Hund lös i skog?
Har just nu en snart 15 veckor gammal tikvalp hemma, bor på landet och är mycket ute i skogen eller på gården osv med henne. Jag har henne alltid lös på gården, inga som helst bekymmer med det! Har även haft henne lös ibland i skogen på promenad och det har inte heller varit några problem, jag är väl mer orolig än henne om man säger så! 🙂
Min fråga är till er som går med hund lös i skog mycket, om ni har några tips för att inte få hunden försvinna iväg efter något djurspår eller om det rentav kommer en hare hoppandes? Vår andra hund är nämligen hopplös på detta och sticker direkt, så vill att det blir rätt från början den här gången. :)
Visserligen vet jag ju inte än om hon faktiskt skulle sticka, men hon gillar att jaga katter så tror inte att det skulle vara någon skillnad på katt/hare i det fallet!
Medarbetare på Vallhundar
Jag har långlina på min åtta månader gamla kille för att han inte ska sticka på vilt. Han har försvunnit en gång och vill jaga allt som rör sig . Äntligen har han börjat visa tendens att ge upp fåglar iallafall. Nu när jag konsekvent använt linan och haft möjlighet att avbryta varje jakttillfälle har han faktiskt slutat vara helt blockerad när han får syn på något.
Han gjorde inga tendenser att sticka när han var så ung som 15 veckor utan det började när han var ungefär ett halvår men katterna har han jagat ute på gården sedan han var bebis trots att uppfödaren också hade katt. Jag hade honom lös massor i skogen som liten valp och gömde mig så fort han inte hade koll på mig. Det fungerade jättebra så därför blev jag väldigt förvånad när han började jaga för då blev han helt låst på bytet och glömde mig helt. Hoppas att din inte blir sådan men mitt bästa tips är långlina för det känns som att då har man bättre möjlighet att låta hunden lyckas med det man ber om och uppmuntra rätt beteende 🙂
Om man har en enastående inkallning behövs det ju givetvis inte någon lina men min slutade bry sig om min inkallning när han jagade katter och fåglar när han var runt fem månader. Annars funkar inkallningen ganska bra, men inte när han jagar eller leker med andra hundar. Jag har ändå jobbat som en galning med inkallningen men vet inte hur jag i hela friden skulle kunna göra mig roligare då jag växlar mellan lek, godis och mys när han kommer till mig…
Jag har lärt min hund att hålla koll på mig lika mycket som jag håller koll på henne. Jag blir inte lika rädd att släppa henne lös då för hon är van vid att matte kan försvinna på promenaderna så det är bäst att hålla koll.
Jag har helt enkelt såfort hon inte sett gömt mig bakom en sten eller helt plötsligt vikt av stigen åt heelt fel håll. Då blir hon förvirrad och måste leta upp mig och när jag hittats blir det lek och godis. Nu kanske inte det var nå svar på hur hon inte ska försvinna efter djur men lite tips var det väl :3
Myrtorpets Möss och Kaniner
Sen finns ju såklart skvallerträning också men jag vet inte hur jag ska gå till väga med det så jag har inte provat…
tycker du hade väldigt ´bra tips 5ara, det ska jag ta till mig iaf :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Tycker också att #1 hade massa bra tips, har funderat på att införskaffa någon slags lina för att underlätta sånna här saker sedan innan! Vill inte att hon ska sticka iväg då det har varit näst intill omöjligt att hitta min andra hund när han har gjort just det… och ibland har han lyckats hamna på vägarna! Så lina känns helt klart som det säkraste alternativet i början!
Hon är himla duktig på att alltid hänga med och hålla sig hyfsat nära, tror inte hon skulle springa iväg själv om det inte vore för något djur eller liknande. Har provat som du med säger #2 och brukar gömma mig om hon fastnar på annat håll och det funkar ganska bra också, dock har jag inte gjort det så jättemycket så får köra lite mer på det :)
Tack för tipsen båda två! Efter att älgjakten är över i trakterna ska jag ut och träna mer på det här ;)
Jag är ofta ute i skogen med min 5 månaders valp. Vi har gjort det sedan jag hämtade henne. Har kärt henne ett "häråt" kommando… betyder att hon ska komma i min riktning.. alltså ett väldigt löst "kom" utan krav. Hon har inte speciellt mycket jakt i sig så det hjälper ju.. Jag försöker vara så rolig som möjligt.. och om hon hittar något spännande så går jag iväg och gömmer mig.. ibland väntar jag tills hon hittar mig och då får hon massa beröm.. och ibland kliver jag ut från mitt gömställe och säger något i stil med "Ojoj.. tappade du bort mig… inte farligt.. det e ok… "… om hon hittar mig varje gång så är det skit samma om jag försvinner.. för hon vet att hon alltid kan hitta mig… men om man kommer fram och låter lite orolig så tycler hunden att det är lite läskigt att tappa bort matte och håller då ett extra öga. Man kan göra samma sak med vilt… går ni på något så ska du uppföra dig som om att det är lite farligt och backa därifrån… då blir även de lite läskiga… :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#6 - Det låter som ett smart tips! Har inte slagit mig innan att man kan låtsas att någonting är farligt… Får nog dock vara innan de låser sig för mycket på "bytet" i så fall, om det ska funka så bra som möjligt åtminstone! Och det låter vettigt att de inte "ska" hitta en varje gång också! Detta ska jag prova, tack! 🙂
Har en Australian Shepherd så tror inte det är så mycket jakt i henne heller, sen försvinner nog det där med att jaga katterna t.ex. ju äldre hon blir eftersom hon redan har blivit mycket bättre på att låta bli. Så hoppas på att det inte ska vara så farligt, men sen är ju vår andra hund inte jaktig av sig annars heller och han sticker som ett skott utan förvarning!
Just nu hade jag pucklat på hunden med starka färger, även mig själv eftersom jakten är igång.
Aussievalpar brukar generellt sett vara väldigt följsamma, min egna valp höll sig slickad längs med fötterna och skulle aldrig tänka tanken att sticka på vilt. Belöna närhet så mkt som möjligt.
-
#8 - Ja just nu håller vi oss ifrån skogen över huvudtaget och går bara på vägarna, så träningen får vänta tills efter det!
Precis, hon är väldigt sällskapssjuk och tror inte att hon skulle springa iväg på egen hand om det inte var för att hon såg eller kände någonting. Tror mycket av det sitter i mig sen andra hunden stuckit och att jag måste lita lite mer på henne också helt enkelt :)
#7 Fick det tipset av min kursledare… vill du att valpen ska vara extra försiktig vid något tillfälle.. så gör det lite läskigt. T.ex. så låtsades jag som att min 40cm höga soffa var som ett stort stup så att valpen inte skulle våga slänga sig rätt ut. Man får bara komma ihåg att göra det med måtta. Gör det inte med saker som du vill att valpen ska vara orädd för i framtiden om ni ska tävla t.ex. :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#10 - Jo men precis, det låter vettigt! Supersmart och enkelt ju! Får väl försöka fokusera på att göra det lite läskigt ifall hon tappar bort matte så hon inte blir rädd för en massa saker i omgivningen eller liknande :)