Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 894 ggr
[Try_To]
0

Raser i blandisar

Lite nyfiken bara ! När man träffar på blandraser så vet ju oftast ägaren vilka raser hunden har i sig ! Jag har också haft en blandis som hade i sig Greyhound sibbe och vorster . Så nu till min fråga går ni enbart på vad uppfödaren säger eller vet ni med säkerhet alltså att ni var med vid parningen osv Jag själv gick enbart på uppfödaren men så här i efterhand har jag tänkt på man kan ju aldrig veta med säkerhet då det inte finns någon stam tavla

Fridaaaa
1

Träffat båda föräldrarna till vår, så vet exakt vilka raser det är i.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IngaTrnqvist
0

Jag vet vilka individer som ligger bakom min hund, pappan är renrasig papillon med stamtavla, tiken är schipperke med lite Chihuahua, men eftersom inget bevis finns har jag ingen aning om det verkligen stämmer. Att det är schipperke är jag säker på, men den lilla andelen Chihuahua är jag inte lika säker på, kan vara Chihuahua, kan vara något annat. Då han mystiska färg mer påminner om sheltie eller tysk spets.

Lilllens
2

Jag vet inte vilka raser som finns i min hund, hon sades vara renrasig mops men det är hon absolut inte. Jag tror dock på chihuahua/mops.

Ktisroinen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår var enl säljaren en tjuvparning när hon hade mamman (ccpp) ute på foder. Men efterhand så började jag misstänka att hon visste precis vad det var för blandning. Hon hade nämligen kennel med collie också, och ja jag har ju ögon om man säger så. Vad värre är så fick jag tag i de som köpte ett av hans syskon. Till denna såldes valpen som renrasig ccpp (med stamtavla och allt!), vilket jag inte för mitt liv kan förstå att köparen bara gick på, men det är en annan historia (såg ut mer som en renrasig collie om något). Detta uppdagades dock och kenneln blev anmäld till skk (vilket i min mening är tur för dem att det vara blev skk och inte polisen också). Jag förstår att kenneln ljög om tjuvparning till oss, om det var en olycka och man har klantat sig, det kan hända alla tyvärr och jag bryr mig inte. Förstår att hon ville skydda sin kennel i så fall. Men enl ryktet så var det inte nödvändigtvis en olycka men det ska jag hålla osagt. Så nej man kan ju aldrig riktigt lita på säljaren (ens om det finns stamtavla 😮) men jag vill ändå tro det bästa om folk och tror de flesta talar någorlunda sanning, kanske procentsatser dom inte alltid stämmer men det kan ju också ha med säljarens matematikkunskaper att göra haha :p

[Forest]
1

4 hur stor är din hund otroligt söt är han 😍 Många olika utseenden du kan skapa genom klippa honom lite olika med en riktigt sötkorv  😉 

TS Vi skaffade oss en blandras där köparen tog en semester resa över helgen för hämta hem sin valp. Det sas vara två raser i valpen men det tvivlar jag starkt på av olika orsaker. Bland annat raserna i våran fd hund bär ingen vitt, färgen finns inte. Men ändå hade hon vit haka/mage/tassar. Orsaken 3 jag såg en bild på hennes valpar som hon fick hos köparen nr 1, den bilden sa mig ännu mer att det är någon mer ras i henne som inte nämns. Vad det var för ras vet jag inte men jag gissar på J:R eller någon mindre terrier ras. Jag tror det är mycket vanligt att raser utesluts, kanske är det så att personen som avlar inte vet att det döljer sig fler raser i någon av fäderdjuren eller så tror dom att rasen som är inbakad inte ska märkas. Det är inte alla som vill köpa en blandras med fler än 2 raser så man stryker ett par raser till och hoppas på det bästa. Sen finns det ju dessa så kallade "renrasiga" utan stamtavla, där tror jag det bådar mer ugglor i mossen med 🤪

[Try_To]
2

Tack för era svar :) mkt intressant :) Min Fd sambo tog en kul med tibetansk spaniel ! Hälsotestade och med stamtavla och hela köret ! Trots det var valparna svår sålda ! Jag skämtade då till det och sa " men vi säger att det är Chihuahua i så går dom som smör " Nu gjorde vi ju såklart inte det ! Men när Chihuahua explosionen kom så varenda en man frågade hade blandrasen Chihuahua i sig och såldes för 10 000 osv ! Och jag tänkte då, om jag som är seriös får den tanken " även om jag i mitt liv aldrig skulle kunna göra så" kan det väl mycket möjligt en oseriös säljare ljuga ihop vad det är för raser i hunden för att få dom mer eftertraktade ? För tex om jag skulle köpa en blandras idag mellan schäfer och labbe tex så vill jag ju inte ha tex jämthund i ! Vilket det mkt väl kan vara ! Och jag kan tänka mig att dom då blir mer svår sålda pga jakten och då säger uppfödaren bara schäfer och labrador ! Iaf enligt min åsikt ^^

[Try_To]
0

Tack för era svar :) mkt intressant :) Min Fd sambo tog en kul med tibetansk spaniel ! Hälsotestade och med stamtavla och hela köret ! Trots det var valparna svår sålda ! Jag skämtade då till det och sa " men vi säger att det är Chihuahua i så går dom som smör " Nu gjorde vi ju såklart inte det ! Men när Chihuahua explosionen kom så varenda en man frågade hade blandrasen Chihuahua i sig och såldes för 10 000 osv ! Och jag tänkte då, om jag som är seriös får den tanken " även om jag i mitt liv aldrig skulle kunna göra så" kan det väl mycket möjligt en oseriös säljare ljuga ihop vad det är för raser i hunden för att få dom mer eftertraktade ? För tex om jag skulle köpa en blandras idag mellan schäfer och labbe tex så vill jag ju inte ha tex jämthund i ! Vilket det mkt väl kan vara ! Och jag kan tänka mig att dom då blir mer svår sålda pga jakten och då säger uppfödaren bara schäfer och labrador ! Iaf enligt min åsikt ^^

knutteknop
2

Jag köpte en papillon, renrasig enligt uppfödaren men inte reggad och jag fick träffa hanen som sades vara pappa och såg hans stamtavla. Nu i efterhand känner jag att det var ett dumt köp av mig. Jag har ju ingen aning om ifall hanen ens var den riktiga pappan? Nu hade ju jag turen att min vovve är frisk och fin men jag vet fortfarande inte vilka/vilken ras hon är..

Myrtorpets Möss och Kaniner

Oliviahack
2

Tror att det är mer vanligt bland katter. Ett tag hade alla sibirisk katt i sig, men var inte ett dugg långhåriga och såg ut som vanliga huskatter. Likadant med andra långhåriga raser som blir populära. 
Hos hund tror jag mer på att folk inte är kunniga och säger fel raser med flit typ. Allt för att sälja.

vallhund
0

Varför skulle ägaren till en blandis ofta veta vad det är för raser i hunden?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Try_To]
0

#10 vad menar du vallhund ? :)

Lavine
1

Jag läste om en tjej som av nyfikenhet lät DNA-testa sin blandras, då hon inte riktigt trodde att säljaren hade fått med alla raser som hunden var blandat mellan. Och nej, det var nästan inte ett enda rätt, visade det sig när resultatet kom. Vet inte hur DNA-test på raser går till, men det kostade någon tusenlapp, provet skickades till Storbritanninen tror jag.

Fridaaaa
4

DNA testen är dock inte så tillförlitliga har det visat sig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Amanda&Emil
1

Vi har haft otrolig tur med fantastiska uppfödare som fortfarande finns med på något sätt i hundarnas liv, otroligt måna om att hundarna har det bra! Vi har även träffat båda föräldrarna och det råder inga tvivel på vad de är för raser eller att de är föräldrarna. Vår nuvarande blandis har väldigt lite Amstaff i sig och resten är Rottweiler, han ser ut som en lite slankare Rottweiler i både kropp och huvud, lite mindre i storlek och ljusbruna ögon. Han ser verkligen ut som en blandning av sina föräldrar. Jag förstår den här tråden, det är alltid intressant att veta vad hunden har för raser i sig, men även jag förstår att dessa uppfödare ofta ljuger. Exempelvis så har Amstaff ett otroligt dåligt rykte och till och med jag som älskar rasen och min hund börjar fundera på att säga att det är något annat än Amstaff i honom pga folks oroliga blickar när man säger vad det är i honom. Nu kanske jag rörde till det lite, men jag hoppas jag gjorde mig förstådd :)

Wenniz
0

Vår blandis är en Alaska Husky vilket är en Draghundstyp och inte en ras. Vi har hört från de vi köpte henne från att det var Border Collie/Siberian Husky i henne, men detta är ju inte säkert då jag flurar på om hon har någon vinthund eller fågelhund i sig också. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Try_To]
0

#15 Alaskan huskeyn är en ras i alaska med väldigt gammal stam ! när hundar i sverige kallas alaskan husky så "ska det vara sibbe blandat med fågelhund" men i dags läget så säger många att det är alaskan huskey vare sig det är vallare med sibbe eller fågel hund :) 

sen hur vida detta stämmer , då jag hört detta från gammla rävar i draghundskrestar allt i från dom som har turist drag och tävlar spänn på höga nivåer ! 

min hund kallade sig också alaskan huskey enligt uppfödaren men i draghundskrestar är det rätta ordet greyster då han var blandad med grey hound!

Wenniz
1

#16 Det jag har fått lära mig är att det är en typ av hund framavlad för drag. Vissa säger att Alaska/n Husky är en Draghundstyp med bl.a. Siberian Husky i sig, vissa säger att det är en Alaska Husky är en hund som är avlad i flera generationer med härstamning längre bak där man kan hitta andra raser.

Enligt mig är det en Alaska Husky en blandras. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
vallhund
1

Intressant läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alaskan_Husky

Jag är inte så mycket för designer dogs, men skulle helt klart kunna tänka mig ett helt koppel av Klee Kai.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Try_To]
0

#17 Alaska. Husky är en draghunds typ inte tex en blandning mellan schäfer och labbe :)