Åka tåg?
I helgen ska jag åka tåg med hund för första gången någonsin och har lite funderingar kring detta. Under resan kommer vi totalt att att åka fyra tåg men det gick bara att reservera sittplats på två av dem, På dessa valde jag såklart djurplats.
Men hur ska man bete sig med en hund på dom tågen där man ej kan reservera plats? Det rör sig inte om att platserna är slutsålda utan det är tåg där man får sätta sig vart som helst. Finns det fortfarande en djurvagn eller är det bara att slå sig ner? Om det finns djurvagn brukar då denna vara utmärkt på något sätt så jag vet vart jag ska kliva på?
Sen undrar jag också om det är okej att rasta hunden på perrongen om det är utomhus? Resan kommer ta sex timmar men byterna är så korta att jag ej kommer ha tid att lämna tågområdet. Men under alla dessa timmarna så måste hon ju få kissa.
Och hur ska en annan ska få möjlighet att kissa under resan när man åker själv? XD Man törs ju knappast låta någon okänd hålla i hunden. Tycker folk stjäl hundar hela tiden. :/
Det brukar finnas djurvagnar som är märkta med en hundsymbol, men jag tycker att de är svåra att hitta. Brukar försöka ta tag i konduktören och fråga innan jag går på tåget om det är möjligt. Annars sätta mig där det finns plats och fråga när konduktören kollar biljetten. Man får göra så gott man kan. :)
Angående rastning så får man även där göra sitt bästa. Försöka gå undan lite så att vovven kan kissa på ett ställe där det inte finns risk att folk sätter sig eller så, och plocka upp om det blir bajs naturligtvis.
"På natten är alla katter svarta"
De gånger jag åkt tåg med min hund har det alltid funnits en djurvagn och det brukar vara ordentligt uppmärkt :) Där är det bara att sätta sig vart som helst.
Om jag sitter vid någon människa som verkar snäll/trevlig brukar jag be den hålla koll på min hund medans jag går på toa. Min hund håller då koll på vart jag tar vägen så om jag lägger henne ner stannar hon där tills jag kommer ut igen. Det har aldrig varit några problem :) Man får passa på att kissa när det är en längre bit tills nästa stopp så kan ingen ta hunden :)
Min hund var bara 14 veckor när vi åkte tåg första gången, då var hon inte rumsren så jag frågade personalen på tågen om det skulle bli en längre paus någonstans så jag kunde ta ut och kissa min valp. Tåget var några minuter sent så det skulle bara bli ett stopp på några minuter (stoppet skulle egentligen vara 10 minuter). Så när jag då gick ut på perongen och lät valpen kissa (vilket gick ganska snabbt då hon var kissnödig) väntade tågpersonalen i tåget på oss och såg till så vi kom på tåget igen innan vi åkte vidare, hur bra som helst! :)
Mvh Linn
#0 Ta med hunden in på toa, hade jag gjort.
Det finns djurvagnar på tåg man inte reserverar plats på, de brukar stå en konduktör utanför tåget och kolla om de kommer folk eller om någon behöver hjälp, du kan alltid fråga den personen om vart djuren ska vara.
De brukar oftast vara vagnen längst bak.
#3 Man får tyvärr inte ta med hund på toa. Försökte det med min hund när hon bara var 6 månader men fick en rejäl utskällning av konduktören. Dock brukar jag som det redan nämnts be någon se till min hund (helst en annan hundägare) medan jag smiter på toa. Tåget är i rullning och jag kan inte se att det är lätt att sno en hund och komma iväg med det på ett tåg. Folk brukar vara väldigt tillmötesgående och trevliga när man reser med hund :)
jag reste med min hund när han va unghund 12 timmars tåg resa med Sj. I djurvagnen jag satt i fanns en toa på ena sidan, så behövde inte lämna djurvagnen, jag tog med han in på toa, såg en annan tjej som också tog med sin in, så tror inte de borde va något problem, jag skulle inte kunnat lämna min hund ialf. Jag sa till konduktören om dom kunde säga till mig när dom gjorde lite längre stop-vilket dom gjorde varannan, var tredje timme har jag för mig, då stanna dom ca 10 min.
På "vanliga" tåg är de en hund symbol på dörren som inte är förkryssad på dom vagnar du får ha hund i. Dom syns även från insidan av tåget om du har bråttom på och behöver gå igenom vagnarna.
Jag kanske skulle vara tydligare :) När jag blev nekad att gå på toa med min hund var toaletten i vagnen efter min och där fick man inte ha hund. Den var bara några meter från djurkupén så jag trodde inte det skulle bli sånt liv.
Angående "Man törs ju knappast låta någon okänd hålla i hunden. Tycker folk stjäl hundar hela tiden. :/ ", Se till att gå på toa mellan hållplatser, människan kan ju inte hoppa av tåget med hunden när det åker! Skulle människan mot förmodan sticka med hunden kommer han ändå inte av tåget när det fortfarande åker. Borde vara lätt att hitta hunden igen då 🙂
Okej tack. Det bästa vore ju om jag kunde hålla mig hela resan. XD
Imorgon bär det av, lär bli spännande.