Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 542 ggr
Jonniis
0

Tipsa om raser

Hejsan på er!

Nu är det så att jag funderat väldigt mycket på en andra hund. Under en tid nu har jag tänkt på det som en möjlighet och igår berättade jag det för min sambo och han tyckte som jag att en till hund skulle vara kul och båda är väldigt engagerade. Pengar & tid är inget bekymmer. Utrymme för en till hund finns också. Dock är frågan vilken ras som skulle passa. En arbetsvillig hund som passar ihop med andra hundar såsom katter. Den ska lyssna på sin ägare och inte heller ha kass mentalitet. Jag vet att det kan skilja från hund till hund men någon skillnad finns det ju mellan raserna.

Har funderat på kelpie bla. Men finns det någon annan ras som inte sönderavlats eller så som skulle passa våra förhållanden?

Ambrose
0

Har ni några andra krav? Andra mentalegenskaper, storlek, pälsvård, hur vill ni aktivera den? Säker ni sällskapshund eller vill ni hålla på med andra hundsporter? Etc :) Kelpie är ju en brukshund så de kräver en del aktivering etc… berätta lite mer om er och era framtidsplaner så blir det lättare för oss att ge bättre förslag ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jonniis
0

#1 En ras som liknar tollaren hade jag tänkt mig (medelstor hund) men vill ändå byta spår lite och ta en annan ras nu. Kraven är väll att pälsen inte får vara överdrivet lång då jag anser att jag inte vill borsta den långa pälsen dagarna jämna, dock om den är lite längre gör inget. Angående aktivering hade jag tänkt köra sök & viltspår och även lydnad och agillity kanske. Långpromenader varje dag och annan aktivering också såklart. Ganska mycket aktivering alltså. ;) Vi har inte heller några stora framtidsplaner så vi kan lägga stor del av vår tid på hundarna.

Saffran0Spice
0

Bordercollie kanske?
Eller någon annan aktiv bruksras =)

[ClippingExpress]
0

Engelsk Springer Spaniel är en väldigt aktiv hundras som presterar väldigt bra på brukshunds tävlingar. Är också en bra ras att ha i utställning och så klart familjehund. Dem gör allt för sin matte/husse, riktiga ögontjänare. Den enda nackdelen är att dem är väldigt översociala och får separationsångest och skäller/ylar när dem blir ensamma (oftast).

Majken!
0

Kika mer på kelpie, jag tror ni är inne på rätt spår där.

vallhund
0

Bruksschäfer eller Malle?

Kolla Krokasmeden´s hundar. Lollo är väldigt trevlig, kunnig o duktig med hundar. Visserligen går många av deras hundar till tjänst, men är man rätt person får man köpa hund ändå, man behöver inte ha tävlingsambitioner. Bra att bolla idéer med även om man landar med en annan ras. Är bekant via nätet med flera som köpt hund därifrån o samtliga är supernöjda.
De föder oxå upp Tollare.

Annars tänker jag Australian Cattle Dog, Aussie, Kelpie eller Chodský pes om du vågar dig på den allra nyaste brukshundsrasen i Sverige.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.