Frågor om Lagotto Romagnolo
Hej! Jag och min familj funderar på att skaffa en hund, en Lagotto närmare bestämt :) Ja har en del frågor som ja gärna skulle vilja få svar på :)
Är Lagotton en bra förstagångshund?
Hur är det med pälsvården? Mycket/Mellan/Lite?
Lagotton är ju en vattenhund, ni som har Lagottos, tycker er hund om vatten? Ja menar, alla hundar tycker ju inte om vatten.
Har hört att Lagotton skulle vara mer allergivänlig, så ni som är allergiska och varit i kontakt eller kanske t.o.m. har en Lagotto, tycker ni att det funkar bättre med en Lagotto än med andra hundar? Har ni lätt eller svår allergi?
Är Lagotton lättlärd?
Hur är Lagotton med andra djur, som t. ex. katt?
Är det ännu något annat vi bör tänka på ifall vi skaffar en Lagotto?
Tacksam för svar 🙂

Kika in på Lagotto Romagnolo i fokus också så får du säkert fler svar :)
Det beror på vad du har för kunskaper från förr. Lagotton är ingen ren sällskapshund och kräver sitt både gällande fysisk och mental aktivering, det måste man vara beredd på. Sen är den ingen av de "lättare raserna", som små kan de vara riktiga vildingar, mycket tålamod behövs. Men bara man har tidigare hunderfarenhet och läst på och bekantat sig med rasen skall det inte vara några problem.
Här beror det lite på vad man själv anser, jag är hundfrisör och tycker själv inte Lagotton kräver mycket pälsvård, eftersom jag föredrar klippraser framom sådana som ex. skall borstas regelbundet. Jag klipper min regelbundet (varannan till var tredje månad) och slipper på så vis all annan pälsvård, så klipper man regelbundet är det inte särskilt mycket pälsvård än själva klippningen och koll så det inte bildas tovor. Låter man det gå längre mellan klippningarna får man vara beredd på att lägga mer tid på tovutredning.
Lagotton är ju en vattenhund, ni som har Lagottos, tycker er hund om vatten? Ja menar, alla hundar tycker ju inte om vatten.
Ja, min älskar vatten och det gör också de flesta Lagottos, har träffat på väldigt få som inte gör det.
Har hört att Lagotton skulle vara mer allergivänlig, så ni som är allergiska och varit i kontakt eller kanske t.o.m. har en Lagotto, tycker ni att det funkar bättre med en Lagotto än med andra hundar? Har ni lätt eller svår allergi?
Det finns inga allergivänliga hundar, det beror helt och hållet på personen i fråga. Här i huset har vi allergi, men hundar som inte fäller fungerar och därmed också Lagotton.
Är Lagotton lättlärd?
Ja, mycket lättlärd, på både gott och ont, de snappar upp otroligt fort.
Brukar inte vara några problem, Lagotton brukar sägas fungera ihop mycket bra med ex. barn och andra djur, det är ju förstås också en vanesak.
Det är en hund som måste få arbeta för att må bra och fungera i vardagen, den mentala stimulansen är särskilt viktigt, det gäller att hitta någon aktivitet man gillar, spår är ett exempel på en mycket bra aktivitet för en Lagotto.
#1 Tack för svaren! Vi har en viss hundvana från förr, många bekanta har hund och jag har även hjälp till vid vissa tillfällen som t. ex. att rasta hunden. Min mamma har även haft hund då hon var liten. Känner dock ingen som har en Lagotto. Vi har också två katter, en 13-åring och en 4-åring. Den yngre är kastrerad och kan vara lite aggressiv mot andra katter och säkert hundar också. Men tror inte den skulle ge sig på nån som är mycket större än den själv. Som valp är väl Lagotton mindre, men katten har lätt för att vänja och anpassa sig, vilket inte den äldre katten har.
#2 Gå in på Lagottoklubbens hemsida och kolla ifall de har någon aktivitetskontakt i er närhet, de ordnar olika träffar och evenemang, kontakta dem så får ni säkert delta i dessa träffar för att bekanta er med rasen.
#3 Bor tyvärr i Finland :/
#4 Ahaa, det gör jag själv också :)
Finns också liknande här, men dock mest i söder eller lite mer norrut, googla runt lite så kanske du hittar något i din närhet.
Undrar du något annat om rasen är det bara att fråga, kan också tipsa om uppfödare om så önskas.
Jag skulle inte kalla lagotton för världens bästa förstahund direkt.
De kan vara lite knepiga, besitta skärpa och vakta & dessutom vara väldigt envisa.
Lagotton kräver inte jätte mycket pälsvård enligt mig.
De bör ju klippas då och då men mer än så gör jag inte, ullar ur pälsen lite ibland också.
Om den är allergivänlig eller ej beror på allergikern, olika individer är allergisk mot olika saker.
Vissa är allergiska mot proteiner, kvalster, saliv m.m.
Här hemma funkar lagotton toppen med min pappa som är allergiker, han känner ingenting.
Lagotton är en intelligent hund som har otroligt lätt för att lära. Det tog fem minuter sedan kunde han alla hinder på agilitybanan t.ex.
Det räcker oftast med att visa saker för en lagotto en gång sedan förstår dem.
Vissa lagottos besitter jakt, det får man tänka på.
Min grannes lagotto jagar och dödar alla djur & är aggressiv mot katter.
Min skulle aldrig göra en fluga för närr och funkar med alla djur - dock har jag uppfostrat honom så och låtit träffa honom många snälla katter.
Han är uppväxt med en hel tjok hamstrar så han är även van.
Det ni verkligen måste tänka på är aktiveringen! Lagottos är långt ifrån rena sällskapshundar och måste få jobba med huvudet.
Spår, sök, agility, lydnad, vattenapportering är perfekt aktivering för de flesta lagottos.
Ang. vatten så har jag inte träffat en enda lagotto som säger nej till vattenapport ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vår tik är hela mins familj allra första hund och det har gått utmärkt.
Mellan skulle jag vilja säga, går i etapper.
Fniss, ja det kan man säga 😃
Ingen i min familj är allergiska, men våra grannar är och de tål henne bättre än många andra hundar.
Är Lagotton lättlärd?
Väldigt lättlärd skulle jag vilja säga. Hon vill verkligen förstå vad jag menar och gör sitt bästa för att göra rätt.
Dolly har inte träffat så mycket andra djur, men på hennes dagis fanns det en katt so hon var väldigt bra kompis med.
Var väldigt noggrann vid köpet, både med kennel oh föräldrarna. Sedan precis som de andra har sagt, så måste de få jobba för att vara nöjda!
// Nadja