Hovawart?
Jag söker en hund som är bruksigare än en (ovanligt) aktiv lagotto, stabilare temperament (dvs mindre lättstressad, inte vek).
Hunden ska ha vakt & skärpa i sig.
Jag kommer köra sök, spår, agility, lydnad (träna en gren någon timme var dag ordentligt, på helgerna blir det längre pass). Kommer även köra lite drag med cykel och liten släde på vintern.
Inga intressen i att tävla förutom i mindre tävlingar (pga socialfobi) men kommer träna hårt och mycket hemma eller möjligtvis på BK planen.
Har stor hundvana & är van vid många olika sorters hundar.
Vad tror ni? Skulle en hovawart passa? Har ingen större erfarenhet själv förutom ett par individer, som jag dock inte fått något större intryck av.
Min lagotto hänger med på allt jag gör men det märks tydligt att han inte är någon brukshund, även om han är otroligt duktig.
Förslag på andra ev. raser tas också gärna emot.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hur ska hunden fungera i själva arbetet? Hur snabbt vill du att det ska gå, hur lättmotiverad ska den vara och hur gärna ska den vilja ta i när det blir jobbigt och kroppen börjar bli trött?
Jag vill ha en hund utan stopp, som det tar långt tid utan att denne tröttnar.
Jag vill ha en relativt självgående hund som man inte behöver pusha genom hela arbetet utan en hund som verkligen är med på noterna och älskar arbetet.
Lättmotiverad är ett stort plus och hunden får absolut inte vara svårmotiverad rätt igenom, måttligt motiverad funkar dock.
Har svårt att uttrycka mig i text, men kort sagt vill jag ha en pang, bom hund som inte ger upp i första taget och älskar att arbeta sig igenom uppgifter.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Då är det med stor sannolikhet inte en hovawart du söker, se till att träffa på dessa hundar både på appellplanen och i sökskogen för att få se deras tempo, kamplust och driv innan du snöar in på rasen. Jag tror det finns många andra raser som passar bättre för dina önskemål.
#3 Varför passar den ej och vilka raser tror du passar bättre?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 För att de är ganska långsamma hundar som kan vara väldigt svåra att motivera. De är självständiga och "kan själv", de har inte samma följsamhet som en retriever, kelpie, holländare eller schäfer. De har inte heller samma arbetslust, de fortsätter inte bara för att, utan de reflekterar mer över om det är värt ansträngningen (mer lik rottisen i sinnet).
#5 Tack!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Funderar då på dobermann isf. Har backat lite pga alla hälsoproblem, men jag älskar rasen och alla individer jag träffat har varit riktigt härliga.
Vad är er erfarenhet av dobermann?
Är inte särskilt intresserad av belgarna eller holländare, möjligtvis kanske schäfer.
Retrievers går helt bort.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 De skulle passa in mycket bättre i dina kriterier. Vilka egenskaper vill du att hunden ska ha?
Mycket följsamhet, signalkänslig, intelligent, stabil mentalitet lite självtänkande/självständighet. Det är nog det jag har, förutom det jag redan skrivit.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund