Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 4493 ggr
[JenniN]
9

Ingen stam = blandras

Jag har suttit och kikat på annonser mestadels på FB, och hittat massor med annonser där det står att hunden är renrasig men att den inte har stamtavla. Ingen av föräldrarna har stamtavla men de är absolut renrasiga. 
Och så tar de jättehögt pris på valparna. Det har hänt att jag har flikat in ett par gånger och skrivit att det räknas som en blandras om inte stamtavlan finns eftersom man inte kan spåra föräldrarna för att se att de alla har varit av samma ras.
Har jag fel där?
Det brukar bli ett jäkla liv när jag poängterar ut det, som om jag försöker att attackera någon. Jag trodde faktiskt att de som skrev att de var renrasiga utan stamtavla, inte visste om att den räknas som blandras då. Men det verkar snarare som att de vet mycket väl om att den räknas som blandras, men hoppas på att eventuell köpare ska vara naiv och tro på att det är en renras.

men frågan är, har jag fel?, räknas det som blandras om den inte har stamtavla?

Michaela-N
8

Räknas? Räknas av vem då? Ja, du kan ha en renrasig hund utan stamtavla. Så det är väl inte att lura eventuella köpare att säga att den är renrasig men saknar stamtavla/registreringsbevis från SKK.

Det luriga med en stor del av dessa renraser utan stamtavla är att de oftast inte uppger skäl till varför hunden inte är SKK-reggad. Jag är lite SKK-kritisk av mig och har absolut inga problem med att skaffa en hund som inte är SKK-registrerad, men då vill jag också veta varför hunden ifråga är oregistrerad, eftersom det i de flesta fall innebär antingen att hunden är en blandras, har avelsförbud eller inte har genomgått de hälsokoller som är satta för rasen. Därför skulle jag personligen aldrig köpa renras utan stamtavla, köper hellre en "äkta" blandras 🙂

Majken!
3

Beror alltid på vem du frågar och vilken definitionen är. Är den inte SKK-ansluten så är den blandras enligt SKK, och eftersom jag själv har hund som är knuten till SKK så använder jag mig av deras definition.

[JenniN]
1

2# Så har alltid jag gjort också. Och för mig är det klokast eftersom de som köper en "renrasig" hund utan stamtavla kanske får för sig att avla på den för att den är renrasig. Och det blir ju pannkaka om det skulle visa sig att det finns andra raser i som inte ägaren då vet om.

mallabralla
4

du har helt rätt, det är exakt samma sak på katt sidan och jag har slutat att ge mig in i de diskussionerna , man vill sprida kunskap men mottagaren tar det som att man tycker att deras katter är sämre eller mindre värda. sedan har jag insett att det får aldrig något slut i vilket fall, för varje blocket annons jag anmäler eller skriver till kommer det 10 nya med samma devis, och självklart är det alltid så att stamtavlan uteblivit pga att det blir "billigare" för köparen, eller "jag är inte med i en kattklubb" eller varför inte, "de ska bara vara till sällskap så då behövs ingen stam". argumenten är många men alla är lika dåliga och fel. 

ingen stam, ingen renras. thats it

Sajtvärd på Perser iFokus

Michaela-N
2

#2 Till och med SKK påpekar att det kan finnas både blandraser och icke-stambokförda hundar. Så enligt SKK finns det båda delarna. 🙂Däremot får icke-stambokförda hundar samma "rättigheter" som blandraser. Eftersom ingen av dom stambokförs.

#4 Läser jag rätt när du anmäler blocketannonser för att djuren uppges vara renrasiga men stamtavlelösa?

Majken!
1

#3 För mig har det ingenting med avel att göra, utan bara ett eget intresse i att tävla och kunna följa linjer bakåt.

Perly
3

Hunden KAN vara renrasig ändå men tycker det är fel att skriva att den är renrasig om det ej finns bevis (stamtavla). 

Så att skriva "Renrasig Pudel utan stamtavla" räknas som att luras för mig medan "pudel utan stamtavla" känns helt ok. 🙂

Alltid Oavsett

[JenniN]
0

6# fast det är just avel på hundar utan stamtavla som jag menar i denna tråden.

Mischa
0

Man kanske kan säga att en hund som saknar härstamning tillhör inte någon ras. Det finns självklart rashundar som av någon anledning saknar dokument som styrker härstamning och där man känner till den ändå, men dem är ganska ovanliga.

≧◔◡◔≦

mallabralla
9

jag anmäler annonser där det handlar om Back Yard Breeders som medvetet lurar köparen att tro i annonsen att katten är renrasig trots att de inte är det, ja. dvs anmäler till blocket för vidare granskning.

finns många som har satt i system att bedra köpare, de är mycket väl insatta och vet vad de gör men skriver annonsen så att köparen skall tro att stamtavla är inget som behövs. Man får inte utge katten för att vara renrasig om den inte har stamtavla, Blocket följer SVERAKS regler (vilket de även skriver ut) och enligt SVERAK är en stamtavlelös katt = en huskatt. 

har inget överseende med folk som tar oregistrerade kullar. men katt sidan är annorlunda än hund, vi har inte lösspringande oönskade hundar i samma utsträckning som vi har katter i detta land.

dessutom, har uppfödaren sålt en kattunge till sällskap betyder det att den skall kastreras och ej avlas på, av en eller flera orsaker, finns då ingen respekt från min sida till de som väljer att bryta kontraktet med sin uppfödare och ändå avla på katterna för att tjäna pengar. Man kan ta en kull som icke registrerad uppfödare. Då kan man prata med den man köpt katten av och be om hjälp så de blir registrerade, finns inga argument till att INTE regga kattungarna, för mig handlar det enbart om att folk ser en chans att tjäna pengar på sina katter. 

vet inte hur det är på hund sidan men har för mig att det inte är lika strängt där, men kan ha fel

[TeamGolden]
6

Det är givetvis den eviga frågan då folks bästa källa hänvisar till skk jämt där hunden

räknas

som blandras om den inte har en stamtavla i svenska kennelklubben, men folk har tolkat skk's ord fel, du kan givetvis ha en renrasig oreggad hund, en oreggad schäfer är lika mycket schäfer som en reggad, det finns ju DNA test av en anledning. 

Alla dessa myter om ''det är ingen renras du har'' tvi kan dom få enligt mig då det är ren och skär ovilja till att vilja läsa några extra rader och tolka skks ord rätt. 

Det är ren enkelhet för skk att räkna oreggade som blandras det lämnar mindre jobb åt dem givetvis, men att oreggade renrasiga hundar skulle vara blandras (mixed breed på engelska, d.v.s korsning mellan olika raser) är inte klokt enligt mig.

kigon
5

#5 Anmäler också kattannonser på "renrasiga" katter utan stamtavla, det bryter mot deras regler som #10 skriver.
I kattvärlden är detta ett enormt problem, och allt är på huskatternas bekostnad 😮 Ingen hälsokoll + 4000kr för "renrasig (även huskatter som hävdas vara "blandraser med renrasiga föräldrar" säljs som detta! samma problem där)" = $$$$$$ till försäljaren.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

mallabralla
5

handlar nog mer om att du inte kan bevisa att hunden el katten är rasren om du inte har någon stam på den. i sådana fall kan vem som komma med en hund som ser ut exakt som en schäfer och säga att detta är en schäfer. men vart finns beviset för det om inga papper finns.

dna test är jätte bra men går tyvärr inte att tillämpa för att ta reda på vilken ras djuret är genetiskt.  finns ingen speciell schäfer gen utan handlar om avel på attribut och temperament.

är det sedan så också att man råkar ha stam på bägge föräldrar och vill få avkomman erkänd så kostar det inte många 100 lappar att få dessa registrerade med stamtavla, så ser inte någon anledning att skk eller sverak skall ändra sina regler. handlar i sådana fall mer om lathet hos den som tagit kullen att inte fylla i papprena och skicka in.

vi kan även regga huskatter och blandrashundar, huskatter får ut ett sk huskattsbevis ingen stam, men likväl en registrering och en identitet. det tycker jag vore seriöst för de som väljer att blandras avla, skulle även höja statusen på blandraser

mallabralla
1

sedan hänvisar man självklart till skk och sverak då de lyder under jordbruksverkets regelverk för hundar resp katters väl i vårt samhälle

spidey
1

Har för mig att tillomed skk skiljer på blandras och oreggad. Finns väl en hel del oregistrerade renraser, tycker man ser det rätt ofta. Sen händer det ju att blandraser registreras om renraser i SKK också, även om det är ovanligt. Det är inte som att SKK dnatestar valpkullar innan de registrerar dem. 

Att påstå att en hund är blandras enbart baserat på att den inte är registrerad i SKK håller inte. Skk är en intresseförening och absolut ingen myndighet, man tenderar att glömma det i Sverige.

Sen är ett högt pris på en oregistrerad hund svårmotiverat i mina ögon, men hey, ingen tvingar någon att betala.

russin
1

Visst kan absolut en hund utan stamtavla vara en renrasig hund - men det går inte att bevisa 🙂 och i och med att det inte går att bevisa, så kan man heller inte säkert garanteras vilka hälsoundersökningar som gjorts på föräldradjuren etc.

Michaela-N
3

Vill man bevisa att ens hund är renrasig gör man det med  ett DNA-prov, inte genom ett papper. SKK kräver inga bevis för att stambokföra hundar och deras avkommor :)

russin
1

#17 - finns minsta misstanke hos SKK att det inte är rätt föräldrar till en valpkull, så kräver SKK DNA-prov. Men för att få misstanken ska antingen uppfödaren eller någon annan (valpköpare t ex om valpen man köpt växer upp och inte alls liknar den ras man köpt) anmäla till SKK att det kan vara fel förälder.

Men det är ju inget som sker varje dag🙂 men en hel del DNA tester görs varje år, för att kunna registrera vissa valpkullar hos SKK.

mallabralla
5

men, du kan inte ta ett DNA prov för att utröna om hunden är renrasig eller inte, det ända du kan ta reda på är om valpen är efter de föräldrar som säljaren uppger, dvs man tar dna från föräldrar och valp och skickar för att se om de matschar. säger inget om huruvida valpen är renrasig eller inte. det finns inga sådana tester tyvärr. du kan dna testa för sjukdomar, anlag vad gäller färg etc men aldrig på renrasighet. som sagt det finns inte en speciell Schäfer gen som gör att en hund blir till en schäfer.

Karolina-H
3

I mitt tycke så om det inte går att bevisa att en hund är renras med stamtavla så är det en blandras för du kan aldrig vara helt säker på att hunden är helt renrasig när det inte finns någon möjlighet att titta bakåt i leden på den.

Sen att det kan finnas vissa hundar som är renrasiga men utan stamtavla är ju klart men det går inte där heller att bevisa och därför blir det ju en blandras.

Codeavalone.blogg.se

IngaTrnqvist
4

Nej, en hund får inte hux flux fler raser i sig för att den av någon anledning inte är stambokförd. Räknas ja, precis som att en blandras räknas som en icke-stambokförd hund. Men givetvis är den mycket svårare att bevisa att hunden är renrasig om den inte har stamtavla.

[JenniN]
2

klart att den inte huxflux får raser i sig, men de kan ha haft det redan ifrån början. Eftersom inget stam finns så finns det inga bevis på att den inte har det.

Thaisilk
5

En hund som inte är registrerad hos SKK (eller annan officiell organisation för rashundar) är naturligtvis inte automatiskt en blandrashund men den klassas som blandras i officiella sammanhang (tävling, utställning, prov, försäkringsmässigt) eftersom den inte har registreringsbevis som gör att man kan spåra hästamning och ev. hälso-/mentala resultat för släktingarna. 

Den vanligaste anledningen till att det säljs oregistrerade renrasiga hundar är att de inte får registreras pga att ena eller båda föräldrarna inte uppfyller de mentala och/eller hälsomässiga krav  som finns för aktuell ras!

Att köpa en oregistrerad renrasig hund är att spärra den från deltagande i många aktiviteter, ge den lägre försäkringsvärde och bara få diffusa /osäkra uppgifter om släktens hälsa bakåt i linjerna. Köper man en SKK-registrerad valp får man också en uppfödare som förbundit sig att följa SKKs regelverk - något som kan vara nog så betydelsefullt, inte minst juridiskt/ekonomiskt, om något skulle strula.

IngaTrnqvist
1

Uttryckte mig lite klumpigt kanske. Men t.ex. FMs hundar får inte stambokföras i skk längre, och därför kallas de numera ofta blandraser. Men såvitt jag vet så använder de bara renrasiga hundar, de blir inte blandraser för att de inte är stambokförda i Skk. Likadant med nya raser som inte heller kan stambokföras i SKK till exempel markiesje och miniature american shepherd. De blir ju reggade som "ej stambokförd i skks register" i skk, precis som blandrashundar. Men det betyder inte att de är blandraser.

Linnea
3

#24 Man kan ju regga en del raser i utländska förbund och då är ju hunden en renras även om skk inte anser att den är det. Men om hunden inte har stamtavla från någon organisation öht då är den en blandras för hur ska du bevisa att hunden är renrasig?

Skynda långsamt så går det fortare.

[TeamGolden]
0

#24 Det kan ha varit utomlands men kombinationen malle/schäfer (kan ha varit malle och HH också) var om jag inte minns helt tokigt mycket populär bland polishundarna

[Forest]
2

Det finns renrasiga hundar utan stamtavla där föräldrarna har stamtavla men uppfödaren har "valt" att inte regga valparna, av olika anledningar. Ska man ställa ut dom så klassas dom som blandras trots att dom är 100% renrasig. Ska man tävla så klassas som med som blandras då dom inte har stamtavla. Jag räknar även dessa som blandras då man inte kan bevisa att dom är 100% av en ras och där du inte kan spåra eller se bakåt i ledet på något.

Lexie82
1

#26 FM hundarna är renrasiga schäfrar. Jag är fodervärd åt en sådan nu. Hans föräldrar är reggade, men eftersom försvarsmakten och SKK blivit lite osams så får inte FM hundarna reggas längre, vilket betyder att den hund jag är fodervärd åt har reggade föräldrar men han själv är oreggad.
 Det gör honom inte till blandras, men som #27 sa så räknas han som blandras i officiella sammanhang.

[TeamGolden]
0

#28 Talade inte om FM hundar. 
Om du läste mitt inlägg i #11 skulle du också se att jag är mycket medveten om vad oreggad betyder.

Lexie82
1

#29 Njae, du pratade om polishundar. Men polisen köper numera sina hundar från FM. Menade dock inte mitt inlägg som ett påhopp, utan bara ett förtydligande eftersom du verkade säga emot #24 om att de är renrasiga.

Grace2009
0

#28 Men FM har väl inte oreggade hundar? Dom reggar ju inte längre i SKK men visst var det väl så att de reggade i en klubb i Tyskland?

Lexie82
0

#31 De försökte regga dem i Tyskland, men SKK satte sig emot det, som jag förstått det.

Michaela-N
2

#32 Va? Vad skulle SKK kunna sätta emot det? Det är fortfarande ingen myndighet, dom kan varken säga bu eller bä om ett beslut att stambokföra hundar i en annan förening.

Sedan årsskiftet så stambokförs hundarna i WUSV istället för SKK

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2013/12/forsvarsmakten-och-polisen-registrerar-hundar-i-tyskland/

Grace2009
0

#33 Så var det ja, bra att du har koll på läget Michaela 👍

Lexie82
0

#33 Den artikel du länkade till skrevs innan det faktiskt var klart. Det stämmer att de ansökte om att registrera dem där, men SKK skrev då till WUSV och klagade på att det i så fall skulle bryta mot FCIs stadgar. Jag är dock lite osäker på vad utslaget till slut blev, men det här är vad min konsulent sa för några veckor sedan:
 FM och SKK ligger just nu i förhandling, men för närvarande är hundarna oreggade.

Jag försökte hitta någon nyare information på nätet än den du länkade, men jag kunde inte hitta något, så jag kan inte svära på hur det ligger till idag.

Lexie82
0

Jag vet inte om man kan söka på hundar i WUSV? Jag kan inte tyska, så hemsidan säger mig ingenting, men i så fall skulle jag ju ganska lätt ha kunnat se hur det ligger till.

Michaela-N
1

#35 I så fall vet du nog mer än vad jag gör, men du borde ju fått reda på rätt information vid hämtningen? WUSV är inte FCI-medlem så jag förstår inte vad FCI och SKK har med saken att göra…

Jag har kollat på hemsidan men står ingenting om en sökdatabas. Jag tror man får mejla och fråga om uppgifter i så fall.

Lexie82
0

#37 Tror problemet är att eftersom det fortfarande pågår förhandlingar mellan SKK och FM så är det ingen som riktigt vet hur det ser ut. Första informationen jag fick var att de numera reggades i Tyskland, men det senaste jag hörde var att de inte var reggade alls, så jag vet faktiskt inte hur det ligger till nu.

lillvilda
0

Jag hade en jack russel, mamma hade stamtavla, pappa hade stamtavla men reggad i 2 olika klubbar, skk och den andra en import från england reggad i JACK RUSSELL TERRIER CLUB of GREAT BRITAIN. Hur som helst valparna gick ingen stamtavla, klubbarna var inte riktig överens på den tiden har jag för mig. Renrasig jo med största säkerhet men såklart gick han ju ändå som blandras både i uställnings sammanhang och om han skulle tävlas. Fast frågade någon vilken ras han var sa jag såklart jack russel. Så räknas som blandras eller inte beror ju såklart i vilket sammanhang man befinner sig.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

VildaVittra
0

Folk som kan svenska använder sig av definitionen som finns i exempelvis SAOB och NE, en ledtråd till vad som står där är att det varken är SKK eller Sverak med deras små papperslappar som definierat ordet ras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

russin
4

En hund kan absolut vara renrasig utan stamtavla - men det går inte att bevisa 😉