Rädd för utställningskopplet
Jag håller på att träna min hund inför nästa års utställningar - han sköter sig utmärkt på alla plan, förutom när utställningskopplet är på!
Vi kan träna med vilket koppel som helst, men så fort det blir ett riktigt utställningskoppel så kryper han ihop, skakar och hyperventilerar. Jag har ingen aning om varför han gör detta då jag haft honom sedan valp och det har aldrig hänt någonting otäckt med just den sortens koppel.
Någon som vet hur jag får hunden att inte vara rädd för utställningskopplet?
För som sagt så är han jätte duktig på alla momenten, men detta försvinner om utställningskopplet används 
(Har postat detta inne på Hundutställning.Ifokus också.)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Testa att göra positiva saker med kopplet på(eller liggandes bredvid ifall han inte vill ha på det alls). T.ex äta något riktigt gott, gosa och samtidigt får han höra hur fantastiskt duktig och fin han är.
Vi tränar in fot just nu på det sättet, bredvid mitt vänstra ben ska vara en helt fantastisk plats där han får massa klappar, beröm och mat, helst allt det samtidigt, klart han vill vara där då 🙂
Kanske kommer han inte tycka att kopplet är fantastiskt, men han kanske kan lära sig att acceptera det iaf :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag hade använt kopplet på alla promenader och inte göra en så stor grej av det :)
#1 det är det jag gjort hittills - han får massor av beröm, godis och positivt till sig när kopplet är framme, men med tiden har han liksom börjat stänga av när kopplet kommer på. Då står han bara och ingenting får igång honom, godis spottar han ut och han bara skakar och väntar på att jag ska ta av det igen. Då fungerar godis och sådant igen så fort kopplet åkt av.
#2 Har testat detta, men vi kommer ingenstans och han beter sig livrädd och vågar knappt röra sig.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Vad har du för utställningskoppel ? Byta ut det till ett annat av lite annan modell ?
Säger som #4, vad har du för utställningskoppel? och vad har du i vardagen?
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#4-5 Jag har två olika utställningskoppel - båda enkla svarta, enda skillnaden är att det ena är lite mjukare än det andra, så jag använder mest bara det då det är bekvämare. Ser ut som den svarta i länken
http://www.rodetsgard.se/shop/images/dddddddfffffffffererf.jpg
Till vardags har jag ett tunt svart skinnkoppel, tunn svart långlina som liknar utsällningskopplet eller så går han helt enkelt lös.
Jag tror att det handlar en del om att det blir ett tunt snöre runt halsen och inte det vanliga halsbandet (som är 4cm brett)
Men jag har fått veta att man inte får ha ens tunna halsband på utställning utan att det ska vara så lite som möjligt =/
För annars hade jag själv föredragit ett koppel med åtminstone ett litet halsband eller något bredare runt halsen än ett snöre..
hade gärna haft ett sådant här annars
http://www.storochlitentass.se/svart-lader-utstallningskoppel/539-0
Men uppfödaren och en handler sedan 30 år bakåt säger att det inte är tillåtet på utställningen med så brett koppel/halsband.
Det är tillåtet med vilken bredd som helst på utställning och självklart få du visa din hund i det halsband du visar. Anledningen till att man ofta har så tunt som möjligt, är för att det inte ska "skymma" - brett halsband kan lätt göra att halsen ser kort ut. Det finns många med dvärghundar som använder lite den typen av halsband och dom säljs även på utställningar 🙂 Men svart halsband på svart hund kan inte störa speciellt mycket även om det är lite bredare😉
Så varför din uppfödare säger att det inte är tillåtet är konstigt - men inom vissa kretsar "så ska man bara" ha på ett visst sätt, men det betyder inte att andra sätt är otillåtna.
Bättre ett halsband som hunden visar sig snyggt i, än ett där du inte kan visa hunden alls !
#8 ok, ja jag har inte heller fattat varför man inte får ha det. Jag har en ras med lång svanhals och den ska ju visas upp, men antingen så har jag en hund som kryper ihop och skakar eller en som känner sig mer bekväm med ett diskret halsband…
Har googlat 10 000ggr efter regler som säger att man inte får ha halsband likt det jag länkade men hittar ingenting. Så jag ska införskaffa ett sådant med halsband och se om det fungerar bättre!
Ska även testa att använda klicker vid träningen =)
Finns det inte utställningskoppel gjorda för just vinthundar? Med bredare del under hakan (eller vad man ska säga..).
Bloggar om hunderiet
Inlägg #31 har ungefär det jag tänkte
Bloggar om hunderiet
#11 Ingen aning om det finns specifikt för vinthundar, men de du länka är ju ungefär som det jag länkade i #7
Känns lite konstigt också att man inte borde få ha sådana på utställning om de nu säljs, varför sälja sådant man inte skulle kunna använda isåfall 🤔
#12 Klart man får använda såna! :) Finns de som använder vanligt koppel och halsband.
Bloggar om hunderiet
#13 Jaha, då måste det ja vara uppfödaren som är emot det isåfall.
Jag fick veta att jag inte får använda tjockare än 3mm och definitivt inte egengjorda koppel då detta var emot reglerna på utställning…
#14 Kan vara så att din uppfödare tycker det förstör intrycket och vill ha ett diskret koppel som möjligt.
Bloggar om hunderiet
#14 - hehe, jag har använt flertalet egengjorda koppel och halsband utan några som helst problem. Den ena hunden tog alla sina 5 cert + sitt championat i det 😉
Anledningen till att du inte kan hitta en sådan regel är att den inte finns. Alla regler som finns när det gäller utställning går att hitta på SKKs sida utställningsregler. Var sätter du kopplet? Är det uppe vid öronen så kan det vara så att något hamnar i kläm. Jag skulle försöka att sätta kopplet längre ner.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag har ett sådant koppel du länkar till i #7 och min tik har blivit internationell champion i det så visst kan du använda det. För problemet att din vovve inte gillar utställningskopplet så börja med att gå med både utställningskopplet och det vanliga på era promenader, till en början utan att hålla i utställningskopplet för att sedan hålla i det och långsamt jobba bort det vanliga kopplet :)
Codeavalone.blogg.se