Kastrera tik
När rekommenderar du att man kastrerar en tik?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Min kastrerades när hon vart 6mån.
Absolut inte förrän den är vuxen i kropp och knopp - som för min del är tidigast 2 års ålder. Borttagande av könshormoner hämmar tillväxten, då könshormoner behövs för skelettet och musklernas uppbyggnad. Du riskerar få en gänglig hund med tunna muskler om du kastrerar för tidigt. Och könshormoner är även viktiga för den psykiska mognaden.
Sen att man får kastrera tidigare är en helt annan sak.
Aldrig i förebyggande syfte.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Ja alltså vet råder oss att göra det första löpet om hon inte ska gå i avel, tanken är inte att hon ska få en kull så vi börjar att överväga kastrering.
Men sen så tänker vi på komplikationerna, tänk om hon visar sig vara en super hund som vi verkligen vill ta valpar på sen och då har vi tagit bort möjligheten =/
Samtidigt så dog min förra hund av livmoder inflammation, men hon var 16 år så det var väl kanske bara livets gång. Men då påpekade veterinären att hon säkert fått fler år om vi kastrerat i god tid så därför känns det extra viktigt nu!
/Josefin
Byt veterinär!
Bra anledning att kastrera tikar är om de har besvärliga löp, sånt sliter på tiken o är dessutom ofta ärftligt. Sjukdom som kan förvärras av löp, dvs diverse hormonella störningar samt vissa hjärtfel.
16 år är en imponerande ålder på en hund, lite beroende på ras.
mvh
Kan nämna att min ena hund jag låtit kastrera (en tik som hade grava skendräktigheter med hög feber pga mjölkstockning varje gång) blev inkontinent något år efter kastreringen.
#6 lite OT men hur gör man med en inkontinent hund?
Myrtorpets Möss och Kaniner
Det var en blandras bordercollie/leonberger så en ganska konstig blandning som levde länge <3
Vi vet ju inte hur Calistas löp är, hon har inte löpt ännu!
/Josefin
#7 Man kan ge Rinomar/Rinexin, det hjälper en del. Man räknar med att ca 20 % av alla kastrerade tikar blir inkontinenta, medicin hjälper inte alltid. En god vän till mig som kastrerade en ung tik fick ta bort henne. Det rann mer eller mindre urin ur henne kontinuerligt, iken mådde väldigt dåligt av detta, livskvaliteten låg på minus, så hon fick vandra vidare.
4 Är det en renrasig hund som tillför rasen så skulle jag behålla den okastrerad om nu tiken inte lider vid löp/skendräktighet utan helt frisk så ser jag ingen vits alls med kastrera hunden. Har ni fler hundar blir det strul vid löp, då kan man överväga det med men det finns även lösningar att ha okastrerade kön ihop. Är det dok blandrashund så skulle jag skippa helt aveln
Kastrera inte i förebyggande syfte utan enbart om det ä något som krävs är min åsikt. Har en tik som vi pga medfött fel var tvungen att bli kastrerad, hon är numera inkontinent som inte går att behandla med medicin utan hon läcker mer eller mindre hela tiden. För att lösa det så har vi tikskydd på henne inomhus som hon tillåter och inte mår dåligt av men är väldigt omständigt och måste erkänna inte särskilt kul.
Codeavalone.blogg.se
Det är inte en blandras hund, vi kommer att vänta med kastrering tills det behövs och inte göra det i förebyggande syfte =) tack för hjälpen <3
/Josefin