Behöver råd!
Jag har en snart 12 veckors valp, blandis mellan lapphund och bordercollie. Hon jagar mina två katter varje gång hon får chansen.. ibland så leker dom på en lugn nivå men eskalerar ofta snabbt och blir våldsam lek istället. Hon ha fått en klo i ögat tidigare, men som tur gick det bra.. men vill att hon ska lyssna direkt då jag säger att de är slut med lekandet. Det jobbiga är att den ena katten retar henne för att få igång lek.. Behöver tips och råd hur jag ska få henne att lyssna! Kan skvaller träning funka?
Har/har haft samma problem som dig med min 14 veckors Aussie-valp här hemma just nu! Har definitivt inte kommit över det än, men jag har kört på både skvallerträning och att hon ska sitta ner och vänta ifall det kommer en katt och därmed inte kan springa och jaga direkt. Visst springer hon lite lätt efter för att se vart de tog vägen när jag säger att hon får gå, men hon lugnar ändå ner sig lite mer och blir lugnare än om jag inte gör detta, med mer fokus på mig. Med lite mer övning kommer hon förhoppningsvis lugna ner sig helt :) Och då har vi fyra katter här hemma varav de alla har olika inställningar till henne, en går till exempel och kelar med henne hela tiden vilket hon tycker är skitkul och blir jättebusig av.
För min tik funkar alltså det bättre att sitta och vänta än skvallerträningen. Dock brukar jag köra på att skvallra ute och det har funkat ganska bra det också :)
Medarbetare på Vallhundar
Ska väl kanske tillägga att vi även med vår äldre hund alltid har satt honom ner när han har blivit ivrig med katterna så att han bara får titta men inte gå fram heller, då han inte alls var kattvan när vi skaffade katt och hade jätteproblem med detta.
Nu bryr han sig inte om dem ett dugg!
Okej! Haha, oj 4 katter! Mkt å hålla koll för den lilla valpen 😆 Bara att träna på då! Få testa skvaller träning tror jag. Min tjej lyssnar delvis då jag säger till henne, men när katterna har sina il och springer som dårar är de som roligast för henne att jaga dom. Sen som sagt är det inte lättare då hankatten vill att hon ska jaga han… ibland måste jag stänga in dom i sovrummet för att hon ska lugna ner sig.. vill ju helst inte göra de. Men hon ha lättast att varva ner då..
#3 Ja precis! Nu börjar katterna ändå bli vana vid henne, i början ville typ ingen gå nära henne men nu brukar de hälsa och så. Dock blir inte de busiga med henne så som du säger utan det är mer hon som busar med dem ;)
Men ja jag tror att det mesta är träning! Träning på att vänta, hålla sig lugn osv. Vår äldre hund hade som sagt jättesvårt med det i början, blev hur ivrig som helst och kunde typ inte sitta stilla utan jagade upp sig jättemycket. Han var betydligt värre än hon är! Sen när vi fick kattungar för några år sen fick vi börja om på nytt med honom haha, men som sagt nu är han en ängel :) Träning och tålamod!