Polisens hundburar - För små!
Man har nu kommit fram i förvaltningsrätten att samtliga bilburar i polisens bilar är för små och ingen av bilburarna klarade kraven att frakta hund i över 2h.
Detta betyder att 500 polisbilar i landet behöver byggas om för ca 100 000kr/st. Alltså en saftig räkning för polisen!
Dock kan polisen nu överklaga denna dom, vilket verkar vara vad de kommer välja att göra då det rör sig om väldigt stora summor.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3997219.svd
MEN detta väckte en intressant fråga - idag kan man få böter om man stoppas av polisen och man har en transportbur som inte uppfyller kraven gällande bla storleken.
- Tycker ni det är rätt att i fortsättningen acceptera sådana böter från polisen, när dom själva bryter mot denna lag?
Dvs innan deras egna burar byggs om eller de används på det sätt som är tillåtet.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
På något sätt måste polisen få in pengar för att bygga om sina hundburar.
#1 ja det är ju sant - men att straffa andra för någonting som man själv bryter emot känns iallafall för min egen del ganska konstigt.
Lite som att lära barn att godis får man bara på lördag, för att själv sedan smälla i sig en påse medans de ser på 🤔
Eller ex slå sönder en ruta och straffas för det, men när den som straffade gör precis samma sak så ''bryr man sig inte''
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Jag tycker det är fullt rätt att poliserna ger böter när någon transporterar sin hund på felaktigt sätt, att man inte skulle godta boten bara för att polisens egna burar visat sig vara icke godkända är bara barnsligt.
Det resonemanget är detsamma som att h*n får ju, då ska jag minsann också få.
Vilket hör hemma på dagis.
Poliserna har ändå burar, vilket är bra mycket mer än vad många hundägare har och då speciellt småhundägare. Polisens burar är också gjord i rejält material samt så sitter de också fast ordentligt i bilen, vilket är bra mycket mer än vad många hundägare som faktiskt har bur till sina hundar har.
Oavsett om polisens burar visat sig vara för små så är deras burar fortfarande så mycket bättre än vad många andra hundägare har till sina hundar.
Hur stor ska buren vara? Hur ser det ut i polisens bilar för hundarna? Någon som vet? :D
Måste väl gälla väldigt många svenska hundägare då känns det som. Många har väl 2 schäfrar/annan större hundras i sin bil? ;)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#3 Självklart ska man ha ordentliga burar eller transportering av sin hund -sunt förnuft kallas det =)
Så de som verkligen bryter mot lagen ska ju ha böter, det håller jag helt och hållet med om. Men det känns på något sätt fel att de som medvetet och offentligt bryter mot lagen också kan vara de som utfärdar böter åt andra som göra samma sak.
Jag känner att polisen själva borde få böter varje gång de använder sina burar. De må vara bra en de är ändå olagliga och bryter man mot lagen så ska man få det straff som är skrivet.
Sedan finns det ju tyvärr de som inte lägger så mycket energi på säkerheten åt sin hund - mycket beklagligt =(
- Skall tillägga att polisburarna i sig inte är olagliga, utan användandet av dem!
#5 Förstår vad du menar, polisen ska ju ändå föregå med gott exempel även vad gäller deras utrustning.
Polisen har oftast Schäfrar, vilket räknas som stor ras. De har oftast bur för två hundar i sina bilar och att skaffa dubbelbur för hund av stor ras är allt annat än lätt då många bagage inte ens har plats för en enkelbur för stor hund - därav väljer många storhundägare att skaffa lastgaller istället för bur så hunden får tillgång till hela bagaget.
Givetvis beklagligt att de har det för smått till sina hundar, men står fortfarande fast vid min åsikt gällande böter. Skulle däremot också vilja veta hur mycket för smått de har till hundarna.
Jag tycker att det är otroligt fjantigt att polisen får skit för sina burar. Lagen om burarnas storlek ändrades för inte så jättemånga år sedan om jag inte minns fel? Och polisen skaffade därför bil och bur utefter den gamla lagen.. och då var allting ok.. helt plötsligt är det inte det längre. Polishundarna gör ett otroligt jobb och de behövs. Finns det rapporter om att hundarna lider pga. burens storlek? Om inte.. låt dem behålla sina bilar och burar och använd pengarna till något där de verkligen behövs… polisen har verkligen inte gott om resurser att slösa med!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Polisen får köpa mindre hundar :D
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Jag tycker det finns viktigare saker man kan lägga ekonomiska resurser i form av skattepengar på, än 500 nya bilburar till polisbilar.
Jag tycker det känns löjligt om polisen skulle behöva fixa 500 bilar för stora summor pengar när det är fullt lagligt i Sverige att hålla 20 kg levande kyckling per kvadratmeter. Det rör sig alltså inte om 20 stycken kycklingar utan 20 KILOGRAM!
Inser nu att även jag har för liten bur eftersom dom ska kunna stå upp upprätt i buren… oops. I så fall måste jag skaffa en onödigt stor bur till min långbenta lilla sak. Inte för att hon skulle stå upp när vi åker bil ändå…
#10 Dom siffrorna gäller ekologisk produktion, det är ännu värre i reguljär.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus