Det för osäkert med en sådan heterogen ras nu när jag har helt klart för mig vad jag vill med hundägandet. När jag är mindre intresserad av tävling blir det nog en sådan här.
Korthårig Collie. Mina första hjärtehundar var collies och de har alltid en speciell plats i mitt hjärta. Än en gång, jag vill ha lägre ambitioner innan jag skaffar en collie.
Weimaraner, korthårig. Jag fullkomligt älskar utseendet, men kommer aldrig jaga. Det är verkligen min favoritras till utseendet.
Greyhound. En annan ras mitt hjärta slår lite extra för. Men jag vill träna, och jag vill göra det med en hund som har motivation. Tror inte jag kommer sluta tycka så, och då känns det inte rätt med en Greyhound.
Dobermann. För stora och för sjuka. Annars verkar de underbara.
Flatcoated Retriever. Alldeles för flamsiga och oseriösa för mig, dessutom sjuka. Jag älskar clowniga hundar, men de flesta flattar är bara för mycket, tycker jag.
Alla raser mindre än en katt. Jag önskar att det inte spelade så stor roll för mig, men det gör det. Allt under 8 kg går bort för mig.
Kelpie. Jag trodde jag ville ha en, men insåg efter många besök hos uppfödare att jag bara blir stressad och lite irriterad av dem.
(Och självklart går alla varghybrider och ovtjarkor och allt också bort, men det säger sig lite själv.)
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.