Detta med Acana
Jag har länge läst mycket om acana och förstår nu till 100% varför dom har valt sina indigrienser som dom har i maten, läste en tidning om just acana på jobbet och hur de funkar med deras mat osv, en kollega som använder acana sa att min hund kommer troligen äta mycket mindre om han gick på acana också, han äter ett strunt foder som heter Tello valp, före de åt han Carrier och funkade inte alls lika bra på de som Tello valp, min fråga är då, hur mycket mindre kommer han äta av acana om de går att säga?
Min mamma s hund går också på acana och dom upplevde att han åt mindre mat, är de så pass minde att en säck räcker längre än en månad? Min hund är ganska stor och väger 40 kg, av Tello valp äter han typ 14 kg i månaden, då får han mat 4 gånger per dag, hur mycket är jag osäker på eftersom han slet sönder sin foderkopp idag. <<
Det står på förpackningen. Är det deras valpfoder du tänker på så hittade jag denna där fodergivaren står med.
http://animail.se/acana-puppy-large-breed-13-5kg.html?nosto=nosto-category-sidebar
Man går på vad hunden kommer att väga när den är vuxen. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Det jag tänkte på också men inte skrev, kanske borde ha gjort de xD
Dom jag känner som går på acana låter sina hundar äta när dom vill för dom äter inte upp sin mat direkt, dom delar upp sin portion själva under dagen och äter lite när dom känner för de.
Det med att ha mat framme är ju en vanesak för hunden. Jag har själv haft katter som alltid hade mat framme och åt bara de som de behövde men vill inte ha det så med min hund. Jag tar bort maten om han inte äter den och så får han den senare. Men det är ju en smakfråga. Jag gillar att ha lite koll på när och hur mycket han äter och vill inte att han ska bli för kräsen så som katterna blev. :)
Kanske ska säga också att jag inte använder Acana själv utan har Orijen som om jag förstått det rätt är liknande i mängd foder. Vi hade spesific först och när vi inte hittade de i affärerna så blev de royal canin som vi sedan insåg att de inte va bra alls för honom. Sen nä vi bytte till Orijen så fick han 1/3 så mycket mat som han fått med de andra.
svårt att säga, det är induviduellt . en del hundar kan ta åt sig mer medans vissa andra tar åt sig mindre ! tex ett foder som jag körde 'minns inte vad det hette' gick min ena hund ner på och min andra blev smäll fet !
Min förra hund en omplacering var smal när jag fick henne hon vägde drygt 20 kilo när hon kom ! hon fick en jäkligt dåligt foder och åt då 13 del om dagen ! jag bytte efter 2 månader då hon hade bott in sig och på det nya fodret fick hon 4 dl av dagligen plus lite träningsgodis när vi tränade och vägde 23 kilo då hon hade perfekt hull och muskler! Har dock aldrig hört om någon sådan stor skillnad som jag var med om!
Tack för era inlägg, jag blev lite klokare på de 😃
Jag beställde hem en säck med acana, få se om han funkar bra på de, annars blir jag nog hyfsat besviken. 😂
min hund på 40 kg fick ca 7 dl om dagen(uppdelat på två mål) när han var ett år, och var ganska fin i hullet, lite "tanig" kanske men det var säkerligen för att han var i "ful-stadiet" :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Nu använder jag ju inte torrfoder ö.h.t. men jag mäter aldrig upp maten, jag går på hundens hull, för lite hull = mera mat o tvärtom. Du skall kunna känna revbenen o de skall kännas ungefär som en knoge.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Så känns det inte på min hund, hans revben är svåra att känna, trycker man lite försiktigt kan man känna dom.
Hej. Är du osäker kan du ju gå till en djurbutik med kunnig personal eller om du har bra kontakt med vet. för att få bra råd om hur din hund ska vara i hullet.
Det kan vara svårt med mat till hunden. Viktigt är att byta succesivt och inte bara gå över direkt. Då kan hunden bli dålig i magen.
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Millan 
#10 Tack för ditt inlägg, de hade jag faktiskt inte tänkt på att man kan göra, en bekant som jag vet är utbildad jobbar på arken zoo, henne skulle jag kunna fråga.
Jag fick en maten för en timme sen, beställde från zoozoo.se, de va sjukt snabbt dom levererar till skillnad från animail. 😃 beställde igår eftermiddag och dom skickade samma dag, han får lite lite lite acana till lunch med sin tello strunt.
#11 Inget illa ment, personal i zooaffärer o även veterinärer har oftast bara genomgått utbildning i hundars näringsfysiologi som tillhandahålls av de stora foderkedjorna som tillhör multinationella vinstgivande företag. Alla som rekommenderar foder som de själva säljer är i mina ögon inte trovärdiga.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Det har jag märkt, dom rekommenderar "bra" foder som innehåller majs, ris och till och med vindruvor.
Ok, inte min uppfattning.
Brukade gå förbi min veterinär ibland på luncherna förr. De var jättetrevliga och hjälpsamma. Jag handlade inte mitt foder där, men de hjälpte mig ändå med alla möjliga frågor. Beror nog på vilken person du pratar med, kanske vilken inställning du själv har, och det gäller även i butiker. Man kan ju alltid lyssna på vad de har och säga och därefter bilda sig sin egen uppfattning…
Med vänlig hälsning
Millan 
Kunskapen i zoobutiker är vansinnigt varierande beroende på personalens individuella erfarenhet och kunskaper, det krävs ingen utbildning för att kunna hantera en kassa.
Veterinären är ett säkrare kort för hullbedömning, men även där kan kunskapen variera.
≧◔◡◔≦
jag hade stora problem med min förra hund som inte åt ! frågade på många zoo affärer vilket foder dessa rekomenderade och man märkte tydligt vilket som var deras favvo ! mer än 70 % fortsatte att trycka på deras foder trots att han testat det fodret , bad om något annat men nej nej var bara deras favorit som 'fanns'
jag lyssnar , går hem och läser på frågar och tar därefter beslut! Sen så finns ju en super djuraffär här i umeå Arken på teg ! när dom är osäkra så kollar dom upp och återkommer eller ber en annan person som är mer inne i ämnet att svara !
så alla är inte dåliga man får helt enkelt ta det goda och lämna det dåliga !

Innan vi började med Acana åt våra tjejer ca 28-32 kilo i månaden och då åt dom pro plan sensitive, när vi började med Acana äter dom ca18 kilo i mänaden. Märker på dom att det mättar mycket bättre och vi är verkligen nöjda med fodret :-)
#17 Känner mig lagom chockad, de är stora mängder mat och riktigt stor skillnad när ni bytte över till acana, de måste kännas bra för hundarna att få känna sig mätta också.
jag som tyckte typ 14 kg i månaden va mycket. 😂

#18 det är kusliga mängder mat och pengar som vi la ut varje månad på mat och ändå så var det fodret inte alls helt ultimat på våra tjejer. När vi bytte till Acana så gjorde vi en väldigt försiktig övergång just för att våra har känsliga magar men det gick hur bra som helst och allt har bara blivit till det bättre :-)
#19 vad grymt! min är också lite känslig i magen så jag tar det också väldigt långsamt, håller koll på hur hans mage reagerar med varje ökning, hittils går det bra. ^^