Flyg med hund
Hej!
Jag har läst runt lite om hur det fungerar när man ska flyga med hund och det är en sak som jag inte förstår. Det står att maxvikten för hunden + bur är 8 kg, och detta är då istället för handbagaget? Eller har jag fattat fel?
Till min fundering iallafall, man får ju ha varsitt handbagage om man åker två personer, och man brukar ju väga in sakerna tillsammans. Det har vi iallafall gjort med vanliga bagaget förr, kommer inte ihåg om dom ens vägt mitt handbagage någon gång. Men räknas dessa 8 kg per person då, eller per sällskap? Det är jag, min sambo och vovven som i sådana fall åker men vovven väger 11 kg, och räknas bagaget per person så funkar det ju inte. Men jag hittar ingen information om det någonstans. Någon som vet något om detta?
Ursäkta om inlägget blev rörigt, hoppas ni förstår mig ändå 👍
Maxvikten för hund+bur är 8 kg, och det är istället för handbagaget. Det finns maxmått också. Samt minimimått (beroende på hundens storlek). Och krav på att buren/väskan är godkänd för flygtransport. SAS har en del skrivet om detta, se här.
Din hund är för tung för att kunna åka i kabinen, men det går att ha hunden i lastutrymmet istället. Mer info finns här.
Jag personligen hade aldrig låtit en hund som inte får vara med i kabinen flyga, om ni tittar lite så finns det en anledning till varför personalen har hörselskydd, hundarna har inte det och hör dessutom mycket bättre.
Nä, hunden skulle få det bättre hemma istället.
-
#1 Det jag undrade var om handbagaget räknades per sällskap eller per person. Man får ju ha handbagage 8 kg/person, åker man två personer blir det 16 kg/sällskap, men det fungerar inte så kanske.
#2 Vart har jag skrivit att han inte ska åka i kabinen? Det är just därför jag ställer frågan om vikten, finns inte en chans att jag skulle sätta min bäbis i lastutrymmet.
Tillägg, såg nu att #1 hade skrivit att han kunde åka i lastutrymmet, var kanske det #2 syftade på. Svarade lite för snabbt där, sorry!
Hundarna är inte i samma utrymme som bagaget, burarna förvaras i ett utrymme som har samma tryck som i kabinen o är bullerskyddat mot bagageutrymmet. Flygvärdinnorna o pursern brukar titta till dem flera ggr på långdistansflygningar.
Skall hunden flyga så skall man inte ge dem lugnande mediciner i förebyggande syfte.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Man kan visst ha hunden i kabinen. En vän har haft sin hund i en vanlig tygbur under sätet varje gång hon flygit. Men hund+bur under 8kg.
// Sofia