Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5143 ggr
semenius95
0

Dålig ägare...

Nu fick jag de förklarat bättre igår.. Underullen håller på att lossna på min valp. Hon är 11 månader nu. Och hon har fullt med tover.. Som jag inte får ut.. Oh jag vill inte skada henne.. 

Känner mig så dålig för att jag glömde läsa om tovåldern, eller att hon inte blir klippt nu.. Jag går oh väntar på en tid hos hundfrisören, som känner min hund.. 

Alltså kan jag behöva avliva henne ? De känns som de efter som inte ens jag får upp toverna..? Jag har läst om de nånstans… Känner mig som världens dåligaste hundägare…

Fridaaaa
12

Det ska gå riktigt långt innan man behöver avliva pga tovor, och tvivlar starkt på att det har gått så långt?
I regel går det att raka bort tovorna.
Vad är det för ras?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

htt
12

Förhoppningsvis kan din hundfrisör hjälpa dig med pälsen, vore ju väldigt drastiskt om man avlivade sin hund pga tovor.

Mischa
11

Går tovorna inte att kammas upp så får de rakas/klippas bort, någon avlivning lär det inte bli tal om, men det kan vara smärtsamt med stora tovor.

Tycker inte du skall klandra dig själv allt för mycket.

≧◔◡◔≦

semenius95
0

#1 Shih-tzu/lhasa apso..

htt
5

Kanske ska förtydliga mitt inlägg: Det jag menade var att först och främst låta din hundfrisör göra allt hon kan med pälsen innan du börjar tänka på avlivning. Det är ju onödigt att gå runt och vara ledsen/orolig för en sak som säkert kan fixas i rätt händer :)

semenius95
1

#5 ni har säkert rätt.. Tack :)

Sugar Mist
2

Tovåldern är härlig… eller inte… En vanlig rakapparat för människor funkar fint för att klippa bort tovor, jag renrakade vår pudel som aldrig blivit borstad och som inte blivit klippt på ett par månader.

-

semenius95
0

#7 Hade gärna gjort de själv, men är så osäker på de. Är så himla rädd att jag skadar henne.. Men jag ska lära mig nåndag..

Sugar Mist
1

#8 Jag hade aldrig klippt hund och jag skadade inte min vovve. Det är lättare än vad det ser ut ;)

-

LinaK
5

Inte kul att ha en hund i tovåldern och plus höstväder (blött och fuktigt brukar förvärra uppkomsten av tovor)

Inte kommer din hund bli avlivad på grund av detta, antar att det är i armveck och på mage som h*n är tovig?

Fortsättningsvis så kanske du ska fortsätta klippa din vovve och ha den kortklippt? Det är smidigare att fixa med pälsen då 🙂

Klandra inte dig själv, vi alla gör misstag som hundägare!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

semenius95
0

Ja de är mest vid benen, på benen/tassarn, runt svansroten, bogen?/bröstet? ( vet inte va de heter ) Men dom bakom öronen får jag upp i allafall..Och har klippt bort toverna på magen.  Och inga uppe på ryggen. Hade henne nerklippt innan, men de växer såå fort. Men vill att hon ska ha lite längre päls.. Men kanske bättre att vänta med de tills tovåldern är förbi.. Sist rakades hon inte för att hon hade tover.. 

#9 vilken rakapparat är bäst/bra ? :)

LinaK
1

#11 Jo visst är det fint med lite längre päls, men det kräver också mer jobb 🙂Har du balsamspray? Det är jätte bra när man reder ut tovor, finns även tovutredare att köpa i djuraffären. Den delar på tovan och skär bort en del av den som gör att det blir lättare att reda ut pälsen. Man ska också undvika att bada en tovig hund, det blir bara värre då.

Angående rakapparater så skulle jag rekommendera en lite dyrare, finns ju sånna att köpa på rusta och jula men det är bara skräp om man ska raka tovor. Jag har en "moser acro" kostar runt 2000:- och den är bra tycker jag, man kan klippa pälsen i olika längd med den och den fungerar även om man vill raka bort nån tova i pälsen.

[Teddies matte]
0

#11 Andis AGC 2-speed (eller med bara 1 hastighet) är riktigt bra, kolla in den!

Har hunden mycket tovor som dessutom filtat sig är det bara att raka ner, det är mycket smärtsamt för hunden om man börjar försöka reda ut dessa, i vissa fall omöjligt, då rakar man ner istället.

LinaK
0

#13 Håller med! Har hunden mycket tovor bör den rakas ned. Mina tips i #12 var mer om det handlar om några enstaka tovor, kan ju vara bra att förtydliga det 🙂

semenius95
0

Hon ska rakas ned. :) Oh jag hade inte läst om tovåldern innan, utan läste på mer nu när hon börja få lite tover.. Jag har en spray från espree.. Som skulle reda ut tover. Men den funkar inte alls. 
Får nog ta och köpa en sån tovutredare.  

Och jag har aldrig badat henne nu när hon haft tover.. Fast iofs så öppnade himlen sig när vi var ute på hundträff nu i veckan, kändes som de gjorde de lite värre…

Jag kommer väl få ha overall/ täcke på henne nu med ? (uppenbart igentligen) Men har bara ett tjockt vintertäcke och vet inte var jag får tag på en bra overall.. Nån som har några tips ?

semenius95
4

Imorgon 16.30 blir hon nedrakad.. Äntligen fick jag en tid !

Aristarcos
0

Det är lätt att raka själv, började klippa min welsh för ett år sedan och har än slänger inte gjort illa henne, rakar hela halsen och under öronen. Bara vara försiktigare där huden verkar sig…

[Empisen]
5

#16 Härligt! 
Tycker inte du ska känna dig som en dålig hundägare. Du har insett ditt misstag och kommer inte göra om det. 🙂

Aristarcos
0

Såg nu att jag skrev rakar, menar självklart klippa ;-)

[TeamGolden]
4

Inte ska du känna dig som en dålig hundägare! Din hund kommer inte bli avlivad men nu när den blir fin i pälsen igen tänk på att borsta den oftare så att det inte blir lika stora tovor igen :) men klandra inte dig själv 🌺

tjoopa
1

Du kan gärna kamma/borsta en gång per dag så länge hunden är i tovåldern :) En bra kam för att slippa tovor är en så kallad "pudelkam". Sedan så är det viktigt med en bra balsamspray. Duscha hunden lite oftare och föna helt torrt. Då försvinner lite av den lösa pälsen som annars börjar bilda tovor :) Använd mycket balsam eller inpackning är du duschar, en torr och sliten päls tovar lättare. Och nej du är inte någon dålig hundägare, det finns mååååånga som får tovor på hunden och klipper bort pälsen :) Vet själv hur jobbig tovåldern kan vara då jag har en långhårig bichon havanais ;) Lycka till nu och oroa dig inte :)

Cahira
4

Be hundfrisören lära dig hur man borstar in till huden så du slipper må såhär dåligt i framtiden. 🌺

Men en tumregel är att om du kan lägga en stålkams tänder mot huden och dra den igenom pälsen på hela hunden (även på benen, under magen, ljumskarna, armhålorna, halsen, skägget, svansen osv) så är hunden utborstad. Där kammen suger fast tar du fram kardan och reder ut. Finns bra spraybalsam att köpa som gör att tovorna reds ut snabbare. Om du gör detta varje till varannan vecka framför tvn (i reklamen till exempel) så kommer hunden inte hinna bygga upp tovor.

Och kom ihåg! Om det finns trassel i pälsen och pälsen blir blöt så blir det bara värre, så om det regnar får du dra igenom kammen igen och föna hunden torr. :) 

Lycka till! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

semenius95
0

Tack alla :) Hon hatar fönen, så vet ej hur de ska gå till. Oh jag har en spray från espree-detangling & dematting spray. Hon i djuraffären tog den iallafall. Pudelkamen, heter den pudelkam eller? Jag har en kam där de är röda tassar på och svart skaft köpt på Hööks. Metallkam tror jag. Sen har jag likadan "karda" alltså svart skaft med röda tassar på. Och på andra sidan är där sån mjuk "borste". Ja jag får nog vara liiiiite mer uppmärksam oh reda ut i tid. Innan borsta jag ju typ 2-3 gånger i veckan oh då var de inte alls såhär..

semenius95
0

Hon hatar att bada. Men de går bättre för varje gång. Men badar bara henne när hon e skitig.. Men får nog börja göra de lite oftare? Nåt tips på nån bra oh inte allt för dyr schampoo, balsam, oh balsamspray? :)

Cahira
2

Espree är i min favorit. Och jag trodde som ny att jag borstade men jag hade inte lärt mig hur man borstar ned till huden så det blev tovor ändå. Därav tipset att dra igenom kammen för att se om det tar i nånstans mot skinnet eller ej. Sedan benar man pälsen och jobbar igenom den systematiskt. Jag brukar börja vid höften med hunden i knät och jobba mig från rumpan och låret upp mot huvudet, alltid borsta varje skikt i samma riktning som pälsen växer. :) 

Hon är väldigt ung ännu så om du gör det till en vana och är tålmodig och inte låter henne komma undan förrän du säger att ni är klara så kommer hon lära sig. :) 

Detangling dematting sprayen är bra, den gillar jag! Jag brukar ha en vattensprayflaska och dela ut den i vatten så sprayar jag på där jag jobbar så blir det inte lika kladdigt liksom. :) Använder full styrka bara då ett trassel verkligen tovat ihop sig. Om man borstar ofta blir dom sällan en riktig tovkaka. :) Är det så illa brukar jag klippa längsmed den (i strånas riktning, inte rakt av) och så långt ned jag kan utan att klippa hunden. Eller så klipper jag av tovan genom att vika den åt sidan och lägga saxbladet vågrätt med huden och föra in bladet mellan tovan och huden så man ser stråna mot bladet (och ser att det inte är nån hud emellan) och klipper av. Detta tar lite längre tid men är enklare om hunden inte är van vid klippmaskinen än. Men otroligt tidskrävande och jobbigt om hunden är totalt igentovad.

semenius95
15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är resultatet :)

htt
1

Serru! Det gick att fixa, och söt blev hon också 👍🎈

Cahira
1

Vad söt hon är!

Portie
4

Har också fått raka ner min hund när han var i tovåldern, kände mig också totalt värdelös som hundägare.. Men sen när han väl var nerrakad så började jag om från början och borstade ur pälsen varannan dag, även om pälsen var kort. Då var det mycket lättare att hantera och tovorna hann inte komma lika snabbt. Så börja om från början nu och försök få in en rutin för borstning. Jag brukar använda mig av k9 schampo och spraybalsam, funkar mycket bra!

tjoopa
0

http://www.haromi.se/pudelkamhs-p-1007.html = Den här pudelkammen har jag :) Jag använder K9 competitions shampoo, balsam, inpackning och balsamspray åt min långhåriga havanais :) Dem innehåller aloe vera och är väldigt skonsamma för huden. Väldigt dryga också då man kan späda dem väldigt mycket med vatten. Vad fin hon blev efter frisörbesöket :)

semenius95
0

Folk börja snacka oh dela min bild när jag la ut den på Facebook. Kalla mig djurplågare osv. Oh folk som skulle anmäla mig.. Kul..

Oshibwa
2

Facebook är bara ett ytligt inavelsaftonblad. Inget att bry sig om.

malinroth
2

Hon blev ju jättesöt. Pälsen växer ju fort ut igen :) Det är betydligt snällare för hunden att raka ner den om den fått mycket tovor än att försöka reda ut det timme ut och timme in. Nu när hon är rakad blir det lättare för dig/er att hålla efter pälse också så att den inte tovar så igen. Ett tips är att borsta varje dag, även om det inte behövs. Då går det jättefort och smärtfritt både för dig och hunden. När jag hade en wheaten terrier pratade jag med några andra wheatenägare om pälsvård och dom tyckte det var så jobbigt och att det tog så mycket tid att reda ut tovor osv men jag har aldrig behövt ägna så mycket tid åt det då jag gör det varje dag, då hinner dom nästan aldrig bli toviga och man borstar igenom hela hunden på ett par minuter bara. Gör samma med min bedlington men nu har jag varit lite dålig på det faktiskt, vilket leder till att hon har fått lite tovor på tassar och så, håller dock på att reda ut det och ska bada och klippa henne och skärpa till mig igen.. När dom använder täcke eller reflexväst och när dom är i värsta tovåldern så hinner dom ju tom tova på en dag och då är det ju ännu viktigare att borsta igenom varje dag.

semenius95
0

Haha,, hade glömt bort denna tråden. Men skönt att tovåldern är förbi :D

LinaK
0

#34 Ja det är väl härligt? Hur går det med pälsen? Har du den kortklippt nu eller hur blev det? 🙂

Anne-Li Will
2

Kamma och borsta hunden så slipper du tovor, så enkelt är det. Det borde man väl veta om man har en ras med så mycket pälsvård?😐

Fridaaaa
7

#36 På vissa raser när de är i tovåldern så hjälper det inte att kamma/borsta hunden dagligen (talar utifrån egna erfarenheter).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anne-Li Will
2

#36 Gör vad du vill, men hunden ska inte gå runt med tovor och ha ont. Raka den då.

LinaK
9

#38 Men h*n har ju gjort det! Denna tråd är gammal och trådskaparen skrev bara en liten notis om att h*n tyckte att det var skönt att tovåldern var förbi, då kan man anta att dessa problem inte är kvar.

semenius95
2

Jodå. Klipper ner henne var 4 månad. Och borstar henne mer när de börjar bli långt igen.  :) växer ju snabbt som f*n :P 

#38 Jag vet att min hund hade ont av tovorna. Läs före du skriver. Hon blev nerrakad. Jag gick och vänta på en tid hos min hundfrisör då min lilltjej är lite reserverad mot andra människor och vill inte att de ska bli en negativ grej att bli klippt :) 

Denna tråden är ett år gammal. Och de var strax innan min hund skulle fylla 1år. (då hon kom in i tovålder).

[MikaelaR]
0

det är bra att du rakade hunden, man ska aldrig avliva en hund pga tovor!!

semenius95
1

Alltså va!? Står ingenstans att jag tänkt avliva henne på grund av tover! Jag hade läst att nån hund vart tvungen att bli avlivad!

[MikaelaR]
0

jag citerar dig "Alltså kan jag behöva avliva henne ? De känns som de efter som inte ens jag får upp toverna..?"

Du frågade till och med om du skulle vara tvungen, man ska aldrig ens behöva tänka tanken!!

Cahira
4

Är det verkligen värt att bli upprörd över en ett år gammal tråd?

[MikaelaR]
0

Jag blir inte upprörd, jag skriver bara så för att om andra personer som kanske tänker så som läser denna tråd kanske förstår att man inte ska avliva hunden!

Och dessutom har jag inte sett att tråden är ett år…

Cahira
5

Hon mådde dåligt över att känna sig maktlös över tovåldern som kan vara väldigt överväldigande, speciellt om man är nyägare. Om man sett på facebook eller youtube en hund som sägs ha avlivats pga tovor (troligen i USA och troligen en hund från en puppy mill) så är det förståeligt att man blir rädd. Alla har låga punkter i sitt hundägande, speciellt som nybörjare. 

"Jag känner mig som världens sämsta hundägare" är något jag sagt jag vet inte hur många gånger under mitt hundägande. SPECIELLT med första hunden! Men dagen efter mår man bättre och tar nya tag och det löser sig. Det är skönt att tala ut ibland och få höra av de mer erfarna att det är inte så illa som det känns.

[MikaelaR]
0

Ja jag kan förstå det. Jag ville bara vara tydlig om vad jag tyckte detta är ändå ett diskussionsforum ;)

Cahira
8

Klart man får diskutera men det du skrev i #41 är inte diskussion, det är sagt i sånt sätt att det kan få TS att må mycket dåligt. Tänk på hur du uttrycker dig i fortsättningen. 🙂 Det går att säga åt någon "Nej man behöver inte avliva för tovor" utan att använda två utropstecken. 😉

[MikaelaR]
0

#48 Jag ville bara vara tydlig med att jag inte tycker man ska avliva en hund pga tovor, nu förstår jag att Ts inte vill göra det och det är ju bra jag menade inget illa med inlägget jag vet om folk som avlivat unga hundar i onödan därför blir jag alltid orolig. Varför ska jag tänka på hur jag uttrycker mig? jag tycker inte jag gjort något fel ärligt talat… men om Ts blivit sårad så menade jag det verkligen inte som sagt. Och jo det är diskussion enligt mig

Cahira
7

Man kan diskutera utan att bli upprörd och använda massa utropstecken. Har jag gjort många gånger. ^^ Man kommer ingenvart i en diskussion där båda parter blir upprörda på varandra. En diskussion har två sidor på ett mynt och varje sida lägger upp sin sida av det hela och sedan kan man antingen komma fram till något eller släppa det för om man tycker olika och ingen kommer ändra sig så får man acceptera att man tycker olika.

[MikaelaR]
0

#50 Ja, Ok jag har gjort två inlägg med utropstecken eller vad? och jag tänkte inte ens på att jag gjorde det brukar ej göra det. och jag har släppt det och gått vidare du fortsätter diskutera med mig jag accepterar att alla har olika åsikter har jag gjort något inlägg som på något sätt bryter mot någon Skrivregler får väl någon medarbetare/sajtvärd radera det.

semenius95
0

Jag har alltså min första hund nu. Så är.nybörjare. de går mycket bättre nu. Min frisör fick ändå bort de. Så de är lugnt nu. Jag hade inte tänkt avliva henne. Då hon inte ens såg hälften så tovig ut som hunden som fick bli avlivad. Ja.i Usa.

semenius95
1

Min hund är mitt allt. Hade inte avlivat henne i "onödan" ! Slut på den diskutionen nu.