Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 643 ggr
Rommel
0

Go´kväll

Nu är jag här en liten stund. Har litet tid över.

Min mus vart trasig. Så jag har ordnat en ny. Fick ingen kontakt med den. Så jag har haft abstinens, då jag inte kunnat vara ute på nätet alls, förutom några smygtittar på jobbet.

Hero och jag har varit och fått vaccinationen. Han var jätteduktig på att åka kommunalt, men han var inte överförtjust i veterinären. Sprutan var tiktigt otäck.

gejsa
0

Haha fick du ingen kontakt med musen. *fniss*

Rommel
0

Nää, den ville inte! ASG

AnneN
0

Knasar om man ger en mus en kontakt så gnager ju musen sönder denOskyldigRäcka ut tungan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rommel
0

Biobio: Ja, fast min mus var död. Så den dög inte ens till att gnaga på något. Hur jag än rörde vid den så hände absolut ingenting.

Liss
0

hahaha.. jaa de kan man ju tolka som man vill:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

gejsa
0

Precis! Det där kan man verkligen tolka hur man vill. *asg*

Ellinor_ludde
0

Haha *asg* Precis,#5 det kan man ju tolka som man vill xD

Ellinor_ludde
0

Haha *asg* Precis,#5 det kan man ju tolka som man vill xD

gejsa
0

Precis! Det där kan man verkligen tolka hur man vill. *asg*

Ellinor_ludde
0

haha, jag får skrattatack, ramlar snart av stolen xD *fniss*

Rommel
0

Lis1: `fniss`Ja, fast jag menade inte att vara snuskig. Men det var jag visst ändå.

Grejjen till datorn heter ju "mus" åtminstone kallar jag den så.

Den nya är skitsnygg, den lyser med ett blått sken runt kanterna och vid skrollern. Den är liten i formatet. Skön att hålla i och sketaskön, helt enkélt, En minimus är det också. (Åhhh, var jag "snuskig" nu igen? "Skön att hålla i." Hrm)

[Vargnatt-]
0

*asg* ni är roliga ni :P  minimus *dör av skratt*

AnneN
0

Haha ingen som har käkat Vivägra ikväll???

_**/Mvh Anne

gejsa
0

hihi klart det heter mus. Men det lät ju så kul. *fniss*

Rommel
0

Har jag varit rolig nu igen? Nää nu tar jag en hård karamell att suga på här i min ensamhet. Jag är iallafall glad att jag har en fungerande mus.

[Vargnatt-]
0

#15 Seriöst, inte snällt att skriva sådant jag kan misstolka så fel när jag är så här övertrött och skrattar åt allt :P!! Skrattande

Rommel
0

Vargnatt: Nej,nej, du får inte dö av skratt, då blir jag ju anklagad för att ha fått dig att skratta ihjäl dig.. Håll dig vid liv!

SaraC
0

Förvånad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

*rofl*

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Hihi en hård karamell att suga på…….ja det tolkas också hur som haver just nu. *ler*

Nej, du får inte dö nu inte. När det som roligast.

Åh, jag hittade några foton på min schäfer när hon var valp. Men jag har inte min scanner inkopplad så jag kan inte visa er dom. Gud så söt hon var min lilla Ida. *snyft*

[Vargnatt-]
0

Jag ska försöka hålla mig vid liv, jag lovar :P

Oh gejsa vill se ju, älskar schäfrar :) Uppväxt med dom :)

SaraC
0

Jag brukar kalla den råtta, för att undvika missförstånd. Och nu menar jag den till datorn ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gejsa
0

Jo, jag vet att det uppskattas här. Men just nu kan jag inte. Min gubbe är borta hela veckan. Men ska försöka få honom att koppla in scannern sedan.

Rommel
0

gejsa: Blir ju nyfiken! De är verkligen jättesöta vappisarna. Jag träffade Hero´s syster igår, min arbetskamrat som är sjukskriven kom dit med henne. Hon är också jättegullig. Hon är svart, med en liten vit fläck på bröstet.

Hrm, jag misstänkte det, att även en "hård karamell" skulle tolkas som snusk. Men det var inte en slickepinne, eller polkagrisstång, utan en liten hård sak.

Liss
0

hihi.. neeh jag förstår precis vintisen:) Du gillar din mus helt enkelt och den är skön att hålla i.. japp;P hahah

[Vargnatt-]
0

En LITEN hård sak Rommel?? *asg* Nej hu jag borde lägga mig tror jag :)

gejsa
0

Haha det blir ju bara värre och värre. *fniss*

Ja, jag hade ju ingen dator när jag hade henne som valp. Så det blev ju bara vanliga foton. Ingen digitalkamera heller. Det är ju redan 12 år sedan. Men jag ska visa dom nästa vecka om han kopplar in den. Jag lovar. Hon är så söt. På fotot låg hon i min famn och sov. Var väl ca 4 månader som din är nu väl?

Rommel
0

gejsa: Ja, snart fyra månader, han är 14 veckor nu. Försöker få min son att plåta Hero, nu då han har vuxit. Det kommer snart, hoppas jag. Vill ju själv ha foton på honom också, massor, massor. Han är ju så sööööööööööt!

Vargnatt: ASG. Brukar man inte säga att den är liten, men naggande god? Det stämmer, jag vill bara ha mer. Det är "gammeldags" hårda små saker. Så mumsigt. Kan inte få nog av dem. Sonen överraskade mig igår och kom hem med två burkar. Så jag suger på dem hela tiden här. Hrm. Åhh, nej, det blir ju bara "snusk" hela tiden. Ärhm.

Lotta
0

Hrrrmm och här har vi roligt utan mig….musar och hårda och gud vet vad, och sluta genast av med att ramla av stolarna det blir så rörigt innan ni hitta era musar igen Oskyldig

Rommel
0

En liten stund har blivit nära en och en halv timme. Men nu måste jag i säng. För jag ska upp klockan sex o ta ut lillvalpen, sen ska vi ta en prommis innan jobbet också.

Så nu säger jag natti-natti till alla (snuskhumrar) och andra. Sov gott, så ses vi en annan dag.

Lotta
0

Sovgott vännen….krama om gobitarna från mig och ha en bra dag i morrn.

Faxlin
0

*Asg* Så ni håller på :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Rommel
0

Nu är jag här och "kramar musen" igen. Hero har fått en morot som han ligger och gnager på. Vi var ute bara han och jag en sväng. Han följer så fint i koppel så det är inte sant. Gick en prommis för att testa, för jag tror det knappt själv. Men det ä r sant. Han drar inte över huvud taget.

Rommel
0

Snabbvisit, då sticker jag igen. Sova lockar mest ikväll.

TinaH
0

# 32

du är inte bättre själver! =)))

säjjer du nått annat så är det ciliviserat …LJUG! =))

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

Vad är civiliserat ljug Tina Fundersam

gejsa
0

Det var en riktig snabbvisit Rommel. *ler*

Lotta
0

Den hinner man inte med Lantisen….men det är stört omöjligt nu när det är så många trådar på gång =)

Rommel
0

Hej, hallå! Nu är jag här igen. Har haft en underbar dag med vovvsingarna. Efter att ha tränat Hero att gå ordentligt med Ricky, som han bara skulle busa med, hela tiden innan, så fungerar det nu. Det har tagit två veckor.

De får busa med varandra när jag ger tillåtelse, men när vi promenerar måste de gå ordentligt. Och målet är nått. Med Sammie gick han fint efter bara några prommisar. För Sammie gav honom en blick som talade om att han inte tollererar valpbeteendet. Ricky däremot var med på noterna och busade lika mycket.

Man vill ju inte ha två hundar som skuttar runt som harar när man ska gå en riktig prommis. Lösa kan dom skutta runt som hur många harar som helst. Men det är när jag bestämmer att de får lov att göra det. De får lov efter varje regelmässig promenad. Varje dag.

[Vargnatt-]
0

Rommel jag måste verkligen säga att du verkar otroligt duktig med hundar efter allt jag läst här på iFokus :)

Rommel
0

Vargnatt: Tack för de orden. Jag vet inte om jag är duktig, men jag läser av hundarna och "kommunicerar" med dem på ett sätt de förstår, tror jag. Verkar så iallafall. De verkar genast veta vad jag menar och gör det jag vill och förväntar mig av dem.

[Vargnatt-]
0

Måste vara härligt att ha så bra komunikaton med dom :)

Rommel
0

Vargnatt: Joo, det är det.

Ett exempel är vattenpölar ute som är väldigt intressanta för Hero, men jag har fått honom att låta bli, genom att säga "Äckligt" med en röst som verkligen talar om hur äckligt jag tycker att det är. Han låter bli dem.  "Inte röra" är också något han har lärt sig förstå. Men det är klart jag har ju inte bara sagt meningarna, har även visat med gester att jag tycker vatten pölar är äckliga och att han inte ska röra det som är förbjudet och såklart berömt och gett honom godis i inlärningsfasen. Samma sak med träningen att gå fint med Ricky och Sammie, varje gång han gjort som jag vill har han fått belöning -godis- i början. Det är ju så enkelt, egentligen.

[Vargnatt-]
0

Vattenpölar har Aramis inte fått upp ögonen för ännu, hittills är det mer intressant med alla lukter han hittar :).

Rommel
0

Vargnatt: Ja det är spännande med alla lukter ute, Hero är också intresserad av dem. Och självklart utforskar vi dem. hehe.

Idag hade jag Ricky och Hero med mig på prommis runt huset, då vi träffade på Heros äldre kompis, en Schäferkille. Sheltien är litet "full i sjutton" så jag brukar inte låta honom gå fram till hundar han inte träffat innan, och han har inte träffat Hero´s kompis. Men jag släppte Hero som gick fram och hälsade och sedan kom tillbaka till mig. Den andra hunden (som har dålirt rykte och sägs vara agressiv??) la sig ner och väntade på att Hero skulle komma fram. Så gulligt, han gör alltid det när han ser Hero.

[Vargnatt-]
0

Men vad gulligt! Det har jag nog aldrig sett en hund göra :). Varför har han fått så dåligt rykte om sig? Verkar ju inte alls som det på den där handlingen i alla fall.

Rommel
0

Vargnatt: Antar att det är struntprat bara för att det är en Schäfer. Han försvarar de hundar han anser vara hans kompisar i o f s kan vara det. Att han har haft någon kompis nära sig o så har det kommit en annan hund " i vägen," så att säga och då har han antagligen skällt. De har sele på honom och det verkar som om folk tror att hundar med antingen sele eller grimma (halti) är extra farliga.

Min Borzoikille, han som dog i maj i år vid tio års ålder, gjorde så när han såg små hundar, la sig ner och väntade tills de kom fram till honom. När han kom till mig, vid 2,5 års ålder kunde han inte se små hundar för de blev "byte" i hans huvud, men jag lyckades vända på honom. Och han blev jättego mot alla småttingar. Blev beundrad på gården här också för sitt trevliga sätt.

[Vargnatt-]
0

Folk och deras fördomar. Tänk om de kunde ta reda på fakta först :).

Rommel
0

Vargnatt: Ja, jag håller med dig. Men de är så snabba att döma, en del av dem. Jag har sett en tik på morgnarna när jag varit ute på morgonrundan, med Halti, men hon har hälsat på Hero, jag har inga fördomar. Man ser ju däremot att ägarna gör vad de kan för att hunden ska vara lugn. Det týcker jag är positivt.

[Vargnatt-]
0

Ja tyvärr är det ju så. Jag tog hand om en schäfer i sommar som är rädd för andra hundar pga att hon blivit attackerad av en när hon var liten. Så hon kunde ju börja skälla ganska ilskt när man var ute och gick med henne, kan tänka mig vad folk tänkte då. Men hon var världens snällaste hund annars!

Rommel
0

Vargnatt: Ja, ofta är det så att hundar gör ufall eller skäller ilsket av rädsla inte för att de är agressiva. Men det misstolkas ofta. I hundens huvud är det så att den "skrämmer bort" det som är obehagligt eller farligt. Och om det då försvinner så ser den att det hjälper och fortsätter med samma sak varje gång den ser något som verkar farligt.

Liss
0

och om de inte försvinner då? varför fortsätter hunden att skälla?

hejsan vintisen föresten;P

[Vargnatt-]
0

Ja jag undrar samma som Lis1 :). För hundarna vi såg försvann ju inte så direkt hon började skälla

Rommel
0

Hej, Lis1: Den skäller tills de försvinner, försvinner de inte så "eldar den upp sig" därför fortsätter den. Men ofta drar den andra hundägaren iväg sin hund.

Jag har själv haft Borzoier som har skällt på andra hundar, fast jag jobbade bort det på dem. Nu har jag lärt mig att hundar som inte känner varandra inte bör mötas nos mot nos, utan det är bättre att de ger varandra utrymme till att gå i en båge runt varandra. Träffas de ofta, om de bor i området, så kan man presxentera dem för varandra. Vuxna hundar kan börja med att promenera i "flock". Gjorde det med alla som jag har haft. Hundar som de inte ser dagligen, går vi bara förbi, utan att titta åt dem. (I en båge, inte rakt på.)

Liss
0

jo de är sant med hundar.. men jag tänkte mer på barn! Ecko är ju skit skraj för barn.. och när två killar lekte på gräset utanför oss och vi gick förbi stallde ecko sig och skällde.. dem var ju kvar och lekte och sket ju i ecko.. men han fortsatte..
Jag stanna me för att lugna honom och lära honom att ´barn faktist finns här! Men efter varje tyst vart han tyst i några sekunder och så skall igen.

Tillslut tröttna han ju och börja tugga lite på gräset.. men så fort ungarna lätt lite mycket gruffa han

Rommel
0

Lis1: Men du gjorde det bra, gumman. Du är ju på rätt väg. Nästa gång du ser barn, stanna då och korrigera honom på samma sätt. När han är tyst, beröm honom och ge honom det godaste godis han vet. (se till att ha det med dig i fickan) Bered dig på att upprepa, upprepa och upprepa. Räkna med ett par veckor av övningar, varje gång du ser barn och var sedan beredd att göra om det, om han i framtiden skulle reagera, alltså korrigera honom och beröm, men sedan behöver han inte godiset.

[Vargnatt-]
0

Lis1 Hur länge är det nu tills Åsa (hoppas jag säger rätt namn nu) skulle komma och hjälpa dig?

Rommel
0

Lis1: Du kan också ge honom godis, direkt han ser barnen, innan han sätter igång att skälla. Och tala om att han är duktig.

Liss
0

Åhh.. tack, nu var jag glad när jag äntligen gjort rätt:P Men är svårt att bara stanna också.för man vet aldrig vad ungarna kommer göra här. Vissa springer ju bara fram och de skulle vara ödesdigert för ecko.. då skulle all träning försvinna på en sekund! Jag har faktist aldrig haft godis me mig sådär mycket.. Men har börjat me de nu.. Tränar ¨på att få kontakt med honom ute just nu. När han fastnar vid något och luktar så ropar jag ecko och när han kommer fram till mig får han godis.

Så nu har jag godis me mig iaf.. då kan jag som du säger också berömma med godis så fort han är tyst eller vi går vid barn.

Åsa kommer alldeles snart:) Hon kommer den 30:e september. Och de ska bli så kul att träffa henne.

Rommel
0

Lis1: Ja, barn kan vara obetänksamma. Här har jag blivit en "satkärring" för ibland när de frågar om de får "klappa hunden" (Hero) morrar jag fram ett "nej". Det kan bli för mycket, men självklart får han hälsa på barn emellanåt. Håller koll på hur många bara.

Det du gör, Lis1 är kanonbra. Började så med Hero också, därför går han vid min sida lös på prommisar nu. Om han stannar och ska göra något behov, så gör han det och kommer sedan tillbaka medans jag fortsätter att gå. Om han hittar en lukt somhan vill nosa på, så får han göra det, sedan smackar jag med tungan och han kommer. Det här har jag också tränat in med godis. Dvs använder hans foder till det.

Det är förresten ett tips jag vill ge: Att mäta upp fodermängden som hunden äter under en dag, portionera upp det och ta undan litet av det till godis. Då får de dels i sig hela mängden de ska ha, och inga konstigheter. Jag gör det för att jag ger Hero Cenaturio just nu, och inte har deras godis, vill inte blanda det med det som säljs i matvaruaffärer, alltså hundgodiset. Men det kan vara en bra grej för andra, oavsett foder, för då vet man att de får vad de ska ha och ingenting utöver det.

Liss
0

Neeh precis.. har faktist med fått säga nej ett par gånger nu. Men jag känner mig så taskig. Men ja, de är ju för eckos skull inte för att vara elak.

hehe aa.. du har börjat med det nu när heros är liten plutt och jag börjar när ecko är 1 år:P
Men kan ju försvara mig lite med att allt var så mycket svårare förut när jag hade sambo. Förut så vart de att jag tränade stenhårt och sambon inte lika hårt eller helt enkelt på ett annat sätt. Och de funka inte i längden. Jag stannade varenda gång han drog men inte sambon. Så i de långa loppet hjälpte det ju inte. Nu håller jag på igen själv och de hjälper sakta men säkert.. iof inte alltid tyvärr.
Men som sagt, allt går mycket lättare nu när jag bestämmer själv och ingen kommer och förstör min träning.

Jag har med canturio, men får ingen bra nivå på det. Bio sa att om man ger för mycket av den maten blir skiten lös och om man ger för lite får dem hård bajs. Och hela tiden vickar jag runt på antingen hård eller lös.. vet i tusan hur mycket han ska ha egentligen.

Rommel
0

Lis1: Beräkna 19gram / kilo hund, så blir det bra. Jag har vägt upp det med hushålls våg. 1 dl är cirka 60gram i den här hundmaten.

Liss
0

okej.. vad blir 513g i dl då??:)

Rommel
0

Lis1: Det ska jag ta reda på, jag väger upp det så återkommer jag.

Rommel
0

Lis1: Åh, kom på att jag ju har valpfoder. Har du vuxenfoder till din vovve stämmer det inte. Men annars är den mängden 513gram = 10,25dl. Borde vara aningen mindre om du har vuxenfoder.

Liss
0

njaa de är nog inte rätt då neeh. De är nog rätt mycket mindre..tusan då! För när jag ger honom 3dl/3ggr per dag så blir han lös.. så de är alltså för mycket.

Rommel
0

Lis1; Minska med 1/2 dl från imorgon och kolla magen. Det är ett kanonfoder, men det är rätt svårt att få till rätt mängd så att magen blir bra. Att investera i en våg är bra, det gjorde jag, bara för att han skulle få exakt rätt mängd.

kerstinjoh
0

Vad kommer det sig att mängden av fodret påverkar magen så?

Rommel
0

kerstinjoh: Det har med råvarorna och inehållet i fodret att göra. Man ger mycket mindre av detta än av vanligt komersiellt foder. Ger man för litet, så blir avföringen torr och hård, ger man för mycket blir den lös, eller så kommer det ur mycket. Lagom, då är det fast och fint. På Hero är det nu fast och fint.

Liss
0

okej, så du menar att jag sak pröva med 2½dl/3ggr per dag imorrn?

Rommel
0

LIs1: Nej, om du ger 3dl 3ggr/ dag, så kan du testa att ge 3dl 2ggr och 2,5 dl en av gångerna. Prova det först. Så att du inte minskar för mycket. Om han fortfarande är lös i magen, så minskar du med ytterligare 1/2 dl. Och ger då 8dl om dagen. Förlåt om jag var otydlig, börjar bli trött i huvudet. :-s

Liss
0

neeh då, det är ingen fara.. är nog jag som är trög helt enkelt:P Okej, men då ska jag testa med en halv dl mindre imorrn. så får vi se:)