Att ha rätt - på gott och ont
Några av er kanske redan vet via andra trådar jag gjort att jag har en hel del ''katastrof hundar'' i mitt bostadsområde.
Med Katastrof hundar menar jag aggressiva, ohanterliga och okontrollerade hundar - med andra ord, hundar med helt fel ägare som gör lite vad de vill.
För en tid sedan sa jag upp min lägenhet då jag hittat en ny i ett annat område där problemen inte är lika stora. När jag var hos värden och skrev på uppsägningen så fick jag träffa värdens hund - en mycket snäll lagotto kille på 2år.
Vi satt och pratade lite om hundar och jag tog då upp problemet i området med lösa aggressiva hundar och rädslan hos oss hundägare som faktiskt sköter oss och håller ordning på våra egna hundar. Detta samtal blev snabbt surt och ganska otrevligt.
Värden (som endast är i området förmiddagar, 3 dagar i veckan) menar på att detta problem inte existerar och att jag överdrivit alltihopa. Hon menade på att jag nästan var löjlig i mina kommentarer om hur illa det är och att det inte alls fanns ett sådant problem i detta område.
Lite surt svarade jag då att hon inte borde uttala sig om vad som faktiskt sker i området då hon faktiskt inte ens bor här och upplever problemen. Jag avslutade med att säga att den dagen det händer hennes hund någonting i detta område pga av problem hundarna som finns - så ska hon inte komma och säga att hon inte vetat om någonting.
Detta var ett tag sedan.
Nu var jag nyss ute med min hund och det första jag får se är värden i panik och hennes hund i munnen på en av problem hundarna.
Vad vill jag ha sagt med detta?
Jo, när någon kommer och varnar om ett sådant här problem så är det tyvärr många som viftar bort det och menar på att man överdriver. Ända tills det faktiskt händer något mot dessa själva.
Så det jag vill ha sagt med detta är att om man vet med sig att man är en av de som ofta anser att andra överdriver om sådant här - tänk om. För tänk om någon sa så till dig att du är löjlig när det väl händer dig.
Bara en vänlig tankefråga från min sida som hundägare.
MVH
//Saffran.
(För er som undrar över värdens hund - han är skadad men inte livshotande, han kommer bli bra igen. Hunden som anföll däremot kan jag inte svara på vad som kommer att ske med tyvärr.)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Väldigt trist. Det är så vanligt även i andra sammanhang att den som är ansvarig eller liknande hela tiden påstår att inga problem finns. Vet inte om det oftast är att dom faktiskt inte tror det eller att dom försöker låtsas som att det inte är som det är. Mycket problem hade kunnat undvikas, helt klart.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Ja verkligen.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Mmm det är sorgligt. Antar att man inte vill/orkar ta till sig att det är problem. Skönt att hunden klarar sig i alla fall.