Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3920 ggr
-Aida-
0

Nosgrimma?

Som jag förstått de så finns det nosgrimma och munkorg, även som en del av koppel, de jag söker efter är en snäll nosgrimma eller liknande som begränsar hur öppen hunden kan ha sin mun men fortfarande kunna öppna tillräckligt för att kunna dricka vatten och flåsa vid behov, vad är det man ska kolla efter då?
Har sett nosgrimma som låter hela munnen vara öppen eller munkorgar som håller hela stängd, vilket blir helt fel för mitt behov och dom med korgar över nosen verkar så obekväma och hårda, jag har inget behov av grimma som koppel då jag använder sele.

Tazzar
0

En grimma är till för att fästa koppel/leda hunden genom, för att hunden inte ska vara lika stark som den annars är i halsband eller sele.
Precis som man har grimmorna till för på hästar.
Så de hindrar inte hundar från att kunna bita ifrån eller så.

I vilka situationer behöver hunden ha munkorg på sig, och varför? En nätmunkorg i plast kanske vore någonting? De är ganska lätta, tror att det ska finnas i nätmunkorgar i läder också, som kanske är mjukare än plast.
Hårdast är väl de i metall. De i tyg brukar vara de där som håller munnen helt stängd, vilket jag kan tänka mig kan bli obehagligt att ha på sig.

Wellcraft
0

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kadoor
0

Varför ska du sätta på hunden en nosgrimma eller munkorg?
Om det är för att den drar och är stark, så träna hunden till att gå bra & uppföra sig istället…
Vet inte hur situationen ser ut eller så, du får gärna förklara varför du behöver det. Har svårt att förstå varför man vill sätta på en munkorg på hunden när det faktiskt går att uppfostra den till att göra rätt. Och då utan en massa saker man sätter på den!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

-Aida-
1

Jag ville inte ha en grimma på honom när vi är ute, jag ville använda den inomhus, han blir så uppspelt och biter våra gäster, de går hål i kläderna, om han hade munkorg eller nåt sånt, kanske han skulle lugna ner sig.
Får han inte bita gästerna så biter han på mig istället, han använder alltid tänderna, jag gör mitt bästa att säga till honom  att sluta men han lyssnar inte på mig eller gästerna, de är bara när vi har besök som han blir så där att han stänger ner sig själv helt och bara bits.

[Lillmatten]
0

Måste du ha hunden tillsammans med gästerna då? Om det ändå bara stressar upp honom?

Wellcraft
0

#4 Hunden blir uppstressad. Låt honom inte vara med gästerna, han klarar inte av de situationerna. Låt honom vara i ett eget rum med stängd dörr alt. barngrind eller liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Luckysoul
2

# 3 Du har ju uppenbarligen inte läst tillräckligt bra. Hon skrev ju att hon inte behövde det som koppel eftersom hon använde sele. Alltså ska hon ju inte koppla hunden i den.

Ibland måste man helt enkelt h munkorg på hunden. Hunden kan ha gått igenom något oerhört traumatiskt som gör att den försvarar si genom att bita. Den kan vara aggressiv och ge sig på andra, man kan behöva ha det om lagen går in och säger att man måste osv.

Det går inte alltid att uppfostra hunden till att göra rätt på 3 sekunder. Ibland tar saker sin tid och då gör man bäst i att både hunden och andra går säkra. För att kunna träna hunden till att göra rätt så krävs det ibland att man har något på den så att man kan träna den i de situationerna den är osäker på.

Jag hade själv munkorg på min hund när han slutade ge signaler på när han tänkte anfalla någon. Efter en månad ungefär så kunde jag ta av den igen då han började visa igen när han tänkte göra något och då kunde jag förhindra honom. Hade han skadat någon hade jag kunnat förlora honom så jag tyckte att munkorgen var en bra och billig försäkring medan jag jobbade på problemet. Idag kan man inte tro att han någonsin behövt en munkorg så så länge man tar tag i det verkliga problemet så är det inget fel på att använda munkorg om det behövs.

Till TS  så skulle jag nog använda en av nätmunkorg i plast. Jag har själv en i plast till min och den sitter bra och han stör sig inte på den när det väl är på. =)

-Aida-
0

Jag måste stänga in mig själv med honom isåfall och lugna ner honom, de tar väldigt lång tid, om jag bara stänger in honom, då har han sönder saker i de rummet.
Annars brukar jag sitta på golvet med honom och klappa på honom tills han somnar, men om någon gäst ska ut i köket eller på toan då flyger han upp och stressen är tillbaka, trodde munkorg skulle få honom att varva ner om han inte kunde bitas men de kanske är helt fel?

Tazzar
2

#3 TS skrev att hon använder sele på hunden, och vill ha en grimma, men inte en sådan grimma man fäster kopplet i, för kopplet har hon i selet.

Själv har jag inget emot hjälpmedel vid sidan om träning, sålänge man inte sätter på hunden något man själv aldrig skulle vilja bära.
Typ om hunden en period måste motioneras men ägaren verkligen ej har ork med att träna och draget i kopplet osv under den perioden. Kanske pga skada, sjukdom. 

Munkorg tycker jag är jättebra att folk sätter på sina hundar om hundarna på något sätt är osäkra att gå med men ändå måste tränas i dessa situationer. Ibland är det kanske så att man vet exakt i vilka stuationer hunden reagerar, medans omgivningen är osäker att ha att göra med. 

Däremot är hjälpmedel inget man bara slänger på hunden och därefter tror att det är lugnt och man kan strunta i att träna. :) Samma sak med munkorg, inget man sätter på i tid och otid bara för att slippa.

Wellcraft
0

#8 Du måste anpassa dig lite efter hunden.
Kan du inte lämna bort honom hos hundvakt då du har besök?
Har inte tid att ge dig några träningstips för tillfället och är inte säker på att du vill ha det, men vill du undvika bit är den ingen nosgrimma du söker efter utan en munkorg, rekommenderar http://brahund.se/stor-munkorg-for-rottweiler-golden-retriever-labrador-mastiff-grand-danois.html.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Aida-
0

Tyvärr kan jag inte lämna bort honom under just den tiden har ingen bekant eller vakt som kan ta honom, blev tipsad om adaptil att sätta i vägguttaget förut, skulle en sån lugna honom mer och dra ner stressen?

Kadoor
0

Kan ha skrivit lite otydligt i texten… :P men jag menar inte endast vid promenad, sedan så skrev inte TS hur situationen ser ut innan jag skrev, så det var svårt att komma med tips! Jaja, nu förstår jag hur det ligger till så ingen behöver kommentera det mer tack. :P
#7 Jag läste. Men jag formulerade mig konstigt bara, är dessutom helt slut efter en heldag med jobb i stallet och dessutom en massa plugg, plus promenad med vovven. Mår inte helt hundra heller. ;)

TS: Jag tycker att Adaptil låter som en bra grej. :) 
Blir han bara stressad om det kommer fler gäster, eller är det vid få gäster också? 
Tror du att det även kan hjälpa att du kör lite aktivitet ute någon timme ute så att han är lite tröttare mentalt innan gästerna kommer? Då är han förmodligen lite lugnare och inte stressar upp sig lika lätt. Känner ju inte din hund såpass bra så det är svårt att säga. Du känner ju honom bäst så, så du får ju helt enkelt känna efter. :)

-Aida-
0

Jag har också skrivit lite otydligt. :P Jag gick lång promenad och gick förbi skolan så han skulle bli trött både fysiskt och psykiskt innan gästerna skulle komma, tyvärr hjälper de aldrig, han hittar alltid energi på nåt vis, de känns lite som att han är immun mot att bli trött. Han blir mer stressad när de är många då springer han mellan alla och ska bitas och dra i deras kläder, är de bara en gäst så är han lite lugnare och har bara en person han fokuserar på, ibland känns de nödvändigt med koppel för att kunna hålla koll på honom, har inte haft de men har alltid känslan av obehag när gäster ska hit.

Kadoor
0

#13 Tänk på att en promenad ofta inte hjälper psykiskt om man bara går & låter honom nosa lite ibland, utan de är ofta bara trötta fysiskt. Alla hundar är såklart olika och behöver olika mycket aktivitet osv, men alla hundar behöver någon typ av mental stimulans.
Okej, då förstår jag! Det är ju inte så konstigt, speciellt inte om det är många som han inte känner igen och som går runt i huset osv. 
Tror att du behöver träna ännu längre, låt honom använda nosen och hjärnan mycket. Blir de bara trötta fysiskt så är hjärnan fortfarande uppe i varv och då är det inte konstigt att han blir stressad. Har tyvärr inga bra övningar just nu, mer än att du kan gömma godis på olika ställen så att han får leta vilket brukar vara bra. Om du söker lite på google hittar du kanske lite olika övningar du kan testa på som tränar honom både psykiskt och fysiskt! :)
Hoppas det löser sig för er. :)

-Aida-
0

Då måste jag lära mig hur man motiverar honom också, han vill inte alls tänka, han blir snabbt uttråkad och avskyr att lära sig tricks och samarbeta, de enda som motiverar honom är att leka så länge han slipper tänka. :P

CissiD
0

Har inte själv haft några sådana problem men de första jag tänker på är att ta hem en lugn kompis som kan tänka sig hjälpa dig och träna passivitet med honom. Men om han biter dig med så skaffa en munkorg och använd den i början tills han börjar kunna slappna av. Ja tycker absolut att munkorg är ett bra hjälpmedel i träning. Hoppas det löser sig för er!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Tazzar
1

Känner igen det där problemet på min äldsta hund. Får jag fråga vad gästerna gör med din hund? Och hur gammal är hunden?

Hos mig är jag jättesträng med att ingen får hälsa på mina hundar när de kommer in eller nyligen kommit in. Hundarna ska gärna ha varit lugna i runt 10 minuter minst innan de får hälsa (och då hälsa lugnt, gäller även gästen att vara lugn!), gärna längre, och allra helst inte hälsa alls.

Min "galna" hund blev galen då några gäster som ofta brukade komma tyckte jättemycket om henne och livade upp/började leka med henne direkt så fort de kom in. Det var gulligt när hon var valp men sedan blev hon stor. ;) Det slutade med att hon rev ner, puttade omkull och gjorde illa folk som inte var lika glada i det, man fick i princip lägga sig ovanpå henne medans hon skakade för att hon blev så uppspelt.

Det blev mycket bättre när jag började be folk att låtsas som hon inte finns när de kom in.

[Kathja]1
0

#8 En nyfiken fråga… Klappar du på honom när han är upphetsad?  Tolkar det du skrev så, men tänkte att jag kanske missuppfattade det. 🤔

Det låter som att han skulle må bra av passivitetsträning, att hela tiden vara igång gör det ju självklart svårt för honom att varva ner när ni får besök. Det finns hundar som inte går att trötta ut, de är helt enkelt för energiska för det, och de mår bra av att göra ingenting. Alltså att man hjälper dem att varva ner.

-Aida-
0

Han är 10 månader, jag börjar med att sätta honom i ett annat rum, jag står med honom där och säger att han ska stanna där, han får inte springa fram till gästerna, dom ignorerar honom tills han är lugn, då är de okej att hälsa om dom vill, men då blir han uppspelt igen, vi har provat att total ignorera honom men då blir han helt omöjlig och tar ut de på mig istället, då blir de blåmärken på armarna, att han får hälsa ett par sekunder hjälpte bättre, de dom gör är att klappa honom och sen är de bra, då tar jag över och säger nu räcker det och han får ta en leksak istället, han kan leka med den ett tag, men sätter vi oss i soffan då kommer han och ska rycka i kläderna och bitas, han vill gärna vara med hela tiden i vad vi gör, jag får hänvisa att han håller sig på golvet och inte bits, de kan hjälpa 5 sekunder sen börjar han igen, så man får vara på honom hela tiden, under tiden trappar han upp och blir värre och värre, så jag måste få honom att lägga sig innan de händer och slappna av, de känns så stressigt då folk gärna vill prata med mig samtidigt som jag fokuserar på honom att lugna sig, när jag väl lyckats efter många om och men kommer de alltid nån "nämen va duktig du är" åsså är han uppe i varv igen, jag har sagt att man inte får prata med honom och bara ignorera honom men de är alltid någon som inte lyssnar på det och ska hålla på och gulla och berömma och sånt, själv blir jag galen på de och får ångest när vi ska åka på möten med folk då jag verkligen kämpar med att få honom lugn, så jag stannar helst hemma om de blir något sånt, men är de gäster hemma kan man ju inte undvika, de händer att dom bara ramlar in också på överrasknings besök.

-Aida-
0

#18 jag kör stenhårt med passivitet, de går oftast ut över mig eftersom han blir så uttråkad, då blir de ett par blåmärken till.

[Kathja]1
0

Han är ju inte så gammal ännu och de har olika mycket energi sötnosarna. Det låter dock som att du blir stressad av det hela och det gör det ännu värre. Men det vet du säkert. Du svarade inte på om du klappade på honom ibland för att lugna ner honom?

-Aida-
0

#21 De missade jag, jag sätter honom ner på rumpan sen stryker jag bogen och pratar lugnt med honom och känner mig super lugn, då blir han likadan, sen får han ligga ner på golvet och jag kliar på magen tills vi kommer till den punkten jag kan gå ifrån och sätta mig på en stol eller fåtölj, då brukar han somna en stund tills någon reser på sig.

[Kathja]1
0

Okej, du kanske ska prova att inte klappa på honom utan bara få honom att ligga ner och slappna av, ja och ligga kvar såklart. Det är så lätt att man klappar vid fel tillfälle, alltså innan de är helt lugna och så ger man beröm för att se inte slappnar. Bara en tanke. Du vet vad du gör bäst själv. Men det kan ta tid det där! Vi slet länge med vår staff tik. Det är mycket envis terrier i henne och hon ÄLSKAR människor.

-Aida-
0

#23 Att göra som jag skrev fick jag som råd av en mycket hund kunnig person som jobbar med både hundar och hästar med problem, men de kan ju vara så som du säger och sen kanske de helt enkelt inte funkar för min hund egentligen fast de kanske gör de för andra, att få honom att ligga kvar är en sjukt stor utmaning, jag använder katten som träning också med passivitet, han tycker hon är jätte kul att leka med och följa efter på kvällarna, då får jag vara på  honom mycket att ligga kvar på golvet, de är inte lätt, speciellt när man är inne i en serie och han bara smyger iväg.😂

Majken!
0

Hur visar du din hund att den gör fel?

fridarebecka
1

Går det inte att träna bort stressen kring att det kommer gäster sakta? Typ nått sånt här:
1. Börjar med att bara låta EN person plinga på, sätt hunden några meter bort och se till att han sitter kvar. Öppna dörren när hunden lugnat sig, stå i dörren och prata med gästen ca 30 sek, låt inte hunden hälsa. Upprepa måååånga gånger för att lära hunden att man ska vara lugn när det kommer gäster, och att han inte måste hälsa först.
2. Låt gästen komma innanför dörren någon minut, låt inte hunden hälsa, sen går gästen.
3. Gör som i steg 2 men låt hunden hälsa(när den är lugn).
4. Låt gästen komma in, låt hunden hälsa, sitt lugna och prata så att det inte uppstår någon stress eller aktivitet.
5. Sen öka antalet gäster sakta och fortsätt vara lugna/prata lugnt till hunden vant sig.

Vill tillägga att jag inte har någon utbildning eller kunskap av hundar som din, men på det här sättet tränade jag min hund som var besvärlig mot gästerna genom att han hoppade av glädje och inte betedde sig på det sättet, tänkte att det kanske kan funka på din också.
Jag skulle ändå använda munkorg om jag var du för att inte riskera att han biter ändå, men tänk då på att inte lära han att förknippa munkorgen med gäster, utan med att vara lugn. Använd den t.ex även när ni myser ibland, så att han inte blir beredd på att det ska komma gäster när den åker på, det i sig kan bli stressande :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
wonderland
0

Det finns en nosgrimma som jag har använt, köpte den på Djurmagazinet och den fungerade så att hunden inte skulle kunna dra ifrån och hunden kunde heller inte bita andra hundar med den grimman eftersom att den drogs åt i sådana sammanhang, inte för att min hund var aggressiv utan jag använde den främst då hunden drog så mycket i kopplet :)

SuperLimm
0

Kan du inte lära hunden att gå och hämta en leksak och bära på den istället för att ta tag i människorna som besöker? Om ni inte låter honom hälsa fören han håller i en leksak eller något annat lär han sig tillslut. I början kan man behöva peta in något i munnen på hunden några gånger så den lär sig. Många hundar hälsar mycket trevligare på människor om de bär på något. Det är väldigt vanligt bland retriverar och spaniels och blandningar med dessa att de använder tänderna när de hälsar. Bär de istället på något kan dom hälsa trevligare.

Mvh Linn

-Aida-
0

#28 Precis så gör min hund när han hälsar på mig när jag kommit hem, han hämtar en leksak och håller den i munnen medans han hälsar på mig, sen efter några klappar går han iväg och lägger sig på golvet och tuggar på den, om jag kan få de att fungera när gäster kommer skulle de va kanon.😃

SuperLimm
1

#29 Ja men det borde ju funka! Kan du inte, varje gång hunden funderar på att börja tugga på någon trycka in en leksak i munnen på den? Är man tillräckligt envis brukar hundarna förstå tillslut :)

Lusläste lite i tråden och såg att du låter honom sitta och vänta tills den är lugn innan han får hälsa och det är jättebra! Det bästa vore sen att besökarna bara ignorerar honom under hela tiden dom är det men jag vet att det är väldigt svårt att "uppfostra" människor ;)
Men sen när han lugnat ner sig och får hälsa, om han stressar upp sig igen så bara ta undan honom igen och låt han lugna ner sig innan han får vara med besökarna igen.

Kan det funka om du ger ett ben eller något som han kan få tugga på medans ni har besök? Typ ett större ben, nötnacke eller något liknande som tar lite tid för hunden att få i sig? :)

Sen det här med att det är lugnande att smeka/klappa hunden på bröstet när den är stressad.. Det funkar på vissa hundar men inte på alla. På min hund funkar det inte alls, där är det bara ignorera som gäller.

Mvh Linn

-Aida-
1

#30 Min hund är envis men jag är envisare, så nog kan jag trycka in leksaker i truten på honom.😂
Han fick ett ben en gång av en gäst och de fungerade utmärkt, han gick iväg och tuggade på den, efter de var han lugn och han lyssnade bättre efter det, så de kan jag absolut köpa hem och ge honom när gäster ska va här.

SuperLimm
0

#31 Det är rätt tänkt! Man måste vara envisare än sin hund, är man inte det innan så är det något man lär sig med tiden 😂

Ja vad bra att det funkar! Då kanske han förknippar gäster man att ta det lugnt när han blir äldre, om inte annat så kan du slappna av lite när ni har gäster iallafall :)

Mvh Linn

-Aida-
3

#32 Då dumpar jag iden med munkorg och provar tipsen ifrån den här tråden, fick ganska mycket bra tips, den underbara känslan av nytt hopp! 😃

SuperLimm
0

#33 Ja visst är det underbart med så många människor med olika erfarenheter och så mycket tips! :) Lycka till! 🌺

Mvh Linn

-Aida-
0

#34 Tack så mycket.😃