Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3832 ggr
MammaA
0

Min cocker har börjat morra och vakta sitt ben

Hej, jag har en cocker på 1,5 år som alltid har varit världens snällaste hund och tillåtit all hantering, barnen har lekt med honom, kramar, klapp bakifrån, inga problem att ta ben och mat osv. Men den senaste månaden har han blivit lite morrig. Det är främst på kvällen när han är lite trött så morrar han om någon kommer för när, dock inte åt mig men övriga familjen. Främst morrar han mot min son på 7 år men även mot min man. Sonen vet jag är lite dålig på att respektera hundens vilja (vill min son klappa men hunden vill gärna vara ifred har min son struntat i det och klappat honom för det, eller hållit fast honom lite för att han vill vara med honom fast hunden vill springa iväg och leka/hälsa på någon etc). Vi har pratat mycket om det med min son och måste förmå honom att se signalerna hunden sänder ut och respektera hans vilja. Detta jobbar vi vidare med….

Men det jag undrar om är hur jag ska hantera när hunden morrar. Det kan tex vara att hunden ligger på sin favoritplats i soffan och vilar, min son ska gå och lägga sig och vill säga godnatt till hunden men så fort han kommer nära morrar hunden. Vad ska jag göra där?

Annat är att hunden vill hoppa upp i vår säng men kommer inte riktigt upp, står och vill ha hjälp upp, när min son vill hjälpa honom morrar han, hade jag gjort det hade det gått bra. Och här är det tydligt hunden som vill något men han accepterar inte personen han får det av. Vad göra?

Min man brukar alltid ha en mysstund med hunden på kvällen när jag nattar barn. Hunden ligger lugnt på golvet och min man har lagt sig ner hos honom och klappat/kliat magen. Oftast vänder hunden upp magen och är glad och njuter men ibland morrar han svagt. Vad göra?

Alla tips tas tacksamt emot!

Viccan92
2

Ligger hunden i soffan och morrar hade jag helt enkelt knuffat ner hunden. Då brukar dem lära sig fort att det inte är okej.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Ambrose
3

Det låter lite som om din hund har fått nog av att sonen inte respekterar den. "Du låter mig inte vara när jag säger till, så nu vill jag inte ha med dig att göra alls".  Ni måste verkligen ta ett snack med honom. Barn lär sig lätt, men man måste vara konsekvent och visa att det är allvar.

Det jag tycker att ni bör göra är att ge hunden en plats, t.ex. sin bädd eller något annat ställe där den tycker om att vara, och det ska vara en frizon för hunden. Ingen annan får gå dit, ingen får störa hunden när den är där. Det är då väldigt viktigt att ni faktiskt lär er son att han aldrig någonsin får vara där. Tråkigt för honom, men hunden måste ha en plats där den känner sig trygg och får lugn och ro.

När hunden inte är där och ni närmar er hunden och den säger till, så gör ingen jättestor grej av det, och ryck framförallt inte bort handen.  Stanna, var still tills hunden slutar morra, när den är tyst gå bort och låt den vara. Sedan kan ni för att skapa en bättre kontakt och göra er själva till en tillgång för hunden köra lite trick träning, lite kontaktövningar, leka, etc. Visa att ni är roliga och trevliga att vara i närheten av.

Om hunden vaktar t.ex. mat… låtsas som om ni inte hör den… ta saken.. inte med våld utan som om den inte morrade. Ge den en godis och ge sedan tillbaka grejer. Men ta bara saker om ni behöver ta saker. Hunden ska inte behöva känna att husse och matte måste man passa sig för, för de kommer bra sno mina grejer. Om den har något gott att tugga på.. släng istället till den något extra gott så hunden lär sig att "När matte och husse kommer nära mina saker så får jag massa gott."

Finns säkert annat och göra, men detta funkar för de hundar jag träffat.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Try_To]
1

håller med #1 vaktar hunden platser så kör ner hunden därifrån 

men samtidigt känns det som att hunden bara vill vara ifred ! en enkel regel är ligger hunden låt den vara ! 

När jag var tsm med en som hade barn , så fick bara barnen röra hundarna om hundarna själv valde att gå till barnen! Då barn lätt kan gå överstyr och precis som du skriver barnet släpper inte hunden fast hunden försöker gå iväg.

jag tycker ni ska sätta tydliga regler ett tag till eran son att inte bry sig om hunden om inte hunden kommer fram till eran son .

hunden lär sig även fort om att den morrar och ni backar att det funkar och om ni inte backar så kommer kanske hunden att börja ta till tänderna .

drika
1

om hunden morrar MÅSTE din son låta bli den den gör så för att dne inte vill och en hund som blir trängd kan til lslut bita. Du kan flytta hunden till dens egen sängplats och lära ALLA att där rör ni inte hunden så öär den sig att ligger den där får ja va ifred:)

Hälsningar

Fredrika

MammaA
0

Tack  för jättebra tips!  Ska ta det till mig. Håller helt med att det mest handlar om att han vill vara ifred och att min son måste respektera detta! En fredad plats låter som en bra ide men jag vet inte riktigt hur jag praktiskt ska göra - vår hund ligger i princip alltid i närheten av där jag är, sitter jag i soffan ligger han bredvid eller på golvet precis intill. Tror vi helt enkelt får ha regeln att när han ligger och vilar på kvällen får man inte röra honom utan om man vill klappa etc får man sätta sig en bit bort och kalla på honom, kommer han då är det ok men annars får han vara i fred. 

Ambrose, du skriver att man inte ska dra sig undan när han morrar utan lugnt stanna kvar till han slutar och först då gå därifrån. Ska min son också göra så? Jag inser att det bästa är att vi inte hamnar i den situationen utan läser av hunden innan men om vi gör det, dvs min son börjar klappa och hunden morrar. Ska han sitta kvar med handen på hunden tills hunden tystnar? Ska jag säga något till hunden eller inte lägga mig i?

CissiD
1

#5 Teoretisk sätt så hade det varit det bästa men praktiskt så tycker jag verkligen inte att det är en bra idé. Det är ju alltid en balansgång och bättre att sådan träning sker av er vuxna. Som du själv skriver så är det bästa att situationerna inte uppstår men vi pratar ju om individer som har egna viljor så de e inte alltid så lätt. Jag skulle nog lärt sonen att gå undan sakta inte dra bort handen men ändå ta bort den och gå därifrån så hunden får vara ifred. Det är trotts allt det hunden vill och kan vara bra för sonen att veta att man ger hunden utrymme när det kommer till okända hundar som morrar också.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ambrose
1

#5 Det viktigaste är att man inte snabbt rycker bort handen och blir rädd för då kan en hund se det som en chans att hugga och den lär sig även att morrandet funkar. Det handlar mest om att sluta med det ni håller på med och sedan lugnt och städat gå därifrån.
Det är som CissiD säger.. en väldigt fin balansgång.. man vill inte att hunden ska tro att det lönar sig att morra. En hund måste kunna tollerera vissa saker, men man vill samtidigt inte att hunden biter direkt istället för att varna innan. Helst så ska man kunna se det på så små tecken som att hunden stelnar till, får en annan blick etc.. och redan då sluta med vad man gör, men självklart kan eran son inte läsa av det än, så säg till honom att om vovven morrar, eller på annat sett visar att den vill vara ifred.. så går han lätt oh ledigt där ifrån.

Eran hund låter inte som något monster… så ni behöver verkligen inte göra för stor grej av det :) Visa honom bara att ni respekterar hans vilja.. och lär sonen att lämna honom ifred :) Att sonen bara får klappa när hunden självmant kommer fram till honom efter att han lockar eller vad som är jättebra ^^

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

MammaA
0

Tack! - vi testar :-)