Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2066 ggr
[Juel70]
2

Min hund är rosa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund är 70% schäfer och 25% Collie. Men hon är vit. Så folk brukar fråga om hon är vit herdehund.  Nej inte direkt brukar jag svara. 

Hon har alltså ärvt vita gener av sin morfar som var vit schäfer, alltså mer albino-gener.  Alla andra i kullen ser ut som vanlig schäfer. Min hund har rosa hud, rosa nos, ljusa naglar.

Men ibland är det jobbigt att förklara 😃så det har slutat med att jag bara säger att hon är schäfer-collie.

Har någon av er "invecklade raser" i er hund?

[Juel70]
2

Hennes mage är också rosa. Här kommer en bild på hennes nos. Hon är ju inte helt albino. Är det möjligt? Har hon ärvt rosa gener? Som ni ser så är hon rosa även i öronen.

[Forest]
1

Har själv kritvit hund med svart nos med bra pigment kanske man kan säga. Tror inte din hund är albino då jag tror att den vara vitare samt ha annan ögonfärg vara mycket känslig mot solen.

[Juel70]
0

#2 Ja jag brukar få smörja in hennes nos och öron med sunblock när vi varit ute med båten. Vad har du för hund?

[Forest]
1

Har en vit toypudel

[Forest]
2
[Forest]
0

Jag googla lite på albino dog/hund och dom har ljusrosa nos ljusa blå ögon tillkommer en hade nästan vita ögonfärg. Smaksak men tycker dom kan se lite läskiga ut ;) Din fis är fin och har bra ögonfärg. Jag smörjer in kattens öron sommartid men han är en röd lh huskatt.

[Juel70]
0

#5 Vilken sötis 🙂

Saffran0Spice
1

#0 kan tänka mig att hon verkligen är rosa när hon blir blöt!
himla söt är hon iallafall ^^

[Estelle13]
0

Har hon alltid varit rosa? på nosen m.m  sedan hon var valp? en del hundar tappar pigmentet för att sedan få tillbaka det igen. A vitamin brist kan göra att hunden tappar pigmentet.  vet en som har vita pudlar som hon barfar och hon märker direkt när hennes hundar får för lite lever för då börjar de blekna i pigmentet. Lever innehåller mkt A vitamin. Men som sagt det rosa på din hund kanske beror på något annat.

[Juel70]
0

#9 Ja hon har alltid varit rosa, född sådan.  Jag ger  henne en väldigt varierad kost.

Lavine
0

Det kanske är något mer än schäfer och collie i henne, kanske rentav vit herdehund? Jag tror annars bara att hon råkade få den färgen. :)