C höft?
Hej! Hur illa är det egentligen med en C höft? kan man tävlar bruks och agility med en sådan hund (av ras med viktklass runt 20 kg)?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Är det pålagringar?
Det kan variera mycket har jag hört. Vissa hundar har problem stora så att man skulle tro att höften vore av D elr E typ. Andra känner knappt av det.
Tänker du på aussiesarna då?
Tass Josephine
ja tänkte på aussie :P
Haft en B + C på senaste BCn vägde 28 kg i sin glans dagar utan tillstymmelse till underhudsfett ens en gång.
Han fick leva ett vanligt liv som vallhund, med både får o nötvallning, ofta i oländig terräng.
Började tidigt med simning o drag för att musskla upp ordentligt, körde även agility/skogsagility på hobbynivå, dels för att träna upp balansen men oxå som rolig fritidssysselsättning, dock inga hopp från höga höjder o inga hopp över höga hinder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det är bra om en hund med höftledsdysplasi hålls välmusklad. En med C höft brukar funka som vanligt om den inte har artros. Den enda som kan berätta om det funkar är hunden :)
Jag skulle inte köpa en hund med en C-höft om jag satsade på att träna och tävla ganska hårt. Visst kan det funka, men det kan också gå åt pipsvängen. Jag skulle inte våga chansa. För träning med lägre ambitioner skulle jag kanske våga.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Jag har träffat en malletik med D-höfter och man skulle aldrig kunna misstänka det om man inte såg hennes papper. Pigg, energisk, studsar som en studsboll, drar cykel/spark m.m hon visar inga tecken på smärta heller.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#6 När man köper valp så vet man ju aldrig hur dess höfter kommer att bli, man får gå på föräldrarnas HD.
Man kan inte registrera valpar efter bruksraser om föräldradjuren inte har HD A eller B. Tror inte det finns någon som avlar på annat än A o B inom arbetande raser så som vallhundar o jakthundar, eller kappisar för den delen heller.
#8 Nej det vet jag ju, men tänkte på om man köper en omplacering 😉
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Jag har en hane med en C-höft och jag är intresserad av att träna dragweight, tror ni att det skulle vara bra eller dåligt för honom? (Hoppas inte ni tycker att jag byter ämne nu, jag känner att det här också hör till ämnet🙂)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#8 Det är fel. Du får avla på vissa brukshundraser så länge de har känd HD-status, inte bara om de har A eller B, till exempel australian cattledog, australian shepherd, border collie, vit herdehund mfl.
#11 Border collie är däremot inte en brukshundsras ;)
-
Står i häftet man får när man ska röntga sin hund, att man inte får träna Agility med en hund som har C-höft ;)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#11 Sorry för att jag kom med felaktig info, det var inte min avsikt.
Märkligt att det är så olika krav för valpförmedling för US o BS, de är ju i grunden samma ras.
http://www.svenskbruksschafer.com/document.htm?doc=166633
BCs hör inte till kategorin brukshundar vilka SBK har avelsansvar för. BCs behöver visserligen bara ha känd HD status, men man är nog ganska rökt i rasklubben om man avlar på hundar med sämre än HD A o/e B. Dessutom måste båda föräldradjuren ha lägst godkänt vallprov för att man skall kunna regga avkomma efter dem.
Individuellt, men jag vet hundar med E höfter som tränar på höga nivåer i skydds tex. Dessa hundar kräver dock enormt underhåll för att hålla helt enkelt, dvs med träning så hunden hålls välmusklad och i bra form.
Agility tror jag dock är väldigt påfrestande för sjuka höfter, ganska nötande rörelser. Inget jag hade velat utsätta en hd drabbad hund av någon grad. Och nu tänker jag på regelbunden träning, dvs flera gånger i veckan osv.
Så det är egentligen omöjligt att sia hur bra hunden skulle hålla.
#12 Nej det är den inte😃
Schäfer är en av de raser som har HD A eller B som krav.
#13 källa på det? vet flera som tränar och tävlar agility med C-höft hundar..
detta gäller en hund på 6 månader, kan HD-statusen ändras tills den är färdigväxt?
Jag skulle inte våga ta en hund som har C höfter om man har som ambition att träna och tävla högt. Det är alltid en högre risk att de skadar sig och att man får stå över tävlingar för skadad hund på grund av höfterna. Känner en terrier på 15 kg som har C höfter han kan inte ens promenera och leka i skogen längre nu när han är 9 år då hans höfter är helt slut för att han har tävlats i agility i yngre år. Trots noggrann omhändertagning med mycket muskler och rehab. Så tittar du på en valp med redan problem med sin höft så är mitt råd att titta vidare :)
Codeavalone.blogg.se
#17 Jag sa ju källan, häftet, eller Broschyren som man ska få när man åker och röntgar en hund, nu vad det flera månader sedan vi röntgade vår, men kan se om jag hittar broschyren, tror dock vi kastat den, men det stod att hundar med A och B höfter kan man köra Agility med, om man kör Agility med en hund som har C, D eller E höfter då kommer han/hon bara att få ont och kan i vissa fall leda till att man måste ta bort din hund i låg ålder.
Ända sättet man kan "ändra" höft resultatet är om Vetten på nått sätt lagt hunden fel och man gör en om röntgen, spelar ingen roll hur gammal han/hon är
#19 Jag fick inget häfte senast jag HD röntgade en hund. Känner en nett liten tik som tävlat agility på internationell nivå som har E höfter.
Har även träffat en importerad BC valp som förröntgades vid 6 månaders ålder då hon haltade svårt, började plötsligt. Hon togs bort direkt på röntgenbordet, dvs hon avlivades innan sederingen ens gått ur kroppen eftersom där inte fanns någon höftled öht, hon höll bara ihop med muskler. Så det kan vara väldigt olika bokstaven i sig är ganska intetsägande.
#19 Fel igen, man kan alltid röntga om en hund efter 6 månader. Man kan oxå överklaga avläsningen/bedömningen till ett Skandinaviskt expertteam som består av avläsarna i berörda länder, det dom kommer fram till kan aldrig överklagas.
#20 när vi sist röntgade vår hund, kan det ha vart i juni tror jag, då fick vi med ett häfte/broschyr, men som dom sa på vetten, dom blev väldigt paff att vi ens läst det för dom ger alltid ut sånna, men inga läser dom och glömmer kvar dom på vetten så ringer dom när dom fått reda på HD-Svaren och frågar om si och så funkar men en hund med det och det i HD trots att All info som du behöver finns i dessa Häften/Broschyrer.
Fick inget sådant häfte när jag HD röntgade min collie.. sen ska man iof inte tro på allt veterinärer säger (de tycker tex att min ED hund ska gå på vets foder när han går utmärkt på barf )
Men jag tror dock dom har rätt ang HD eftersom det är en slitning på höfterna och vi fick ta bort en hund med HD då han var 1½ iof hade han HD E Samt Benpålagringar, men sedan hade han inte mycket till muskler heller för i hela sitt liv hade han hittar metoder för att avbelasta höfterna så även fast hunden i övrigt var ett energiknippe och ett muskel berg
Men jag tror dock dom har rätt ang HD eftersom det är en slitning på höfterna och vi fick ta bort en hund med HD då han var 1½ iof hade han HD E Samt Benpålagringar, men sedan hade han inte mycket till muskler heller för i hela sitt liv hade han hittar metoder för att avbelasta höfterna så även fast hunden i övrigt var ett energiknippe och ett muskel berg så hade musklerna förtvinat i höfterna.
Jadu kan ju köra agility med en C hund, frågan är snarare när hunden inte pallar mer och inprincip lägger av mitt på planen. Just med hundar skulle jag inte låta "hunden bestämma själv" när det gäller sjukdom då hundar utan stopp (som de flesta hundarna faktiskt har enligt min erfarenhet) D.v.s. vet hundar som tyvärr både ätit och sprungit ihjäl sig. Det är tyvärr heller inte sällan man ser hästarna bara falla ihop livlösa i ridsporten på hög nivå, oftast är det hjärtat som inte pallar då. Och anledningen att jag säger det är för att många hundar är ögontjänare och visar inte sin smärta för sin matte direkt, speciellt när det gäller leder och skelett de vill gärna vara pigga och alerta trots att det gör ont. Det är iaf utifrån min erfarenhet,en sen finna det säkert hundar med dåliga höfter som säkert inte har ont men det känns onödigt att lägga höga hopp på en hund som även om den inte har nu, kan få väldigt ont.
#25 HD är inte en förslitning, det är en felaktig vinkel mellan ledskålen i bäckenet o bakbenets ledkula. Det kan oxå vara total avsaknad av en eller båda faktorer som jag skrev om i föregående mening. Det är genetiskt till väldigt stor del men hur det nedärvs har man inte listat ut än.
Självklart kan detta leda till pålagringar men det måste inte alltid bli så.
#27 Men han hade E och pålagringar, han sa aldrig nått men han hade så ont att han läst sig att avbelasta höfterna vilket resulterade i att Musklerna i höfterna inte hade jobbat under hela hans liv och resulterade i att han knappt hade nå muskler alls i höfterna, dom var alltså förtvinade.
#27 Ja jag förstår att din hund hade det, o att det var pga det som den fick somna in. Men det betyder inte att HD = förslitningar.
DEt sa jag väl inte? eller gjorde jag det? isåfall Var det inte nått jag tänkte på o-o så antagligen missuppfattade du mig, eller så har jag skrivit hel tokigt x3
#30 Med tanke på hur du svarat i tråden på alla frågor jag ställt så tror jag att det är du som är otydlig, hittills har dina svar varit väldigt luddiga eller så har du skrivit om något helt annat o inte svarat på frågorna.
#31 Det var inte min Mening xD
#32 OK!
Varför har de röntgat hunden redan vid 6 månaders ålder? Det känns ju som att det kanske ringer några varningsklockor, det finns väl ingen anledning till det förutom om hunden visat uppenbara problem som kan komma på grund av dåliga höfter?
Annars beror det nog på ras tror jag. En liten hund sägs ju lida mindre av HD än en stor hund och jag hade nog inte tvekat om jag hittat drömhunden med c-höfter. Men då har jag ju små hundar och håller inte på med "extrema" sporter.
För den skulle exporteras långt bort och bli avelstik, dee ville veta så hen inte hade HD och nu när den har det ska den säljas :p
Att utgå enbart höfternas status på röntgen avgöra om den ska få träna agility eller ej. Det bör snarare bedömas utifrån hundens temperament, välbefinnande och hur hundens höfter rent faktiskt klarar av träningsformen. Man kan träna upp hunden så den har bra muskler det underlättar oftast. Jag känner ett par hundar med sämre HD status än C inget man ser på dom alls, ena tränar mycket lydnad.
Fast hur ligger till med röntgen nu ? Ska man inte röntga vid en viss ålder för att få så rätt svar som möjligt ? Vet nämligen av en aussie som omröntgades från c till b ! Tänkte då ta valpen kan mkt väl få sämre hd när den ännu inte växt klart ? Eller är jag ute och cyklar nu ?
resultatet den har nu är bara preliminärt, den kommer ju omröntgas som vuxen men vet inte om det kan ändras, och om det isånafall kan ändras till både bättre och sämre
#38 precis det jag fundera på är det någon som vet ? Vallhund du verkar insatt vet du ?
HD fel kan aldrig bli bättre! Det finns ingen chans till det. MEN en omläsning kan absolut ge ett annat svar. Men även om detta sker, så är det relativt ovanligt och inget jag hade gått och hoppats på.
#40 okej men kan hd bli sämre om man röntgar tex vid 6 månader , då det säg att man ska röntga vid en viss ålder ? Aussien jag vet av var väldigt omusklad när hon röntgades med en b höft och en c höft , hon tränades upp och omröntgades och fick b på den tidigare c höften ! Om det beror på att musklerna gjorde så att kulan passade bättre eller om dom läser av olika har jag ingen aning om ! Nu röntgades aussien i rätt ålder första gången och jag tror hon var 5 vid andra röntgen men är inte helt hundra på när omröntgen gjordes
Tar tillbaka hunden var 2,5 år vid första röntgen som gav c Omröntgen gjordes 1,5 år senare och resultatet blev b
Tar tillbaka hunden var 2,5 år vid första röntgen som gav c Omröntgen gjordes 1,5 år senare och resultatet blev b
HAr hunden HD fel kan det inte Bli bättre Men om hunden är Röntgad vid en ung ålder och inte färdig växt eller att den ligger fell KAn en om röntgen Bli bättre resultat.
Okej då är jag med !