Matvägrande cavalier
Finns säkert hundra trådar i ämnet, men här kommer en till.
Har en cavaliertik på nio månader som från och till krånglat med maten. Men nu går det inte alls! Hon har ätit samma foder i tre månader och till största del har det gått bra. Men den senaste tiden har jag fått ta till alla tricks. Jag har slutat blötlägga fodret, då åt hon ett tag. Jag har börjat sprida ut fodret på golvet, då åt hon igen ett tag. Men nu äter hon inte alls. Och magen kurrar på henne. Försökte ge henne lite mat ur handen, men inte ens det gick. Godis äter hon, och sina tuggben, så det tycks inte vara tänderna som krånglar heller.
Det sägs ju att man inte ska byta foder så lätt, men jag vet inte vad jag annat kan göra. Hon äter juniormat nu som ska lämpa sig för 6-24 månader gamla hundar. Vad tror ni?
min valp är i en period då han matvägrar lite också, jag lägger i lit brödsmulor eller små bitar av nå godis eller nåt, sen äter han upp allt.
Hur är hullet?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Jag är bara lite rädd att hon då ska bli van med att det alltid finns nåt gott blandat i och sedan måste vi göra så resten av livet…
#2 Hullet är bra, enligt min mening. Hon är lagom stor, lagom tung. Absolut inte för tjock, ser ut sådär som hon ska.
Min hane matvägrade också vid 9-12 månader, vi började köra på lite färskfoder också och då började han äta igen, även torra kulor, får han en portion torrfoder idag så äter han oftast upp det. Vi ser det inte som att han blir bortskämd av att vi blandar torr och färskfoder, och tycker inte att det blir besvärligt. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Kan det vara löp på gång som ställer till det?
#4 Det är förstås en idé. Men hur blir det med tänderna då? Blir de inte svaga av att äta så mycket mjuk mat?
#5 Hon löpte för någon månad sedan, så borde inte vara det. Hormoner kan det förstås vara ändå, men jag vet inte…
Börjar bli riktigt orolig nu, hon har varit otroligt trött och slö hela eftermiddagen och kvällen. Nyss fick jag henne att äta det mesta, men bara om jag satt med henne på golvet och satte lite lite av maten på golvet åt gången. Får nog hålla koll på henne nu, om det fortsätter såhär ringer jag nog veterinären, hon är inte alls sig lik. Men med maten får jag mest känslan av att hon tröttnat på att äta på samma sätt varje dag, det måste finnas något nytt element med. Men man är ju måttligt kreativ tidigt på morgonen att hitta på nya sätt för hunden att äta…
#6 Naturligtvis ska du kolla upp henne om du är orolig! En tanke som slog mig är att hon kan vara skendräktig. Vår tik äter jättedåligt då, vill helst bara ligga i sin korg och inte göra något alls. Hon blev skendräktig redan efter första löpet.
#6 Han får olika sorters ben regelbundet(rätt ofta) så tänderna får jobba på det sättet :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#7 Aah, det är ju en möjlighet. Idag har hon bara legat i korgen och sovit. Kanske det är nåt sånt. Hon har inte visat några andra tecken på det, men man vet ju aldrig. Piggare nu igen dock, vete fåglarna vad som är på gång. Tror ändå jag ska försöka köpa nytt foder och se om det ändrar nåt.
#8 Okej, det funkar säkert! Jag ska testa med en annan slags torrfoder nu och funkar inte det får vi väl försöka med något mjukt. Troligen är det ju bara en fas, men man blir så orolig då hon inte vill äta nåt..
Är hon på väg att bli skendräktig, så ska du absolut inte truga i henne mat - så länge hunden inte är mager, så låt henne matvägra emellanåt. är hon på väg att bli skendräktig, så är det bättre att hon äter lite. Vissa tikar kan börja producera mjölk vid skendräktighet och ju mer mat, desto mer mjölk. Lakterande tikar är inte kul och det kan ställa till problem.d
Jag har själv tik som äter väldigt dåligt under några veckor vid skendräktighet (hennes enda symptom är att hon boar/bäddar) och jag låter henne slippa äta när hon inte vill. Hon gör av med mindre kalorier i och med att hon sover mer då och jag vill heller inte riskera en knubbig hund🙂
Tänderna blir inte sämre av färskfoder !
#10 Okej, bra att veta! Men då hon inte visat några andra symptom på skendräktighet tror jag inte det är det. Idag åt hon bra, bara jag satte maten på golvet lite i taget. Och nu har hon varit som vanligt, busig och glad. Så kanske det ordnar sig ännu, bara man lyckas skoja till matstunderna lite.
#11 Ahaa, vet bara att då mina svärföräldrar alltid bara gav sin hund färskfoder så fick hon jättedåliga tänder som föll bort då hon blev lite äldre. Kan ju ha berott på annat också och går kanske att motverka med tuggben.
#12 - kan det vara blötfoder du tänker på som hunden fick dåliga tänder av (burkmat, tetramat) ? Färskfoder är ju fryst och alltid obehandlat kött i.
#13 Ja, kanske var det blötfoder hon fick, nu när jag tänker på det…
Nåväl, oberoende tycks det inte vara själva fodret som är boven, utan snarare att hon tycker det är tråkigt att äta och ska ha en jävla massa beröm under ätandet. Blir ju väldigt jobbigt i längden så jag hoppas verkligen det bara är en fas!
En grej till… Hon matvägrar som mest då jag ger henne mat, men numera också riktigt ordentligt då sambon ger maten. De gånger hon varit någon annanstans och någon annan gett henne mat har hon glatt glufsat i sig, trots att fodret varit detsamma. Husse och matte måste alltså dalta och peppa, men vem som helst annan kan bara sätta ner fodret och gå därifrån. Varför?
Förresten är hon uppkallad av veterinär ? Min hund var likadan jag fick henne från att hon var åtta månader och åt knappt , trodde på faser könsmognad osv osv och så visade det sig att hon hade blödande tonsiller som ledde till operation ! Hon åt också borta men inte hemma !
Oj, låter ju inte alls bra. Hon har inte blivit kollad nu, inte sedan hon fick sin andra vaccination vid fyra månader… Får hålla det i minnet. Vi har dock haft henne sedan hon var åtta veckor gammal och som riktigt liten var det inga problem med maten, men sedan har hon krånglat till och från. Jag tror inte egentligen att det är något fel på henne, tror hon bara vill ha uppmärksamhet och att det ska skojas till lite vid maten. Så jag ska testa några dagar nu att vara stenhård, ta bort maten efter 15-30 minuter och har hon inte ätit då är hon utan. De flesta hundar lär ju lära sig då att man äter när maten ställs fram. Hoppas det går så för henne också!