Tips på labrador uppfödare?
Hej!
(har även skrivit samma inlägg på retriever i fokus)
Det är så att jag och min sambo blivit intresserade för bland annat Labrador som hundras. Så jag skulle vilja ha lite tips på seriösa uppfödare omkring skaraborg/västra götaland som man skulle kunna åka och hälsa på för att kunna få veta mer om rasen och även träffa rasen innan man bestämmer sig.
Vi är inga jägare så renodlade jaktlabradorer går ju bort. Vi är ute efter mer en familjehund som kan hänga med i vår lilla familjs olika äventyr men även att hunden ska klara av att komma till ro de tillfällen då man inte gör något speciellt för stunden. Hunden kommer självklart aktiveras och stimuleras i vardagen, men vi är varken jakt eller tävlingsintresserade.
Och ni som själva äger labradorer får även skriva och berätta hur det är att vara labbe ägare och berätta både positiva saker likaså negativa saker om rasen. Alla tips och råd är välkomna.
Tack i förhand! :)
Ps! Vi har även intresset på Staffordshire bullterrier och besökt uppfödare av rasen m.m. Så just nu så väger vårat val mellan antingen en staffe valp eller labbe valp. Dock lutar vi nog lite mer åt labradoren faktiskt som det känns idag, men det återstår att se efter att man fått hälsa på lite labradorer hur det känns efter det. Ds!
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Tack för tipset. Dock verkar deras labradorer vara mer inriktade på jakt, då de på hemsidan skriver att deras valpar helst säljs till hem som är intresserade av jakt och spår. Och vi är tyvärr inte intresserade av jakt. Så en sådan hund kanske då inte fungerar i ett hem som inte jagar?
http://www.labradorklubben.se/
Klicka sen på "uppfödare" uppe till höger så kan du säkert hitta några i närheten!
Mvh Linn
Nja, jag vet flera som har hundar därifrån utan att varesig jaga eller spåra. Men det är klart, rena soffpotatisar är de inte, utan någon slags aktivitet bör de ha. Men det anser jag om de flesta hundar ändå. :)
Rent utställningsavlade labradorer (kenneln jag nämnde är mer åt DP-hållet) är jag dålig på men du kan hitta många uppfödare om du går in på labradorklubben.se och klickar dig vidare till fliken "uppfödare".
Edit: hehe, #3 hann före. :)
Ja någon soffpotatis till hund är jag ändå inte intresserad av. Men vill inte heller ha en hund som har krav som jag inte kan uppfylla, t.ex jakt. Men mailade sångfågeln iaf så får se vad hon säger :) .
Labradorklubben har jag kikat på, men vissas hemsidor är väldigt dåligt uppdaterade vilket ger mig intrycket att de inte är aktiva? Fast kanske är värt att maila ändå?
Du kan maila eller ringa ändå. Alla uppfödare sitter inte vid datorn så ofta och många kanske inte ens är så duktiga på det där med hemsidor så det kan absolut vara värt att du hör av dig till dom ändå :)
Mvh Linn
#6 Då gör jag det :)
Tipsar om Colas.
De föder upp DP labbar dvs labbar som ska passa både jakt & utställning, med andra ord en familjehund som älskar att hitta på saker och aktiveras - även om den inte aktivt kräver det.
Kommer dock inte ihåg vart Colas ligger, men det bör ju stå på deras hemsida.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund