Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 3074 ggr
MissanTissan
0

Vad finns det att göra?

Jag och Chip har ju kört Agility under sommaren. Men nu när det snart blir vinter undrar jag vad ni brukar köra för aktiviteter med era hundar? Vi tränar väldigt mycket lydnad, och ska snart börja med personsök. (Tänkte valla med honom, men han blev omplacerad för att han inte kunde valla.)

Men vad finns det för annat roligt man kan göra?

Sen så undrar jag om det finns något kul som kommer hända i hundvärlden nu kommande tiden då både jag och Chip börjar bli uttråkade xD Typ någon hundträff eller liknande?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

VildaVittra
0

Man kan börja med drag, det är hur kul som helst. 😎 Allt du behöver är ett dragsele, en tolklina av något slag, ett förarbälte Och/eller något för hunden att dra som en cykel, spark, pulka, skidor osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LuLeLo
0

#1 Bara? Hahah, gud, grejerna kostar ju multum och måste dessutom sitta perfa ;P

Tass Josephine

VildaVittra
2

#2 Ingen syslöjd i skolan? Saker behöver inte vara dyrare än man vill och selar är inte hjärnkirurgi att sy. Köper man ett nytt dragsele kostar de från 200 kr, en bit rep 20 kr, en fjäder ungefär samma, ett gammalt däck är gratis. Så hur dyrt var det egentligen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kallaterrier
0

Vi kör ungefär som vanligt, spårar och har oss. (Ja, jag vet att vissa säger att man inte ska spåra i snö, men det struntar vi i ;) För oss längst nere i Skåne är draget dock lite bökigare. Det är sällan tillräckligt mycket snö för att man ska kunna dra med skidor och oftast för mycket is för att man ska våga dra med cykel.

VildaVittra
0

#4 Det finns dubbdäck till cyklar, samt trehjuliga sparkcyklar. Utöver det så behöver inte däcksläpande någon snö.

Kallaterrier
0

Jo, jag vet, men däcksläpande känns inte så kul och sparkcykel kräver en investering;) Däremot får hon dra sin matte i löpspåren ibland ;)

Majken!
0

Drag, spår, lydnad. Söket kör vi tills det är för mycket snö i skogarna så figuranterna rent fysiskt får svårt att ta sig ut.

CissiD
1

#4 Måste bara fråga varför ska man inte spåra i snö? Har aldrig hört det tidigare. Har iof inte spårat innan heller men blev väldigt nyfiken. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

VildaVittra
0

#8 Hunden kan fuska och följa fotspåren med synen istället. Inget att bry sig om om man nu inte exempelvis tävlar på hög nivå där nosen måste vara arbetsredskapet.

CissiD
1

Jaha de lät som om de kunde va skadligt. Skönt att de inte va så. Men de e nog sant min valp använder mycket hellre ögonen för godisssök än nosen. Slarv slarv ;)

LuLeLo
0

#3 Faktiskt inte, det har vi inte i gymnasiet. Och symaskinen hemma är urkass. Även om jag nu skulle sy med symaskin, så kostar ju tygerna, tråden osv.
240kr kostade den billigaste enligt pricerunner, och då var det en dragsele kombi. Funkar denne för drag med människa bakom?

Sen kommer det till expanderlinan, som jag har förstått att det är bra med expander i för stötdämpning. Hur menar du att man ska tillverka den själv?

Och sen var det förarbältet, 269kr minst enligt pricerunner. Det och dragselen blir ändå en slant. Plus att du dessutom behöver något som hunden kan dra dig med, om du nu inte joggar.

Vad jag har förstått av forumssnack är det viktigt med bra grejer vid drag, speciellt hundselen, så att vovven inte belastas fel och så att de inte skaver någonstans eller så. Har du någon mall för hur man syr en sele, ifall det nu är enkelt att göra en själv?

Hur viktigt tycker du att det är med märken och så vid köpt av dragutrustning?

Tass Josephine

VildaVittra
0

#10 Om så vore fallet så skulle ju vargarna dö knall fall så fort snötäcket la sig. 😉

Det är faktiskt riktigt intressant att iaktta hur olika hundar söker rätt på något. Vi brukar leka kurragömma, vilket innebär att en person gömmer sig i skogen och sedan får hundarna leta reda på denne. Min gammeltik (mest schäfer och hamiltonstövare) använd nosen och tog sin tid oavsett snöspår, varpå hon alltid hittade mig, Pipen körde oavsett väderlek på "täck så stor yta på så kort tid som möjligt" och hittade oftast mig när hon hörde att gammeltiken gjorde det.

SuperLimm
0

#11 Men snart är det ju jul, du kanske kan önska dig något av grejerna i julklapp, eller presentkort? ;) Annars är det sånt man kan önska sig när man fyller år, förutsatt att man får presenter och sånt vid jul/födelsedag.

Jag och min hund brukar gå ut och röja i snön när det är snö, vi älskar snö båda två :) Hon behöver inte så mycket huvudgympa nu när hon är vuxen som hon behövde när hon var yngre så oftast räcker det med motion för att hon ska bli nöjd, även om hon blir ännu mer nöjd med lite hjärngympa också :) Ibland slänger jag ut lite godis i snön om det är sån snö så godiset åker ner till marken, så har hon lite att göra ett tag :)

Mvh Linn

VildaVittra
1

#11 Ibland är det bra att tänka "outside the box" (ok, denna kostar 35 men det finns billigare http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Fortojning/Fortojningsfjader-25180/ )

200 tar jens hundartiklar för en dragsele för lättare drag. 

Förarbältet var inte obligatoriskt. Läs om och läs rätt. 😉

http://yabastasiberianhusky.blogspot.se/2011/11/sy-din-egen-sele.html

Märken har absolut inget med utrustning att göra, utan det är kunskapen som är av intresse.

LuLeLo
0

#14 Tack för tipsen! Jättebra för en med tajtare ekonomi. Sen menar jag på att förarbältet är obligatoriskt, för jag rikta in mig på drag av människa från början. Givetvis är det inte det för en som kör WP eller DP.

Tass Josephine

VildaVittra
0

#15 Rent tekniskt går det bra med en stadig knut. Så låt inte ekonomin hindra dig.

CissiD
0

#12 haha Ja de har du rätt i tänkte inte ens så långt som till vargarna. Vår valp kör mer på att täcka mark :) När han letar godis inomhus så är han jätte duktig tills han bara har några kvar och då slutar han leta fast man uppmuntrar honom. Vi ska ta och börja köra lite kurragömma också så fort vi är någonstans där han kan vara lite lös eller långlina. Svårt att leka den leken i stan ;)

Michaela-N
1

Jag tränar agility i ridhus under vintern :)

drika
1

Kontaktövningar, targetövningar, mycket lydnad och agilityövningar i skogen:)

Hälsningar

Fredrika

MissanTissan
0

Okej! :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Forest]
0

Gå ihop några och hyr ridhus för träna i vad man vill. Här hålls vissa kurser i olika ridhus samt det finns hund hus för kurser i agility mm. Vintertid tränar vi inte så mycket lite spår kontakt inkallning mm sen är det 1 gång i veckan ett gäng som samlas för träna inomhus.