Vet inte vad jag ska göra...
Vet ärligt inte vad jag ska göra! Våran hund på snart 7 år gör utfall mot andra hundar, det är jättejobbigt, man måste alltid kolla sig omkring och gå omvägar. Skvallerträning funkar inte. Han måste ha munkorg eftersom han bits när han ser en annan hund så det är inte så kul att vara i närheten då. Den jobbigaste incidenten var när vi skaffade en till hund som tyvärr fick åka tillbaka för att Malte var så hemsk😕. Vet faktiskt inte vart det här beteendet kommer ifrån, han kom hit när han var 1 år och var rädd för allting, kanske var därifrån det hände något? Vad gör man? Malte har blivit chipkastrerad men vet inte om det kommer göra någon skillnad. Har någon haft/har samma problem?
Dogs is my world ♥
Har inte haft samma problem med våra hundar. Jag har vart hundvakt till en hund som gör utfall och vill göra andra hanhundar illa funkar fint fint med våra och han vet mycket väl att hos oss bestämmer inte han utan det gör vi. Det hela tror jag grundar sig i denna hunds fall osäkerhet, han reagerar på detta sätt genom vara först med skrämma andra hundar=försprång att få den andra rädd/osäker. Detta har jag och ägaren jobbat med.
Först skaffa sele, då det vart mer kamp och han ansåg att han fick mer mattes livlina genom halsbandet låter konstigt men det hjälpte honom.
Sen så fick ägaren börja med att strunta i att hala in kopplet så fort hon såg en annan hund, bättre ha kortare koppel hela tiden.
En sak hon börja med var helt enkelt strunta i gå på helspänn " och leta efter hundar" för det känner hunden av, på med musik i lurarna och traska ut. Hunden går som matte annars på helspänn och letar själv efter något att skälla på.
Utöver detta har hon fått lägga krut på kontakten isf för att säga nej och bråka vid hundmöten så fick hon träna in "titta på mig" belöna kontakten med bra och avslutat hundmötet bättre belöna med godis.
Sen har hon börjat göra mer med honom, han fick för lite aktivering innan och hon gick i regel på kurser som inte gav något nytt eller var så krävande. Han trivs bättre med spåra än att träna lite lydnad.
Tåls att säga att han var bättre med mig än med sin matte, han vakta gärna henne något jag inte inte behövde, här får han inte göra allt som han är van att göra hemma. Så detta med regler tror jag är bra för en hund.
Hur är din hund när ni är på okänd mark? Är han lika jobbig även då?
När började han med att göra utfall? Var han koppeltränad när hunden kom till dig?
Jag har en schäfermix som jag övertog då hon var 7 månader, jag var då 3e ägaren och hunden var totalt fri uppfostrad :( Inte ens koppeltränad. Hon började göra utfall då hon blev könsmogen som inträffade kort efter jag tog henne.. I mitt fall är hon koppelstressad och bristande hundspråk men då jag bodde i stan och hon jagade allt som rörde sig fick vi anpassa oss. Dvs endast löpsläppt på områden som var inhägnade och man hade full koll. Vi gick en massa kurser för instruktörer och alla var överens om att de inte var aggression.
Godis fungerar klockret som avledningsmanöver, hon blir aldrig blockad på den andra hunden. Blir hunden blockad blir det ju svårare. Skvallerträning fungerar också fast jag gjorde fel från början. Man ska belöna när hunden tittar på en inte på hunden som blir utskälld. En instruktör och jag tränade några meter in på gräsmattan där många hundar passerade på cyckelvägen. Vi satt/stod och hunden "skällde av sig" och blev förvånad då vi inte reagerade och tittade bakåt - då klickade vi (klicker). Utfallen blev kortare och kortare =)
Hon är kastrerad sedan länge av andra orsaker men utfallet försvann inte. Jag tror inte kastrering förbättrar oddsen om de inte beror på just fertiliteten. Idag är min tjej 11 år och vi undviker fortfarande hundar på promenaderna. Men detta är pga att hon är osäker i grunden och man aldrig vet något om den andra hunden. Hon har varit på hundkurser och tom varit lös med andra hundar men uppvisar den andra hunden osäkerhet blir hon osäker - då gör hon sina "utfall".
Hundmöteskurs? Vi går det och det har hjälpt oss otroligt mycket. c:
//Flöffo
Hur mycket aktiveras din hund?
Måste fråga, gör Malte utfall mot andra vinthundar? Min tik (whipptet) är osäker med andra hundar (ja vi tränar med detta varje dag) sedan hon var liten tack vare att hon blev anfallen av en hund. Hon biter nu inte andra hundar men skäller och håller på när man möter andra hundar och kan lixåm "slänga sig" fram (än nu en gång hon biter inte utan bara låter). När jag träffade andra vinthundar vart hon cool lugn, inget hetsande utan var hur lugn som helst vilket har gjort att jag har tränat där ifrån.
Vid hundmöten, när jag ser att någon kommer med en hund börjar jag lägga fokus på annat istället på hunden, då brukar jag och min tjej öva fot, kontakt och lite trix så hon håller hjärnan och synen på annat. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
#1 Bra tips! Ja han är exakt lika jobbig om inte värre! #2 han började bita oss i familjen när han kom för att han var mycket rädd. Men det händer inte längre, men utfall mot hundar började han med när han skulle fylla 2 år tror jag… Han går jättebra i koppel när han inte ser andra hundar! Han bodde på en ö där han fick springa som han ville. Med såna av sin egen ras. Han är inte lika aggressiv mot andra Whippetar, tror han är väldigt osäker på andra hundar. #3 vi ska gå en sån! #4 ja, han går ungefär fyra promenader per dag varav en är en långpromenad! Men har aldrig vågat testa några aktiviteter med honom! #5 han är mindre aggressivare mot Whippetar faktiskt! Han har aldrig träffat på andra vinthundar än Whippet. Bra tips! #
Dogs is my world ♥
#6 Jag hade en hund som gjorde utfall mot andra hundar, när jag började mina dagliga cykelturer på ca 5 km med honom utöver promenader och mental aktivering blev han mycket bättre. Han sprang ur sig all överskottsenergi och blev mycket lättare att få kontakt med och jobba med.
#6 började problemen efter flytten från ön? långt efter? Var det i samband/strax efter kan de ju vara så som för min hund; koppelstress. Med tanke på att de kanske inte hade hundarna kopplade så ofta på öh? Din hund kanske är bäst på att läsa whippet-språket men suger på andra hundars språk. Min tik verkar fungera bäst medhundar med höga svansföring tex huskey.
Motion är ju A och O. Jag såg stora förbättringar då jag började ge min schäfermix den motion hon behövde. En whippet behöver väl ganska mycket motion. Ni har ingen klubb som ni kan testa tävlingsbanor med whippetrace? =)
#7 Cykling med min hund är inget alternativ, skulle antagligen stå på huvudet haha😂Men längre promenader! 😇
#8 Vet faktiskt inte! Var bara 8 år så har absolut ingen koll på hans förra hem och så hehe. Men tror han fick springa lös mycket! Tror det är som du säger, han är nog mest van vid whippet. Det där med whippetrace har jag tjatat om, men min mamma säger att det är farligt för att hundarna kan bryta benen och det är ju inget man vill vara med om 🤔. Så det går bort!
Dogs is my world ♥
#9 en whippet är ju gjord att springa =) tror inte de bryter benen så lätt. Men utlopp för all energi hunden har i överflöd behöver han. Har du inget inhägnat område du kan släppa lös honom på och att det är uteslutet att cykla med honom så får du börja springa jämte honom. Kanske agility kan vara något?
6 Är han kastrerad? Jag ser mer o mer kastrerade hundar som är osäkra detta är säkert olika grunder till. Vissa blir mer påhoppade av andra hundar då dom inte luktar "hane 3 år". Eller så var dom osäkra redan vid kastreringen och det förvärrades efter kastreringen. Har han några hundkompisar? Att träna hundmöten på avstånd är att föredra för att få ett bra avslut. bättre börja träningen och sluta det positivt slippa detta tjavs o bråk för det stressar upp din hund mycket. Försök att ha ett mål som är lagom att drömma om att din hund ska gå bra med alla får man utesluta men att han håller sig på mattan ja det kanske kan vara något att ha som drömmål.
Har du skvallertränat med honom, vad för typ av träning får han? Det kan vara så att din hund har så mycket frustration att jaga och får inte utlopp till detta och då kan det vara bra att lägga krutet på låta han kanske använda nosen mer. Nu är väl inte din ras den vassaste på nosarbete utan går mer på synen (har jag förmig) men visst är det nyttigt :) Får han sträcka på sig med springa av sig ibland?
#10 Tycker också det, men min mamma är så envis haha! Det finns inte så många ställen där det är hundfritt att springa på men jag vet ett ställe faktiskt. Agility provade jag i somras, det var absolut inget för honom. 😛
#11 Nej, bara chipkastrerad sedan någon månad sen. Nej, han har inga och tror ingen skulle orka med honom tyvärr 🤦♂️. Kan vara så, han brukar bara få springa lös på sommaren då vi är i Blekinge, men vi bor i Stockholm och här finns det ju inte direkt några fält 😕. Men vi har en sån här långlina som han ibland brukar jaga bollar med 😇. Ska försöka prova spårning! Vet någon om det finns bra rastgårdar där det inte brukar vara så mycket hundar?
Dogs is my world ♥
12 du har inte funderat på testa honom hur han är på banan? Har ingen aning om hur det är med din ras och hur utbudet ser ut på bara träna för att tömma den på energin/göra något den är avlad för. http://vinthundar.ifokus.se/discussions/4dbd728588f472166200181e-sticker-alla-vinthundar Där tar
Changrila upp just lite tips
Tyvärr så vet jag ingen bana i närheten och är väldigt rädd för att han kanske kommer skada en annan hund! Om han springer med andra alltså. Men det finns en hundrastgård i närheten. #13
Och han kan absolut inte vara lös tyvärr 😕
Dogs is my world ♥
Vi har fortfarande det här problemet… Men har funderat nu på om det kanske är vårat fel att han har blivit såhär, Ska försöka aktivera honom lite mer, springturer och sådär! Hundkursen börjar i november så det är ju ett tag till… Men hur ska man hantera en aggressiv hund vid hundmöten? Jag säger till honom att sluta, och har försökt med godis men det funkar verkligen inte. Skulle vara ett mirakel om han kunde samsas med andra hundar…😕
Dogs is my world ♥
#12 Låt honom inte jaga bollar, det är väldigt stressande för hunden. På med munkorg så han inte kan bita andra om ni hittar något ställe han kan springa på.
#8 Motion är inte A o O, mental aktivering är det däremot, en superb aktivering för alla hundar är att få använda nosen, som i spår. Kan vara så enkelt som korta godisspår till att börja med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16 Tack för att du sa det! Han har alltid munkorg ute.
Dogs is my world ♥
15 Jag har en hund som var otroligt jobbig vid hundmöten inte aggressiv men hon var skällde pga osäker o rädd. Jag träna in titta på mig, belöna detta utan störning och börja med detta med störningen då hunden var längre ifrån oss. Just för att slippa bråka med hunden med nej då just bråka med henne trigga upp det mer o mer annars. Jag menar bråka var nej o allmänt struligt det vart i samma veva som man mötte hunden man själv vart ju mer spänd. Idag möter vi många hundar utan att hon säger något, men ibland kan hon tycka en stor hund är lite läskig.
Donna ser inte andra hundar som kompisar skulle aldrig falla henne in att bli kompis med okänd hund, men visst har vi andra hundkompisar som hon trivs med men hon leker inte med dom på samma sätt som hon leker med sina "systrar".