Foderförslag
Min hund är just nu 10 månader och det börjar bli dags tycker jag att byta foder till det som hon skall äta som vuxen.
Hon får mental träning varje dag i form av vardags lydnad sam lydnads träning, sök, budföring, intro agility eller kluringar.
Hon får minst 1-2 timmars promenad (per dag) då hon får springa runt hur hon vill (Hon brukar oftast trava) samt rastnings promenader.
Har någon något förslag på bra torrfoder? Jag vill helst att det är från Eukanuba.
Hon äter just nu Eukanuba puppy-medium och Eukanubas Labrador (jag blandar fodren så hon får halva portionen av varge) Retriever samt lite olja för pälsen. Hon bajsar 2 ggr/dag ibland tre men det luktar väldigt väldigt illa har någon något förslag på nåt jag kan ge? Då hon åt bara valp fodret så luktade det ännu värre men sedan hon börjat äta labrador retriever så har det blivit bättre.
(Hon är en labbe på ca 20kg)
Jag skulle inte tipsa dig om Eukanuba, uppenbarligen så gör ju det fodret så att det luktar illa. Tycker Standart är bra och billigt, annars Orijen, taste of the wild(har dock inga egna erfarenheter av det) och om man har råd är ju ziwi peak det bästa torrfodret.
Eller om det inte spelar någon roll om det är torrfoder eller färskfoder så rekomenderar jag Vom og Hundemat.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vill du ge din hund ett bra foder så får du byta märke.
Funderat på färskfoder?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Det har ju blivit bättre med åldern och då jag bytte till hälften labrador?
#2 Ja det har jag men har inte tänkt ge det som situationen ser ut nu.
#3 Det sade jag inte? "Jag vill helst att"
Håller med de övriga, Eukanuba är inget bra foder.
Själv använder jag Brit Care lamm & ris och det är ett foder jag kan rekommendera, annars är Standardt ett bra torrfoder.
Fodret får inte heller vara jätte ovanligt då jag bor utanför staden om man säger så…
http://animail.se/ levererar foder på din trapp över hela landet (torrfoder) där kan du även jämföra olika foder.
#4 men enligt dig luktade det fortfarande väldigt, väldigt illa vilket det inte bör göra.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 Jag tycker att det funkar bra och jag har inte så bra koll på foder
#9 Andra hunden äter eukanuba, alla hundar jag känner äter det som jag vet vad de äter. Jag funderar ifall hon kan sakna något
#10 eller så är det helt enkelt så att hennes mage skulle må bättre av ett annat, bättre foder. Bara för att många hundar klarar det med glans betyder det inte att alla gör det :) I ett torrfoder ska det vara så mycket torkat kött som möjligt. Står det bara kött så är det till mestadels vatten, så helst ska det vara torkat kött. Helst utan spannmål då många hundar har svårt att ta upp det. Det ser jag som ett bra foder :) torkat kött och utan spannmål. I eukanuba finns det mer spannmål än kött, och hundens basföda är kött.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker att Josera (http://www.josera.se/)är ett jättebra foder. Ger det till mina shar peier (som kan vara lite känsliga) och det fungerar super. Snabba leveranser och inte speciellt dyrt heller.. Finns många kombinationer att välja på 😉
#12 Ett foder med så mycket majs i är inget jag skulle välja.
Taste of the wild? Var inne på det förut, men vet inte mycket om det förutom att det är spannmålsfritt och har för mig att det innehåller mycket kött?
#15 Olika foderföretag redovisar animalier i torrsubstans eller i rå vikt, typ Magnussons, fult försäljningsknep.
Har man ett tänjbart miljösamvete så kan man ju köpa ToW, K9 Naturals o/e Ziwi Peak.
#11 Jag vet vad det borde stå högt upp på innehålls listan.
Men har du några förslag på ett foder (inte bara märke?) som inte kostar jätte mycket men ändå är bra? Typ inte 1000kr för en säck?
#17 Standardt är billigt, VoH blir billigt för dig med.
-
#18 Det behöver inte vara billigt, det behöver nödvändigtvis bra inte vara super exklusivt
#19 Standardt Normal är ett okej foder som sagt, kostar ca 560:-, färskfoder lär väll gå på ca 500:- för dig.
-
#17 Varför fortsätter du skriva om kostnaden för en säck? Det är ganska irrelevant.
Vad blir billigast, ett foder där hunden behöver 1400 gr/dag av för 300kr/kg eller ett foder för 700 kr/kg där hunden behöver 300 gr/dygn?
#21 Det är det väl inte? Jag är inte beredd att betala jätte mycket för en säck med foder då jag helt enkelt inte har råd med det. Varför ska jag då få förslag om dyra foder?
#22 Sorry för att jag skrev fel, jag menade naturligtvis priset för säck, typ 10 - 20 kgs säckar, dvs kilopris.
Försöker ge dig ett exempel så du förstår vad jag menar.
En tidigare hund jag hade behövde 1,2 kg av foder x som kostade 250 kr för 20 kg, det var omöjligt att få i hunden den mängden, han såg därför ut som ett vandrande skelett. Bytte till foder y som kostade 500 kr för en 20 kgs säck, av det fodret behövde han bara 300 gr för att få i sig allt han behövde.
Vilket foder blir billigare/dyrare att utfodra med?
Har varit med om samma sak som Vallhund, min hund som då vägde 8,5 kg skulle ha 4dl av Royal Canin per dag, när jag bytte till Totw halverade jag fodermängden och hon var inte tunn ändå. En 12kgs säck av RC kostar ungefär 600-700kr, en 13,6kgs säck av Taste Of The Wild kostar 779kr, men räckte betydligt mycket längre.
Man ska inte stirra sig blind på vad säcken kostar. Kolla innehållet istället.
Eukanuba är inte heller speciellt billigt, du har nog råd med ett betydligt bättre foder för samma pris.
/Lova
Ny blogg!
Har läst att de bästa fodrena som finns just nu är Canagan's och Orijen. Orijen blir lite krångligare eftersom det inte har kommit till affärerna än så man får beställa online, men jag har pratat med de anställda i många affärer som säger att det ska komma in snart.
Jag kör med Canagan's, bra kötthalt, inget spannmål, hunden älskar det och det finns på de flesta ställena. Det är kanadensiskt, vilket innebär att kött är riktigt kött och inte "kött" (dvs hovar, tarminnehåll osv) :) har läst att de kanadensiska fodrena är bland de bästa!
#23 Bara ett missförstånd ^^ Nu förstår jag vad du menar…
#25 Finns det flera varianter an Cangan´s och Orijen? eller är det samma till alla hundar?
Köper standardt till båda mina, normal till ena och extra till andra. Extra ligger på 479:- och räcker i 1 1/2 månad till min amstaff på 24kg. Normal kostar runt 450 och räcker i drygt 2månader till min flappe på 20kg.
Mvh Jenna
Både Acana o Orijen verkar ha svårt att lämna regelbundna leveranser, vilket gör det svårt att vara beroende av dessa fodersorter. Andra bra foder (i mina ögon) är K9 Naturals, Ziwi Peak o Taste of the Wild.
O andra sidan tillåter inte mitt miljösamvete att använda dessa produkter.
#28 Fraktas det långt?
#30 Att ris är högst upp på listan är väl inte det bästa eller inbillar jag mig? Köttmjöl är det typ torkat, malet och sedan ihopsatt igen eller?
#31 riset står först på grund av att man delat upp alla animaliska ingredienser. I andra foder sammanfattar man alla dom under en rubrik och därför står det oftast först i innehållsförteckningen. Det med köttmjölet vet jag inte, kanske någon annan kan svara på :)
Mvh Jenna
Jag är för Eukanuba. Det är det enda fodret som har varit snällt mot mage och hud för min hund som ofta har problem med lös mage och kliande hud. Vi kör på Eukanuba Sensitive Skin. De har även Sensitive Digestion för extra känsliga magar. Även en budget-variant finns som heter Everyday. Finns massa andra sorter från dem och i stort sett alla djuraffärer har ett brett sortiment av sorterna så åk till djuraffären och berätta hur din hund är och om den är extra känslig mot något. De brukar vara bra på att vägleda.
Jag är supernöjd med fodret och hunden älskar det! Glansig päls, inga äckliga hund-fisar, bajs 1-2ggr/dag, 649kr/mån (en säck varar i ganska exakt en månad - Schäferkastrat på 3 år).
#29 ja, från NZ resp USA.
#33 Ja de brukar vara duktiga på att sälja de foder de säljer. Den enda foderutbildning de har är den som tillhandahålls av fodertillverkarna.
Vi kör Halla Foder till våra. Då till raserna Podengo Portugues, American Akita och boxer. Förr köpte vi dyrt foder till boxern då han var känslig, men när vi prova halla foder reagerade han bra på de. Och nu utan äckliga fisar XD Inte läst alla kommentarer men jag gillar detta foder starkt!
Jag kör också Canagan numera, kostar det så smakar det dock:) Jag har försökt sätta mig in i debatten spannmålsfritt eller inte och jag tycker att avföringen har blivit bättre och inbillar mig att pälsen har blivit lite glansigare också. Jag behöver inte ge hundarna lika mycket foder med canagan längre så riktigt så mycket dyrare är det kanske inte, även om det känns så i affären:) Hundarna är iaf nöjda så lär köra på detta framöver…
Alltså, denna foderhysteri.
Ge hunden mat som den mår bra av. Om det sen är RC, Eukubana, Orijen, Acana, BARF eller nått annat, struntsamma! Det viktigaste är att din hund mår bra av maten!
Jag har kört Standardt, Standardt blandat med Bravo färskfoder, Brit Premium Lamb n Rice och RC på min cocker. Det enda han funkar på är RC, trots att både Brit och Standardt ska vara så himla mycket bättre, för att inte tala om färskfoder.
Så vilket foder som är bäst varierar kraftigt från hund till hund, och det gäller för dig att hitta det som passar bäst för din hund. Vissa hundar är känsligare än andra, och för dem får man vara mer öppen för olika typer av foder. Andra har stålmagar, och då kan du tänka mer på vad du tycker att ett foder borde innehålla.
Men, det viktigaste är att hunden mår bra på maten, inte att maten miljövänlig, plånboksvänligt, naturlig eller whatever.
Tass Josephine
Easybarf, Ziwi Peak, Taste of the wild, Orijen, Acana, etc. *Edit: finns också Brit Carnilove
Googla namnen så kommer det upp sidor som säljer (pommys, animail, zooplus, zoo, etc).
De levererar de till din dörr eller närmaste postuthämtnings ställe, enkelt och smidigt så det är bara att prova sig fram 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Använder Eukanubas Labrador Retriever, funkar jättebra
#39 Oj, såg inte hur gammal tråden var! 😂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Oj, haha, det gjorde inte jag heller. Tusan också, tyckte att jag hade fått till ett sånt bra inlägg ;P
Tass Josephine
Haha jo men kändes som jag borde säga vad jag kör på haha xD
#0 Tycker oxå väldigt bra om eukanuba, men bajset luktade apa. Har gått tillbaka till Purina Proplan. Bajsar mindre, bra i magen och fin päls, oberoende av vad alla tycker om innehållet.